דובר צה"ל מעדכן היום (שבת) כי הלחימה בח'אן יונס ובצפון ובמרכז רצועת עזה נמשכת, תוך חיסול מחבלים ואיתור אמצעי לחימה, וכוחות חיל האוויר שהמשיכו לתקוף תשתיות טרור בהכוונת הכוחות הקרקעיים. צה״ל לקראת השתלטות על כיסי ההתנגדות האחרונים שעוד נותרו בחאן יונס, ואולי עם הפנים לרפיח וליעדים הבאים ברצועה. חמאס פרסם אזהרה לישראל בה איים כי "התקדמות לרפיח תוביל לטבח נוסף", כך על פי סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

יחסינו לאן? מאחורי הקלעים על המתיחות בין ישראל ומצרים ברפיח
למרות הלחץ מקהיר: התמרון הקרקעי של צה"ל ברפיח בדרך | דיווח
תיעוד יוצא דופן ברשת: מחבלי חמאס מכים עזתים בבית ספר ברפיח

תקיפת תשתית טרור של חמאס בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, על פי דיווח פלסטיני חיל האוויר חיסל הבוקר שלושה בכירים במשטרת חמאס ברפיח. התקיפה בוצעה באופן ממוקד לעבר רכב שבו נסעו הבכירים במחנה הפליטים ברפיח. כתב וואלה אמיר בוחבוט דיווח כי בשבוע האחרון השב״כ וחיל האוויר מגבירים את קצב הפעילות במרחב רפיח. בין היתר באמצעות סיכולים ממוקדים נגד בכירי המשטרה המקומית.

פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות הכוחות ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

סעודיה מחדשת את בקשתה להפסקת אש בעזה ומגנה בחריפות תקיפה ברפיח, כך דווח בסוכנות הידיעות הסעודית. הממלכה מאשרת את התנגדותה המוחלטת, ומגנה בחריפות את הגירוש הכפוי של תושבי רצועת עזה מרפיח: "ממלכת ערב הסעודית מזהירה מפני השלכות מסוכנות ביותר של תקיפה ופגיעה בעיר רפיח ברצועת עזה, שהיא המפלט האחרון של מאות אנשים. אלפי אזרחים נאלצו לברוח בגלל התקיפות הישראליות האכזריות", נאמר.

עוד דווח כי סעודיה חידשה את הדרישה בהפסקת אש מיידית, ורואה בה כנחוצה אל מול "ההפרה המתמשכת של משפט בינלאומי והמשפט ההומניטרי הבינלאומי, המאשר את הצורך בכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם כדי למנוע מישראל לגרום לאסון הומניטרי ממשמש. עוד בממלכה, כי "כל מי שתומך בתוקפנות - נושא באחריות".

מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. ערב הסעודית 7 ביוני 2023 (צילום: רויטרס)

מלבד הבית הלבן וסעודיה, גם באיחוד האירופי דואגים מתקיפה ישראלית אפשרית בעיר הגדולה שבדרום הרצועה. ז'וזף בורל, הנציג העליון של האיחוד לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, כתב ב-X כי: "למתקפה הישראלית ברפיח יהיו תוצאות קטסטרופליות, תוכניותיה של ישראל למתקפה צבאית על רפיח ברצועת עזה מדאיגות". הוא הזכיר שסוכנות הידיעות הצרפתית דיווחה כי "1.4 מיליון פלסטינים מתמודדים עם רעב ונמצאים כעת ברפיח ללא מקום בטוח ללכת אליו", "יהיו לכך השלכות קטסטרופליות שיחריפו את המצב ההומניטרי החמור ממילא ואת האגרה האזרחית הבלתי נסבלת", הוסיף. גם בנורבגיה נרתעים מהמהלך: "מזהירים בתוקף את ישראל מפני התקדמות לעבר רפיח".

"רופאים ללא גבולות", ארגון הנותן סיוע רפואי והומניטרי לאנשים ללא קשר לשיוכם הדתי או הפוליטי, התנגדו למהלך: "המתקפה הקרקעית של ישראל על רפיח תהיה קטסטרופלית, ואסור לה להמשיך. אין מקום בטוח ברצועת עזה ואין לאנשים דרך לעזוב".

נזכיר כי יחד עם זאת, מצרים מצידה שלחה כ-40 טנקים ונגמ"שים לצפון מזרח סיני במהלך השבועיים האחרונים, וזאת כחלק מסדרת צעדים לחיזוק הביטחון בגבולותיה עם עזה, לפי דיווח ברויטרס. כנראה, כדי למנוע מתושבי עזה לעבור למדינה. במקביל, במצרים מאיימים לנתק יחסים עם ישראל. על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל - גורמים מצרים אמרו כי מעבר של פליטים פלסטינים לסיני דרך מעבר רפיח מסכן את הסכם השלום עם ישראל.

הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)
הנציג העליון לענייני חוץ וביטחון של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל (צילום: REUTERS/Viacheslav Ratynskyi)

בדיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית, נראים מאות אלפי עקורים פלסטינים ישנים באוהלים מול הגבול המצרי. בנוסף לכך, בתמונות מהסוכנות (AFP) מוצג הרס, ואנשים שעומדים בתור למים שהולכים ומתמעטים. ארגוני זכויות אדם נוספים נשמעו מודאגים מהסיכוי לחדירה קרקעית ברפיח.

ביממות האחרונות במהלך פעילות במרכז הרצועה, כוח של לוחמי צוות הקרב של חטיבת הנח״ל זיהה חוליית מחבלים חמושה במרחב סמוך, ירו לעברם וחיסלו אותם. במערב חאן יונס, עוצבת הקומנדו המשיכה בפשיטות על יעדי טרור. לוחמי יחידת מגלן איתרו אמצעי לחימה רבים, ביניהם רובים מסוג קלאצ'ניקוב, עשרות רימונים ומחסניות, טילי RPG, וסטים ומטענים.

גם לוחמי צוות הקרב של חטיבת הצנחנים חיסלו במהלך היום מספר חוליות מחבלים במערב העיר. במהלך ההתקפות ביממה האחרונה, לוחמי צוות הקרב של חטיבה 646 חיסלו מספר מחבלים, איתרו והחרימו אמצעי לחימה נוספים.

בשעות הבוקר, כך דיווח אמיר בוחבוט מוואלה!, כוחות אוגדה 98 כיתרו את בית החולים "נאצר" בחלקה המערבי של העיר ח'אן יונס. במרחב נשמעים חילופי אש בין כוחות צה"ל למחבלי חמאס מתוך בית החולים ולצידו. לפי הערכות הצבא, בתוך בית החולים מסתתרים מחבלים בדרגי שטח בכירים ומתחת לבית החולים ככל הנראה נבנתה לאורך השנים מערכת תת קרקעית של מנהרות ששימשה את גדודי ח'אן יונס לקראת המתקפה על עורף מדינת ישראל ב-7 באוקטובר ולאורך חודשי המלחמה.