הפרשן לענייני פלסטינים, סא"ל במיל' אלון אביתר, התראיין היום (ראשון) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, והתייחס להמשך המלחמה בעזה והפעולה הצפויה ברפיח. 

בכתב ידו של סינוואר: המסמכים הדרמטיים שצה"ל מצא במנהרות | דיווח
הלחץ על סינוואר וההבטחה למצרים: צה"ל בדרך למעוז האחרון של חמאס

"ממה שאני מנסה להבין, יכול להיות שיש כאן גרעין של אמת בנוגע לניתוק קשר של סינוואר", אמר אביתר בפתח דבריו, "אני לא יודע להצליב את האמירה הזו, אני יכול להניח שיש כאן איזשהו ניסיון אולי ישראלי לאיזושהי לוחמה פסיכולוגית, להפעיל איזשהו לחץ. יכול להיות שיש באמת קשיים בתקשורת איתו, אפשר להניח שזה לא מדע בדיוני. הוא כל לילה עובר למקום אחר, עם לוגיסטיקה מסובכת, ויש בעיות אולי של תקשורת רציפה, אפשר להעריך שהוא מנותק מכל תקשורת דיגיטלית שהיא. יכול להיות שבאמת אין רצף של התקשרויות איתו ואולי הוא הופך להיות קשה להשגה, אולי הוא בעצמו לא תמיד עונה שמנסים לקבל תשובות".

"לא הכול צריך להימדד רק בהקשרים הפיזיים", הוסיף, "יש מערכה מנטלית, תודעתית, פוליטית ובוודאי גם בהיבטים של משיחיות דתית. לא הכול הוא רציונלי לחלוטין. ללא שום ספק כל הפעילות שצה"ל מבצע כשאנחנו מודדים ובודקים את הרצף הטקטי של ההישגים ושל ההרג, של ההשמדה, הסריקה השיטתית מנקודה לנקודה, החיסול של מחבלים כל יום, מערכות תשתית וכו'. באופן מצטבר יש פה בהחלט פעילות שהיא מאוד ענפה, מאומצת, מרשימה, בוודאי שמדברים על מאפייני האזור הבעייתיים".

יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
יחיא סינוואר (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

לאחר מכן נשאל האם יש סיכוי שישראל לא תפעל ברפיח ומדובר רק באיום: "אני לא חושב שיש מצב כרגע למיטב שיפוטי שישראל תדלג על האזור הזה, יש מספיק סיבות למה כן לפעול. מבחינת ישראל האזור הזה מחייב פעולה, לא רק בגין ההתמודדות הנוכחית אלא גם בגין העתיד, ההמשך. אני לא חשוב שאתה יכול להשאיר את הדלת סגורה ואת החלון פתוח בכל מה שנוגע לשליטה הצבאית".

"כשאני מסתכל במעוף הציבור על רצועת עזה יש למדינת ישראל שני אתגרים - צפון הרצועה, מה שמתפתח בצפון הרצועה זה סומליה קטנה, כי מה שקורה שם כשאין מי שינהל ויסדיר את שגרת החיים שהולכת ומתפתחת מעבר להקשר הצבאי. אני רואה יותר ויותר מליציות חמושות קטנות, כל מי שמשיג נשק יש לו יכולת להשיג אוכל, מחירי המזון מרקיעי שחקים, החיים הופכים להיות שם מאוד מאוד לא פשוטים בכל מה שנוגע לשגרת חיים תחת ההריסות, תחת 70 אחוזים מכל הבתים ההרוסים", ציין.

"מה שמתנהל שם זה למעשה אלימות, קצת ג'ונגל, כוח פיזי, כל מה שאנחנו לא רוצים שיהיה שם", הוסיף, "מחלוקת המזון ועבור דרך השגת כסף כדי לקנות שקי קמח אז באים ומאיימים עליך בנשק. צפון הרצועה זה אתגר אחד, מי מנהל את הסיפור הזה וצריך לבנות את העניין כבר עכשיו אחרת הבעיה תהיה עוד יותר גדולה. הנקודה הדרומית, אני עוקב מקרוב גם אחר מה שהמצרים, איזה תפקיד הם ממלאים, אני מניח שיש אמירות שנאמרות גם לצאת ידי חובה, וגם כי הם צריכים להיות כאלה שמגיעים על האינטרס המצרי, יש הפגנות בקהיר, המצרים חייבים להפגין כאן לא רק ריבונות מעשית אלא גם שרירים". 

"ללא שום ספק ישראל לא תוכל לפעול ברפיח וצביר פילדלפי ללא תיאום מלא מהמצרים", ציין, "צריך לקחת בחשבון, יש שלוש נקודות מרכזיות שם - העיר רפיח עצמה, המצרים מאוד חוששים מהזליגה, ולכן הם כבר מקדמים כוחות פיזית לתוך סיני, אני מניח שבמטרה למנוע מעבר פלסטינים לסיני. מעבר רפיח ללא שום ספק הוא כזה ויהיה עוד יותר הנקז היחידי, המרכזי, שמכניס ומוציא מרצועת עזה. המנהרות מתחת לפילדלפי, ישראלי חייבת להסדיר את כל הפעילות שם עם המצרים גם ברמה האסטרטגית וגם ברמה הטקטית".

הרס לאחר תקיפות באזור רפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)
הרס לאחר תקיפות באזור רפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

לסיום אמר: "אני מניח שברמה הצבאית הדברים מתקיימים, רק מה, עם המצרים יש פה ענייני כבוד וחשש אמיתי עדיין לא הוסר, אותם מיליון פלסטינים ברפיח, בלי להניע את האוכלוסייה לאזור אחר לפחות את מרביתה לא נוכל לפעול שם בצורה שתספק אותנו מבחינת היכולת וגם לא תגרום לדחיפת פלסטינים לכיוון סיני. אין יותר מדי לאן להזיז אותם אבל זה סיפור לא פשוט. המשימה ברפיח איננה רק צבאית אבל גם מדינית בראש ובראשונה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM