לוחמי צה"ל ממשיכים גם היום (שלישי) להתקדם לקראת השלמת כיבוש ח'אן יונס – ומהדיווחים ברצועה עולה תמונה של התקדמות מהירה מול מה שנראה כמו קריסה של מערך חמאס שעוד נותר בגזרה. כל זאת, כאשר ברקע מתחדדת השאלה האם ומתי תבחר ישראל להרחיב את הפעולה הקרקעית לרפיח, העיר הגדולה האחרונה ברצועה שצה"ל לא פעל בה באופן כזה.

ישראל תשחרר 5,000 אסירים בעסקה? ההתחייבות של קטאר בפני חמאס

"קצב ההתקדמות של צה"ל, מעל ומתחת לקרקע, מהיר באופן היסטורי", אמר ג'ון ספנסר, ראש תחום לוחמה אורבנית בווסט-פוינט. "לא ניתן להשוות את המערכה בעזה לשום מערכה אחרת בהיסטוריה הצבאית המודרנית מבחינת גודל האתגרים שהיא מציבה - אולי רק אם נחזור עד למלחמת העולם השנייה. בהתחשב באתגרים הללו גם מספר האבדות של צה"ל נמוך באופן היסטורי. האסטרטגיה של חמאס מבוססת על זמן ומנהרות - הם מקווים שישראל תכלה במנהרות את משאב הזמן שעומד לרשותה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

דובר צה"ל מסר הבוקר כי פעילות צה״ל במרחב ח'אן יונס נמשכת. במרחב העיר, לוחמי יחידת מגלן חיסלו מספר מחבלים בהיתקלויות מטווח קצר, ביניהם שלושה מחבלים חמושים שביצעו ירי נ"ט ולוחמי יחידת אגוז פשטו על מספר מתחמי לחימה, חיסלו מחבלים ואיתרו אמצעי לחימה ופירים. במקביל לוחמי צוות קרב של הצנחנים חיסלו עשרות מחבלים ביממה האחרונה, וכן איתרו אמצעי לחימה רבים, בהם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, רימוני יד ומטעני נפץ. כוחות רבים, שחיסלו עשרות מחבלים בימים האחרונים, עדיין מכתרים את בית החולים אל נאצר.

התקדמות צה''ל בעזה (צילום: ללא)
התקדמות צה''ל בעזה (צילום: ללא)

על פי דבריו של שר הביטחון יואב גלנט אתמול, מתוך 24 גדודים מסודרים שהחזיק חמאס ערב המלחמה נותרו כעת רק שישה. שניים מהם במרכז הרצועה בנוסייראת ובדיר אל בלח, שלושה נוספים בגזרת רפיח וגדוד אחרון בח'אן יונס. ברשת X (לשעבר טוויטר) כותבים רבים מהארץ ומחו"ל שעוקבים אחרי התקדמות הכוחות באמצעות מודיעין גלוי כגון צילומי לוויין ומידע ברשתות החברתיות טוענים שהתקדמות הכוחות בתקופה האחרונה מהירה מאוד. לטענתם, נראה שגדוד ח'אן יונס שעוד נלחם בכוחות במערב העיר עומד בפני קריסה, ייתכן כבר בימים הקרובים.

במקביל, בעזה דיווחו הלילה על מספר תקיפות חריג של חיל האוויר וחיל הים על יעדים בגזרת רפיח. ה"וול סטריט ז'ורנל" דיווח אתמול ישראל הודיעה שתשלח כוחות קרקעיים להילחם ברפיח ולאורך ציר פילדלפי, שמפריד בין רצועת עזה למצרים. מהלך שכזה עלול להעמיד סיכון את היחסים עם המתווכת המצרית, שכן בעיר חוסים יותר ממיליון אזרחים עזתיים שהועברו למקום מצפון הרצועה. 

מקורות מצריים דיווחו כי קהיר לוחצת להפסקת המהלך ולעצירתו מהחשש כי פלסטינים עלולים לנסות לפרוץ למדינה על מנת לברוח מאיזור האש, ובכך ליצור אי יציבות בגבולות. זמן קצר לאחר שישראל הודיעה למצרים כי היא מתכננת מבצע קרקעי ברפיח, גורמים מצרים הזהירו כי אם פלסטינים יאלצו לחצות לחצי האי סיני, יושעה הסכם שלום בן עשרות שנים בין שני הצדדים.

עוד דיווחו הגורמים כי בשיחות סגורות ישראל הגיבה לטענות שהיא תאפשר תחילה לאנשים ברפיח להתפנות חזרה לאזורים מהם נמלטו בעבר לפני שיפעלו בגבול, אולם מצרים מצידה הניחה גדרות תיל מעל חומות הבטון שהציב הצבא המצרי בתחילת המלחמה בגבול עם רצועת עזה.