ממשל ביידן הטיל בשבוע שעבר עיצומים כנגד ארבעה מתנחלים. זאת, לפי גורם בבית הלבן, בעקבות הדאגה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מעלייה באלימות ביהודה ושומרון, ולאחר שהנושא הועלה על ידיו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו מספר פעמים. אחד מאלו שהוטלו עליו סנקציות היה ינון לוי.

מהמאחז שלו בשטחים בדרום הר חברון, התראיין היום (חמישי) ינון לחדשות ABC יחד עם רעייתו ספיר לוי, והם אמרו כי אינם מבינים את הסיבה שהוטלו עליהם סנקציות: "כשגילינו על זה לראשונה, חשבנו שזו בדיחה. למה שלביידן יהיה אכפת מאיתנו?" אמר.

בגלל הסנקציות האמריקאיות: הבנקים ממשיכים לעקל חשבונות של מתנחלים
סמוטריץ' מגן על מתנחלים אבל מסכן את מוניטין הבנקים | יהודה שרוני

צבי סוכות עם ינון לוי (צילום: צילום מסך טוויטר)
צבי סוכות עם ינון לוי (צילום: צילום מסך טוויטר)

 משרד החוץ האמריקאי טוען שינון הוביל קבוצה של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים כדי לבצע התקפות על פלסטינים ועל בדואים ואיים עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם. הוא הואשם בהסתה לאלימות נגד פלסטינים ושריפת אדמות חקלאיות. "הוא הוביל בקביעות קבוצות של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים שתקפו אזרחים פלסטינים ובדואים, איימו עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם, שרפו את שדותיהם והרסו את רכושם", נכתב בהודעה. עם זאת בראיון הוא אמר, שהוא מעולם לא היה מעורב בפיגוע, וכי אין ראיות.

מול הטענה לחפותו, דיווחו בגוף התקשורת ABC תושבים ופעילים מקומיים, שהם מאמינים כי ינון לוי מוצג בווידאו מפעיל דחפור לחסימת כבישים בסוסיא בגדה המערבית ב-16 באוקטובר 2023. נראה כי תמונות לוויין מה-17 באוקטובר 2023 מציגות עפר מעל כביש בסוסיא. עוד אמר בזל אדרה, המתגורר בכפר ליד סוסיא, כי ינון לוי הרס גם בארות מים ושדות חקלאיים עבור גידולים כמו זיתים וענבים.

עוד נאמר בדיווח, כי רשת החדשות השיגה סרטונים של ינון עם כלבו, מרתיע ערבים מרעיית כבשים באזור ומטריד פעילים. הסרטונים, לטענתם, הם מאפריל 2022 וממרץ 2023. ינון לוי לא הגיב לפנייתם בנושא. מבחינת ינון וספיר, הם אומרים שלא עוברים על חוקים: "בכל פעם שיש בעיה באזור עם ערבים אנחנו מתקשרים לצבא והם באים ועושים מה שהם עושים. יש לנו גיבוי מלא של הצבא", אמרה ספיר לוי. "אם לבידן יש תלונה אלינו, הוא יכול לדבר עם הצבא".

ג'ו ביידן (צילום:  REUTERS/Joshua Roberts)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Joshua Roberts)

עם זאת על הסנקציות, אמרו בני הזוג, פוגעות בהם קשות: "חשבנו שזה לא ישפיע עלינו כי אין לנו אזרחות אמריקאית, אבל אז הבנק התקשר", אמרה ספיר לוי. "יש לנו חשבון בנק משותף ויש לנו חסכונות לילדים. אנחנו צריכים לשלם עבור הלימודים, לקנות בגדים לילדים ואנחנו לא יכולים לעשות כלום כרגע, הכל קפוא. זה גם החשבון שלי". אמרה לאחר שביום ראשון בנק לאומי הודיע ללוי כי שני חשבונותיו מעוקלים.

נזכיר כי לפי הצו הנשיאותי, העיצומים ימנעו מהמעורבים גישה לזירה הפיננסית האמריקנית. יאסר על אמריקנים לקיים קשרי מסחר או תרומות עם המעורבים וכל רכוש שיש למעורבים בארה״ב יוקפא. אלה הן בדיוק אותן סנקציות שמוטלות על כל מי שנמצא ברשימה האסורה של משרדי החוץ והאוצר האמריקאים.

הסנקציות, לדבריו, השפיעו גם על עסקיו. הם צריכים כסף כדי לנהל את משק הבית שלהם, וזה מקשה על תשלום לאנשים בחווה הקטנה שלהם. "אבל זה לא ימנע מאיתנו לחיות כאן", הם הכריזו. אין בכוונתם לסגור את החווה: "פשוט נעבוד קשה יותר", אמר ינון לוי. הם הוסיפו, "ביידן חושב שנפחד, אבל הסנקציות האלה עושות את ההיפך. הן מאשרות מחדש את המחויבות שלנו. אנחנו הופכים את ישראל לבטוחה יותר על ידי החיים כאן". בכתבה, ספיר הראתה לחדשות ABC את החווה שלהם, שבה יש עדר כבשים שהם שולחים לרעות על הגבעות מסביב ליישוב שלהם "כדי להכריז שליטה על השטח", אמרה.

רועה צאן יהודי עם הכבשים בשטחי יהודה ושומרון, 20 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
רועה צאן יהודי עם הכבשים בשטחי יהודה ושומרון, 20 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

כשנשאלו על התגובה הישראלית בעזה, אמרו כי הם לא רואים חוסר איזון כוחות בעקבות המלחמה. לפי משרד הבריאות שבשליטת חמאס בעזה, נהרגו לפחות 27,350 בני אדם, ו-66,600 נוספים נפצעו מאז ה-7 באוקטובר.

בנוסף לפי משרד הבריאות הפלסטיני, יותר מ-380 פלסטינים נהרגו בשטחי יהודה ושומרון והגדה המערבית, והאו"ם תיעד 500 תקריות אלימות. עם זאת, הלוי אמר, כי מדובר במחבלים שנהרגים על ידי כוחות הביטחון. כשנשאלה על מצבם של חלק מהפלסטינים שהתלוננו על אלימות כנגדם בביתם ואם היא יכולה לראות ולהבין את זה, אמרה ספיר: "לא. יהיה שלום רק כשהם יפסיקו לתקוף אותנו". 

יואב גלנט ביהודה ושומרון (צילום: אלעד מלכה)

כשסיפר על סיפורו של יליד לואיזיאנה בן ה-17, טאפיק עבד אל ג'וואד, שנהרג כשהוא נוהג במשאית של אביו בחודש שעבר, ינון לוי דיבר בטון אחר. כשנשאל מה הוא היה עושה אם זה היה בן משפחתו, אמר: "אני לא אומר מה קרה כי אני לא מכיר את הסיפור הזה, אבל ברור שאם הייתי במקומו, הייתי כועס. אני לא יכול להגיד לך מה הייתי עושה, אבל ברור שיש כעס על דבר כזה. אבל זו לא המציאות כאן", הבהיר ינון לוי.