אלוף (מיל') איל בן ראובן, ("מפקדים למען ביטחון ישראל"), התראיין היום (ראשון) בתוכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס להמשך המלחמה בצפון והדילמות מול חיזבאללה.

בחסות חיזבאללה: הפעילות של חמאס בלבנון - והמכה שספג מישראל
יצחק בריק בתחזית פסימית: "לא קרובים למיטוט חמאס, ימשיך להיות בעזה"

"בצפון אנחנו בהסלמה, שכרגע בניגוד לתחילת המערכה שבה חיזבאללה ירה ואנחנו הגבנו, ההסלמה נובעת מתוך אינטרס ברור שלנו להרתעה צבאית לאפשרות עדיין של מהלך מדיני", אמר בן ראובן בפתח דבריו, "התוצאה הסופית של המהלך חייבת להיות ברורה: חיזבאללה לא נמצא על חלונות בתינו. גם נסראללה מאוד מצטער על הכניסה שלו למצב הנוכחי, כי הוא הפסיד את כל מה שרצה לעשות, אם זה בהרתעה, או כיבוש ישובים באמצעות רדואן. את זה הוא הפסיד והוא יודע שהוא לא יכול לבצע".

חיילי צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
חיילי צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

"לכולם ברור שהמערכה הזאת תיגמר רק כאשר חיזבאללה יזוז לצפון מעבר לנהר הליטני", הוסיף, "או בהליך מדיני-צבאי או בתהליך צבאי גרידא. להערכתי: למרות ההסלמה הנוכחית, הסבירות לתזוזת חיזבאללה לאחור לאחר שהמערכה בעזה תשקוט קצת, להערכתי הסבירות הזאת גוברת מאחר שיותר ויותר גורמים מבינים שלבנון תיהרס אם חיזבאללה לא יזוז אחורה. הלחץ על נסראללה גובר והולך ובסופו של דבר הסבירות למצב שבו שתושבי הצפון יוכלו לחזור לבתיהם כאשר הם אינם רואים את חיזבאללה מולם והרבה מאד צבא סביבם, הסבירות הזאת גוברת. כל אלה שמדברים: מוכרחים היום מלחמה, אני רוצה 'להרגיע': חיזבאללה לא ייעלם מחיינו".

"יש עדיפות עליונה להחזרת החטופים, משמעה שהיא צריכה לגבור על עקרונות אחרים. במצב הזה, כש-136 חטופים שחלקם כבר לא בחיים, כשכל יום יש סבירות של אובדן הולך וגדל, מדינת ישראל חייבת להחזיר את האנשים האלה ומהר. המו"מ חייב להיות חשאי. אני שומע את האמירות בממשלה ואני נחרד. האנשים האלה לא מבינים את המשמעות החברתית הלאומית, שדל מצב שנמצא את עצמנו במצב שנגמרה המערכה ולא החזרנו את האנשים. זאת תהיה תבוסה. הדבר הזה יכול לגרום שאנשים ישקלו פעמיים את שליחת הילדים שלהם לשירות בצה"ל".

פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

לאחר מכן התייחס למחיר הנפשי של המלחמה: "כשהתחילה הלחימה בשטח בנוי בעזה באינטנסיביות ובאורך המערכה הזאת. היה לי ברור שהולכים לקראת צונאמי של חיילים בסדיר ובמילואים שיסבלו מהפרעות נפשיות כאלה ואחרות. יש אלפים של חיילים כאלה. האינטנסיביות של המלחמה בעזה וגם בצפון דרך אגב. יום יום איום, תמונות בעיקר בעזה, מאד מאד קשות כל מה שנובע ממלחמה מאד ארוכה". 

"מאחר שהכמות מאד גדולות, השלב הזה מיועד לחיילים מהמלחמה הנוכחית", הבהיר, "אנחנו ממש מזמינים את החיילים הנפלאים האלה לקבל את החיבוק בתוכנית 'נפש אחת'. הם יבואו במשך חודשיים לשלוש פעמים בשבוע ויהיו בסביבה מחבקת שמעניקה טיפול נפשי ע"י אנשי מקצוע מהטובים ביותר שישנם ובחצי השני הם יעברו טיפולים חווייתיים. זו לא בושה. אנשים מוזמנים להתקשר כבר היום: 052-6135739".

בתוך כך, עלה לדבר בתוכנית ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר: "אין מצב שלא נחזור הביתה וזה יקרה על פי הבטחה של אלוף פיקוד הצפון ושל שר הביטחון: 'נחזיר אתכם הביתה כשיהיה בטוח'. מאוד מפחיד אותי פירוק הקהילה בתוך הקהילה, אבל אני סומך על הצבא שיודע מתי ובאיזה תזמון תהיה פעולה גם בלבנון. אני חש שהצבא מוכן בצורה אבסולוטית להיכנס לדרום לבנון גם לביירות אם צריך. הצבא ינקה את כל המקומות שמהם יורים עלינו כינון ישיר. אנחנו יודעים באיזה אזור אנחנו גרים".