דובר צה"ל עדכן הערב (רביעי) כי צה"ל תקף שורת מטרות של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב אל-חיאם שבדרום לבנון. מטוסי קרב של צה"ל תקפו לפני זמן קצר תשתיות טרור, עמדות תצפית ומבנה צבאי של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב הכפר אל-חיאם שבדרום לבנון. בנוסף, צה"ל תקף במהלך היום עמדת תצפית במרחב הכפר. במרחב הכפר אל-חיאם מתקיימת פעילות טרור נרחבת של ארגון הטרור חיזבאללה. כשישית מסך שיגורי הרקטות שנורו משטח לבנון מאז תחילת הלחימה, נורו ממרחב אל-חיאם. צה״ל תקף תשתיות טרור במרחב הכפר. בנוסף, זוהו שני שיגורים משטח לבנון למרחב הר דב שנפלו בשטחים פתוחים. מספר שיגורים נוספים זוהו משטח לבנון למרחב גורן ולמרחב מרגליות, צה"ל תקף בארטילריה את מקור הירי.

מוקדם יותר דיווחו כלי תקשורת בלבנון כי צה"ל תקף את בניין משאבות המים בכפר וזאני הממוקם על מקבץ מעיינות בערוץ נחל שניר (החצבאני) שבדרום המדינה. על פי הדיווחים, אין נפגעים בתקיפה, אולם נזק משמעותי נגרם למבנה.  בתוך כך, חיזבאללה הכריז הבוקר כי שלושה מאנשיו נהרגו בתקיפות הישראליות.

מעיינות הווזאני הם מקור המים הקבוע היחיד של נחל שניר (החצבאני) – אחד ממקורות הירדן. עד לווזאני, נחל שניר הוא נחל אכזב, ורק החל מהווזאני קיימת בו זרימה קבועה כל ימות השנה. בשנת 2001 התקינה ממשלת לבנון תחנת שאיבה קטנה  כדי לספק מים לכפר וכן לכפרים הסמוכים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במרץ 2001 החלה לבנון לשאוב את מי הווזאני - לצריכת הכפר וזאני. מדינת ישראל מחתה, אך הפרויקט המשיך, ובספטמבר 2002 הסתיים פרויקט להנחת צינורות להולכת מי מעיינות הווזאני אל כפרים נוספים בדרום לבנון. פרויקט זה בוצע על ידי ממשלת לבנון בראשות רפיק אל-חרירי, ובחסות חזבאללה. הכוונה הייתה להקים בהמשך מאגר למים, העתיד לגרוע 9 - 10 מיליון מ"ק בשנה ממי מעיינות הווזאני הזורמים לישראל.

בעקבות הפעולה הלבנונית הכריזה ממשלת ישראל כי תפעל להגן על זכויותיה, אולם ישראל פעלה במישור הדיפלומטי בלבד, ולא הצליחה למנוע את המשך השאיבה. במהלך מלחמת לבנון השנייה, פגעה ישראל במתקני השאיבה.

התקיפה בבניין משאבות המים בכפר וזאני (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה בבניין משאבות המים בכפר וזאני (צילום: רשתות ערביות)

התקיפה מגיעה ברקע התקיפות החוזרות ונשנות של חיזבאללה על תשתיות ומבנים בצפון. מאז החלה המלחמה, מעל כ-400 בתים ומבני ציבור בצפון נפגעו מאש חיזבאללה, שפעיליו היו ממוקמים קרוב-קרוב ליישובי גבול הצפון, צמודים לגדר הגבול. אחד מהיישובים שספג את הפגיעה הקשה ביותר מאז תחילת המערכה בצפון הוא הקיבוץ מנרה, המשתייך למועצה אזורית גליל עליון - וממוקם כמאות מטרים בודדים מגדר גבול ישראל-לבנון.

 ״בקיבוץ מנרה יש כ-155 בתים בסך הכול - ומתוכם 103 נפגעו מירי חיזבאללה. כמעט 70 אחוזים מכלל הבתים בקיבוץ״, הקריאה את הנתונים הבלתי נתפסים שעולים ממסמכיה אורלי יצחק, המנהלת העסקית של הקיבוץ. מלבד הבתים הפרטיים שספגו פגיעות של טילי נ״ט, ירי תלול מסלול או פצצות מרגמה - גם מבני ציבור וחללים משותפים של הקיבוץ נפגעו.