"חרבות ברזל" היום ה-125: על רקע העמקת התמרון הקרקעי בח'אן יונס במערכת הביטחון מעריכים כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, מנותק קשר כבר 10 ימים. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בכיר ארגון הטרור לא מנותק קשר רק אל מול גורמים בארגון, אלא גם מול המדינות המתווכות העוסקות במשא ומתן.

במקביל, במערכת הביטחון לא בטוחים מדוע זה קורה, האם בגלל שצה"ל נמצא אחריו במרדף מעל ומתחת לקרקע ובעקבות כך מתקשה לייצר קשר, או שמדובר במהלך טקטי שהוא מנסה להוביל, ונשמע איתו בהמשך המלחמה. ממה שמבינים במערכת הביטחון, ארגון הטרור כבר קיבל מספר החלטות בלי התייעצות עם סינוואר, לאו דווקא נושאים הקשורים למשא ומתן בין הצדדים בסוגיית שחרור החטופים.

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר היום, בכירים ישראלים מסרו לרשת NBC האמריקנית כי ישראל תהיה מוכנה להסכים לאפשרות לפיה מנהיג חמאס יוגלה מעזה במסגרת עסקת חטופים אפשרית. הדיווח מתפרסם במקביל לשהותה של משלחת חמאס בקהיר. על אף ההצהרות של הבכירים הישראליים על כוונתם לחסל את סינוואר, יועץ בכיר של ראש הממשלה נתניהו מצוטט בכתבה כאומר כי "אנחנו מוכנים לכך שהוא יוגלה, כל עוד כל החטופים ישוחררו".

כאמור, אחד מהפתרונות היצירתיים שמועלה על ידי גורמים שונים הוא "תסריט ביירות 1982", אז ישראל צרה על יאסר ערפאת והנהגת אש"ף בבירה הלבנונית עד שזו התפנתה בהסכמת ישראלית באמצעות אוניה שלוותה בידי הצי הצרפתי לאתונה, ומשם לתוניסיה. 

לאחרונה פירסם ה"לה מונד" הצרפתי כי גורמים סעודיים פעילים מאחורי הקלעים והקימו מה שהם מגדירים "צוותי חשיבה" בניסיון להציע לצדדים פתרונות יצירתיים למשבר. מסמך חסוי שהגיע לידי כתב העיתון הצרפתי התווה תוכנית חדשה לסיום המלחמה אשר מרכיב מרכזי בה הוא שמנגנון סיום המלחמה צריך לכלול הגלייה של ראשי הזרוע הצבאית של חמאס שנמצאים כעת ברצועת עזה לחו"ל, ובאופן ספציפי כנראה לאלג'יריה.