ראש תחום לוחמה אורבנית ב"מכון למלחמה מודרנית" בווסט פוינט ואחד המומחים הגדולים בעולם ללוחמה בשטח בנוי, ג'ון ספנסר, העריך כי המלחמה של ישראל בעזה היא חסרת תקדים. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ספנסר פירט כי ישראל נלחמת בעיקר באזורים אורבניים כשהיא מנהלת מערכה משולבת זרועות - אוויר, קרקע, ים וסייבר תוך שמירה על החוק הבינלאומי "ונקיטה באמצעים חסרי תקדים למניעת פגיעה באזרחים חפים מפשע". עוד ציין המומחה כי מנגד, עשרות אלפי מחבלי חמאס נמצאים בלמעלה מ400 מייל (כ-643 ק"מ) של מנהרות העוברים מתחת לאזורים אזרחיים ורגליהם של התושבים בעזה. "חמאס מחזיק  בכ-136 חטופים, כולל תינוקות ומשגרים אלפי רקטות לעבר אזורים מאוכלסים אזרחיים בישראל", טען בפתח דבריו.

בנוסף לכך, אמר ספנסר כי למלחמה של ישראל בעזה "אין השוואה היסטורית". על מנת לבסס את טענתו, פירט המומחה שורה של מלחמות הנערכו לרוב במרחב האורבני. כך לדוגמא, ציין את קרב מריופול ב-2022 בו נהרגו על פי ההערכות כ-25 אלף איש, כולל כ-600 קורבנות שנהרגו בהפצצה אחת של תיאטרון. "עד שרוסיה תאפשר גישה לקברי אחים שניתן לראות בלוויינים במריופול, העולם לעולם לא יידע. זוהי אותה רוסיה (שוב לא חסידה של חוקי המלחמה) שהרגה למעלה מ-50,000 אזרחים (חמישה אחוזים) מתוך 1.1 מיליון איש בצ'צ'ניה", ציין.

הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )
הרס במריופול, אוקראינה (צילום: REUTERS/Alexander Ermochenko )

עוד ציין את המלחמה בסוריה שם לדבריו עד 2022 הכוחות הסוריים הרגו למעלה מ-300 אלף אזרחים, כשבממוצע 84 אזרחים נהרגו מדי יום. כמו כן, הדגיש את המלחמה של הפיליפינים ב-2017 נגד דעאש, אז נדרשו כ-12 אלף חיילים במשך כחצי שנה כדי לחסל כאלף מחבלים בעיר מאראווי. בעקבות הקרבות כמעט כל העיר נהרסה כש-95% מהמבנים במזרח העיר הוכרזו כלא ראויים למגורים במשך שנים.

באחד ההסמלים הגדולים ביותר של לוחמה אורבנית, הקרב מוסול שבעיראק, ל-100 אלף חיילים עיראקים בגיבוי אמריקאי לקח כתשעה חודשים "לנקות" את העיר מאלפי מחבלים דעאש. לדבריו, במקביל נהרגו רבבות של אזרחים וכ-140 אלף בתים נחרבו או ניזוקו. כמו כן, בקרב הראשון בעיר פלוג'ה ב-2004, נאלצו הכוחות האמריקאים לנצור את האש לאחר כשישה ימים בלבד בעקבות ביקורת בינלאומית גוברת משימוש חסר הבחנה בכוח ונפגעים אזרחיים רבים (על פי ההערכות בין 200 ל-600 איש).

בקרב השני לכ-15 אלף כוחות אמריקאים ובריטים נדרשו כשישה שבועות לחסל כשלושת אלפים מורדים. "בניגוד לעזה, המלחמה התנהלה מעל פני הקרקע ולמרות שרוב העיר פונתה 800 אזרחים נהרגו ו-60% מהעיר נחרבה", הדגיש ספנסר והוסיף כי לדעתו דווקא קרב מנילה ב-1945 דומה למלחמה בעזה.

חיילי צה''ל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
חיילי צה''ל (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בקרב שנערך במסגרת המערכה בפיליפינים, לקח לכ-35 אלף חיילים מארצות הברית ומקומיים במהלך מלחמת העולם השנייה כחודש להביס כ-17 אלף חיילים מהצי היפני ברחבי העיר. בקרב היו יותר ממאה אלף אזרחים הרוגים ומעל אלף שבויים אמריקאים. 

"העובדה היא שאין השוואה למה שהתמודדה ישראל בעזה שהוכיחה שיש דרך להביס אויב, אפילו תוך יישום כל אמצעי הזהירות וההגבלות על השימוש בכוח הנדרשים על פי חוקי המלחמה", הדגיש בסוף דבריו.