שלום בן חנן, מהמכון למדיניות נגד טרור באוניברסיטת רייכמן ובכיר בשב"כ לשעבר, שוחח הבוקר (שישי) עם אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103FM על דברי הרמטכ"ל הרצי הלוי, שטען השבוע כי הלחץ הצבאי הוא זה שיעזור להחזרת החטופים מרצועת עזה. במהלך השיחה, הבהיר הבכיר לשעבר בשב"כ כי "חמאס משחק על זמן".

"אירוע מדיני משמעותי": בארה"ב מתכוננים להכיר במדינה פלסטינית ללא הסכמה ישראלית
במהלך הלילה: מטח חריג מלבנון, דיווחים על תקיפה ברפיח 

בתחילת שיחתם, התייחס בן חנן לאי הגעת המשלחת הישראלית לקהיר כחלק מהמשא ומתן: "זה אומר שאנחנו מעבירים מסר שנקודת הפתיחה של המו"מ כפיש חמאס הציג אותה בדרישה שלו - שאנחנו לא יכולים לדון מהנקודה הזו. יכול להיות שיש איזושהי כוונה להעביר מסרים נוספים, אבל המסר העיקרי צריך להיות שההצעה הזו היא הצעה שאי אפשר בכלל להתחיל לעבוד איתה".

"הצד השני צריך להבין שאומנם אנחנו ביד אחת מנהלים מו"מ ומעוניינים לשחרר את החטופים אבל ביד השנייה אנחנו ממשיכים בלחימה העיקשת בחאן יונס ויכולים להגיע לאזורים נוספים. אנחנו חייבים להשתמש במנוף הלחץ הזה אחרת הדרישות תישארנה הזויות, לרבות דרישות שהן מעבר לשחרור אסירים בלבד. אנחנו את הקרב הזה הפסדנו כבר בתחילת המלחמה", הסביר.

עוד הוא הבהיר: "לא יעלה על הדעת, בשום מלחמה, גם מלחמה שרוצים לנהל אותה על פי דין בינלאומי, גם כשרוצים לנסות ולפגוע בכמה שפחות בלתי מעורבים, לא ייתכן שמדינה לא תקשור את הנושא של מתן תרופות, מידע על החטופים, ביקור של הצלב האדום, הארגון הכמעט אנטישמי הזה, למתן הסיוע ההומניטרי לצד השני. נוצר פה איזשהו מצב שדרישה הומניטרית היא רק עבור הצד השני, זה לא ייתכן. אני כמו כל אחד מאיתנו מעוניין בשחרור החטופים, כל יום שהם נשארים שם הוא יום קשה. ובכל זאת, ההנהגה צריכה לעמוד איתנה גם במצב הזה מתוך ההבנה של מי שמסתכל על התמונה הקודמת ואומר לעצמו שאנחנו עושים את זה גם בשבילם. החטופים לא ישוחררו בתנאים אחרים".

הוא הוסיף: "כל עוד חמאס מבין שהוא מגיע למו"מ מעמדת כוח הדרישות שלו תהיינה הזויות והוא ימשוך את המו"מ. חמאס משחק על זמן, חמאס מבין שיש לחץ בינלאומי. חמאס מנהל מו"מ תחת מערכת ערכים אחרת משלנו, תחת תרבות אחרת, ואנחנו חייבים להבין את זה. אם לא נשחק את המשחק הזה כמו למשל שאנחנו נבצע משברים יזומים, ולנסות ולמנף את מנופי הלחץ המעטים שיש לנו, לנסות להגביר את הלחץ ולנסות להביא אותו להבנה שאנחנו לא מתכוונים לוותר".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

איך אנחנו מרשים שם מדיניות במסווה של הומניטרי, לתת לארגון טרור לחלק מה שבא לו?
"באמת לצערי אתם מסמנים את מה שגם לי נראה כטעויות שלנו. היינו צריכים לייצר מתחילת המלחמה מנגנון שבו אנחנו מחלקים את הסיוע ההומניטרי בצורה כזו שלא יגיע לחמאס. גם הנראות הזו של משילות, אם אנחנו רוצים שיום אחד הם יאלצו לצאת מהמנהרות, אז לא יעלה על הדעת שאנחנו לפי הנתונים של שב"כ 60 אחוזים מהסיוע הולך לחמאס, וחמאס מראה משילות ומחלק את הסיוע הזה לתושבים. לצערי את הנקודה הזו אנחנו מנהלים לא טוב".

הוא הסיבר כי "היינו צריכים לעשות איזשהו מסדרון הומניטרי שבו אנחנו מחלקים את הסיוע. אומרים לי שהם חוששים שאם אנחנו עושים צעד כזה אנחנו מקבעים את השליטה העתידית שלנו ברצועת עזה, זה שטויות. צריך לעשות את זה כצדי למנוע מחמאס להתחזק בזמן שאנחנו רוצים שהוא ייחלש". 

אי אפשר לנצח בלי מצור על אוכלוסייה אזרחית, לדאוג שזה יגיע באמת לפליטים באוהלים לא שנראה מחבל עם קלאץ' על משאית
"נכון. אם אתה שואל אותי הייתי אפילו מפציץ משאיות כאלה ברגע שמשתלטים פעילי החמאס. אנחנו ידועים לעשות פעולות כירורגיות, הייתי מפציץ משאית כזו כדי שהאספקה לא תגיע לחמאס - זה גם מסר. בכל תורת לחימה גם מצור על אוכלוסייה הוא בהחלט כלי נשק למלחמה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm