הכתבת והפרשנית הפוליטית טל שלו ('וואלה') שוחחה היום (שישי) עם אריה אלדד ורון קופמן ברדיו 103fm, והתייחסה לסערת הגיוס ולמלחמה הארוכה, הנמשכת ללא לחץ בינלאומי לעצור.

התרחיש שישבור את צה"ל במערכה? "הצבא לא נבנה ליכולת להילחם בשתי חזיתות"
כדי להעפיל על חמאס במו"מ - צריך לשחק את המשחק בדרך שלו | האזינו

"אני חושבת שאני לא זוכרת אף מלחמה שהתחילה באסון כל כך נורא כמו שבעה באוקטובר, שנתן לגיטימציה בינלאומית או לפחות הרחיב את המקום הראשון של הלגיטימציה", אמרה בפתח דבריה.

"שנית, בעיית החטופים, כל עוד היא קיימת היא מהווה שיקול כמה העולם יכול לדרוש מאיתנו לעצור. ושלישית, כמויות הסיוע ההומניטרי שישראל מעבירה לעזה - זו המטרה שלהן, להוריד לעולם את הרגל מהגז. המטרה שלנו שביידן לא יגיד לנו לעצור. אפשר לראות לפי הביקור של בלינקן שהסבלנות של הממשל האמריקני מתקצרת. זו באמת תקופה מאוד ארוכה שבה לא נשמע המסר הזה בצורה מאוד בוטה מהאמריקנים, אבל אנחנו בהחלט מתקרבים למתיחות כזו שאנחנו שומעים את זה יותר ויותר".

עוד התייחסה לסערת חוק הגיוס: "הבעיה בעיקר היא לא דרישות החרדים כל כך לפטור לבני ישיבות, הבעיה בחוק הגיוס כרגע היא הרחבת הנטל על מי שכבר נשא בו כל החודשים האחרונים. הרעיון גם להאריך את שירות החובה ובעיקר את שירות המילואים. וכל זה קורה לא רק במקביל לאמירה של גולדקנופף שהייתה מקוממת, אלא במקביל לזה שהקואליציה מעבירה תקציב שעדיין מתקצב את בני הישיבות, התקציב שמועבר לחרדים אפילו גדל".

"הבעיה פה היא בעיקר לא בתוך הקואליציה, הבעיה היא בעיקר קיצונית", הוסיפה. "נכון ששומעים בליכוד כל מיני קולות שאומרים 'זה הזמן לגייס חרדים', זה כנראה לא מה שהולך לקרות עכשיו, אבל זה לא פותר את הקואליציה מהמשבר הפנימי והעומס שהיא הולכת להעמיס על משרתי המילואים. לפני חצי שנה, כשכן היה דיבור על חוק הגיוס, גנץ ואיזנקוט מאוד ניסו לדבר עם המנהיגים החרדים על לקדם את החוק שלהם של השירות המשותף, והפוליטיקאים החרדים לא רצו לעשות את זה".

בהמשך אמרה כי "אפשר היה להתחיל לדבר על מתווה של שירות לאומי, אבל זה לא קורה. הבעיה פה היא בעיקר בעיה תדמיתית של הממשלה, הולכת לפגוע מאוד מול המילואימניקים. זה לא קורה בחלל ריק. יש פה ציבור של משרתים שבמשך תקופה מאוד ארוכה נושא בנטל, והצעדים שהממשלה עושה מתפרשים כהכבדת הנטל הזה במקום לפעול לשוויון - זה דבר שיקרה מאוד על הממשלה ציבורית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm