פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז המזרח התיכון, אונ' ת"א שוחח היום (רביעי) עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM על הדיווח כי 50 מבין החטופים בשבי ארגון הטרור חמאס בעזה אינם בין החיים, ועל המשא ומתן להשבת החטופים שנותרו.

המודיעין בישראל מעריך: עד 50 מהחטופים בעזה נהרגו בשבי חמאס | דיווח
מחבלי חמאס מטילים אימה על חטופים? הסרטון המטלטל שהופץ ברשת - ונבדק האם הוא אמיתי

לדבריו, "יחיא סינוואר מושך זמן, אני חושב שהוא בנתיב הישרדותי. אני כן קונה את מה שאנחנו שומעים על הארץ התחתית של ח'אן יונס. מה שהקטארים אמרו אתמול זה משהו שנשמע פוזיטיבי זה כן מסוייג עם הרבה מאוד 'אבל לאחר מכן'. בשאלת המסגרת אנחנו רוצים 'כן' עקרוני, כי אח"כ יהיה משא ומתן מתיש מאין כמותו על כמות אסירים תמורת החטופים, לאן ישוחררו, איך מבטאים את כל הדברים האחרים של העסקה, ואם בכלל נגיע, אז יהיה דיון אבל הדבר החשוב כאן הוא השורה התחתונה. יחיא סינוואר רוצה הפסקת לחימה באופן מוחלט, הם לא זזו מהשורה התחתונה של עצירת המלחמה. זה סירוב אבל זה חלק ממשא ומתן".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד המשיך והדגיש: "זו הבעיה פה - הם מאמינים שאיך שהדברים מתפתחים יש סיכוי יותר גדול שישראל תיכנע בנושא הזה מאשר שלא תיכנע. ולכן כל עוד זה מה ששוכן בראשו של סינוואר הוא ימשיך לשחק את המשחק הזה. אני טוען שרק עם המשך הלחץ בח'אן יונס נגיע ייתכן שנגיע לעסקה חלקית. מקבלים פה טעימה של הא-סימטריה במזרח התיכון. ישראל אולי הרבה יותר חזקה טכנולוגית וצבאים מהאויב המר והנמהר שלה אבל היא תמיד תעבוד עם יד אחת קשורה מאחורי הב כי זה חלק מעולם יותר מתורבת ויותר מערבי, וסינוואר מנצל את זה, זה חלק מהמשחק הציני, כי כולם מחכים למוצא פיו של סינוואר, זה תיאטרון אבסורדי שאין כמותו, והוא חושב שהוא מושך בחבלים. הקטארים הם מתווך שרוצה לטובת עצמו להוציא חלק מההמונים מהאש, נותנים לנו פה משהו שאפשר לפרש כפוזיטיבי אבל מרוב הסתייגויות לא רואים את הדבר האמיתי".

על הידיעה כי 50 מבין החטופים אינם בין החיים, אמר: "אצל האיש הזה ברור שידיעות כאלה לא תביא רגליים קרות אצל הממשלה אלא יגבירו את הלחץ על הממשלה, הוא חושב שככה הוא מגביר את קלפי המיקוח שלו. את משחקת במשחק שיש בו סף הימור מאוד גבוה לשני הצדדים אבל אצל צד אחד הראש כ"כ מעוות וכ"כ אחר שלפעמים אתה לא יכול להיכנס למו"מ כי אתה לא מסוגל להיכנס לראש שלו".

על הגזרה הצפונית: "חיזבאללה שיתק את הצפון, זה ניצחון תודעתי. כפרי דרום לבנון, במיוחד השיעים, כל תא שטח כזה צריך לחטוף במכה ישירה כדי להגביר את האקסודות של שיעים מדרום לבנון צפונה. אין ברירה, צריך למצוא מענה ולו חלקי, כי מי שמשלם את המחיר זה המפונים מהצפון וישראל לא נותנת שמץ של מושג לגבי טווח זמן, ישראל לא תוכל להימנע ממלחמה כוללת בלבנון אבל כן יכול להיות שלב ביניים שישראל בפעולה צבאית מבוקרת תגרום לכוח רדואן לסגת כדי להחזיר את התושבים הביתה. פעולה מדינית לא תעבוד, ישראל תצטרך לעשות פעולה".

סייע בעריכה: אריק ברח"ד