מלחמת חרבות ברזל: הותר לפרסום כי במבצע משותף של צה"ל, שב"כ ומשטרת ישראל (ימ"מ) ברפיח, חולצו הלילה (בין ראשון לשני) שני חטופים ישראלים, פרננדו סימון מרמן (60) ולואיס הר (70) אשר נחטפו על ידי חמאס לרצועת עזה מניר יצחק בשבת השחורה ה-7 באוקטובר. מצבם של השניים טוב והם הועברו לבדיקות רפואיות במרכז הרפואי שיבא תל השומר.

במהלך מבצע החילוץ בלב רפיח שהיה הלילה בלב רפיח אשר במהלכו חולצו החטופים פרננדו סימון מרמן ולואיס הר אשר נחטפו על ידי חמאס, פרסם דובר צה"ל תיעודים חדשים מהמבצע. כמו כן, עולה כי רק שלוש שניות חלפו מהרגע שבו פוצץ המטען בכניסה לבית בו שהו החטופים ועד הרגע שנשמעו בקשר לוחמי הימ״מ שחילצו אותם. לחצו כאן לתיעוד

דובר צה״ל, תא״ל דניאל הגרי, עדכן בפרטי המבצע: "הלילה ביצענו מבצע חילוץ מוצלח שבו חילצנו את פרננדו סימון מרמן ואת לואיס הר שנחטפו מניר יצחק (משפחת ליימברג-הר). מצבם טוב. הם נמצאים כרגע בבדיקות רפואיות בבית החולים שיבא. שניהם הוחזקו ע״י חמאס ברפיח. המבצע נוהל מחמ״ל המבצעים המיוחדים של השב״כ ובוצע ע״י לוחמי הימ״מ והיחידה המבצעית של שב״כ. 

הכוחות הגיעו ליעד בצורה חשאית סביב השעה 1:00 בלילה, וביצעו פעולה מורכבת מאוד על מתחם בניין - בקומה השנייה שבה הוחזקו החטופים. זו הייתה עבודה חשאית עם חיפויים, מעטפת אווירית גדולה, מודיעין אינטימי.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כשהכוחות הגיעו לשם - התבצעה פריצה לתוך המבנה, בבתים ליד היו חמושים שומרים, בתוך הבית היו 3 מחבלים ששמרו על החטופים.  הכוחות הסתערו לתוך המבנה בפריצה חמה בהפעלת מטען, כי הדלת הייתה נעולה. הם נכנסו לתוך המבנה, שלפו את שני החטופים (בני 61 ו-70) החוצה מהמבנה. 

התנהל במקום קרב יריות, הופעלה אש רחבה מאוד מהאוויר, נפתחה אש מהמבנים הסמוכים. חיל האוויר תקף שם בעוצמה - יש מחבלים רבים שחוסלו הלילה בפעולה הזו. בפעולה יש לוחם אחד שנפצע קל, מעבר לכך - אין נפגעים לכוחותינו. ברשתות החברתיות פורסמו מספר תיעודים של תקיפות חיל האוויר באזור רפיח, שנועדו לסייע לכוחות החילוץ בשטח. 

ראש הממשלה נתניהו התייחס למבצע: "פרננדו ולואיס - ברוכים השבים הביתה. "אני מצדיע ללוחמינו האמיצים על הפעולה הנועזת שהביאה לשחרורם. רק המשך הלחץ הצבאי, עד לניצחון המוחלט, יביא לשחרור כל חטופינו. לא נחמיץ אף הזדמנות להשיבם הביתה".

לפני זמן קצר, דובר צה"ל דניאל הגרי מסר הצהרה מיוחדת, והתייחס לחילוץ הדרמטי: "חילצנו את לואיס הר ופרננדו שנחטפו ב-7 באוקטובר בניר יצחק. מדובר במבצע מורכב תחת אש ברפיח על בסיס מודיעין רגיש של אגף המודיעין ושב"כ, יחידת הימ"מ של המשטרה, פיקוד הדרום, שייטת 13, בפעולה מקצועית ומדויקת, הייתה כאן מעטפת אווירית שלוותה בגל תקיפות רחב של חיל אוויר, זה מבצע שנערכנו אליו זה זמן, המתנו לתנאים שיאפשרו להוציא אותו לפועל".

עוד הוסיף כי "לפנות בוקר בשעה  1:49 הכוחות המיוחדים פרצו למבנה בלב רפיח, שם בקומה השנייה הוחזקו לואיס ופרננדו בידי מחבלים חמושים של החמאס ששהו במבנה ומחבלים ששהו במבנים הסמוכים, ברגע הפריצה לוחמי הימ"מ הגנו בגופם על לואיס ופרננדו והחלו חילופי אש כבדים במספר מוקדים עם מחבלים רבים". 

כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בעזה (צילום: דובר צה''ל)

הוא סיפר על האש הכבדה שנפתחה לעבר החיילים: "החלה לפעול מעטפת אש אווירית שנוהלה על מנת לאפשר לכוח לנתק מגע ולפגוע במחבלי החמאס במרחב. בשלב זה, הלוחמים שולפים את החטופים ומחלצים אותם תחת אש בליווי כוחות צה"ל שנותנים להם הגנה במרחב עד שהם מגיעים לאזור הבטוח, שם הם עברו בדיקה ראשונית והוטסו לשיבא בתל השומר, שם פגשו בהתרגשות גדולה את משפחותיהם.

אני רוצה לפנות אל החטופים והחטופות הבוקר, אם אתם שומעים אותי עכשיו, דעו לכם שאנו נחושים מאוד להשיב אותכם הבייתה ולא נחמיץ אף הזדמנות להביא אתכם הביתה. אנו נמשיך כל מאמץ להחזיר את כל החטופים הביתה". 

שר הביטחון יואב גלנט: "במבצע חילוץ מרשים, כוחות הביטחון הצליחו להשיב הלילה לישראל את פרננדו מרמן ולואיס הר שנחטפו מקיבוץ ניר יצחק. יחד עם ראה״מ והפיקוד הבכיר, עקבתי אחר המבצע מהחפ״ק - מלוא הערכה לכוחות צה״ל, שב״כ וימ״מ על פעולה חשובה וביצוע איכותי. נמשיך לממש את מחויבותנו להשיב את החטופים, בכל דרך".

לואיס הר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
לואיס הר (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
פרננדו סימון מרמן (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)
פרננדו סימון מרמן (צילום: מטה משפחות החטופים והנעדרים)

עידן בז'רנו חתנו של לואיס: "נפגשנו, התחבקנו ואפשר להתחיל את היום. כרגע עוד לא סיפר, מוקף במשפחה, בילדים. נושם עמוק, מחייך ועוד לא מספר, לאט לאט. לואיס נראה צעיר, הוא אוטוטו בן 70, ציין יום הולדת בשבי. בסך הכל הם נראים בסדר גמור ממה שהספקנו לראות ברגעים הראשונים ואנחנו בתוך הקלחת".

"כמובן שחיכינו והתגעגענו, הוא דאג לנו יותר ממה שדאגנו לו מסתבר. שניהם מראים אופטימיות וזה מחמם את הלב. הלוואי ונשמע את הפרטים אבל גם אנחנו עוד לא יודעים את הפרטים האלה, הכל קרה כרגע".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "לפנות בוקר הגיעו אל המרכז הרפואי שיבא שני חטופים ישראלים ששוחררו על ידי כוחותנו מרצועת עזה. לאחר בדיקה רפואית ראשונית מצבם של השניים מוגדר טוב והם שוהים כעת במתחם ייעודי. אלו רגעים רגישים עבור המשפחות ועבור השבים לישראל. נבקש לשמור על פרטיותם ועל כבודם. אנו שמחים על חזרתם הביתה ומייחלים לחזרתם של כל החטופים".

ד"ר יעל פרנקל-ניר, סגנית מנהל המרכז הרפואי שיבא, הוסיפה בהצהרה בבית החולים כי ״מצבם נראה טוב אנחנו בהערכה ראשונית לגבי מצבם ואנחנו צפויים לאור השבי הממושך לעוד בדיקות ביומיים הקרובים אבל אנחנו עם צוותים רב תחומיים גם רפואיים גם פסיכו-סוציאליים המשפחות שלהם איתם סביבם ונלווה אותם בהמשך. יש לנו ניסיון גם מהסבבים הקודמים. מאוד שמחנו אנחנו והם להיפגש, אנחנו נעריך  אותם ונלווה אותם בשעות ובימים הקרובים. מאוד מתרגשים, אני בטוחה שהם וגם אני לא נשכח את הלילה הזה״.

ד"ר יעל פרנקל-ניר. קרדיט: דוברות שיבא (צילום :דוברות שיבא)

פרננדו סימון מרמן ולואיס הר נחטפו בשבת השחורה מהקיבוץ ניר יצחק יחד עם שלוש בנות משפחה נוספות שכבר שבו לישראל במסגרת עסקת החטופים בשלהי חודש נובמבר האחרון: בת זוגו של לואיס ואחותו של פרננדו קלרה מרמן, אחותה גבריאלה ליימברג, וביתה של גבריאלה מיאה. התמונה של מיאה משוחררת עם כלבתה הפכה לאחד מסמלי עסקת החטופים. הם כולם הסתתרו בממ״ד ב-7.10 ונחטפו ממנו לרצועה.

מיאה ליימברג משתחררת (צילום: רשתות ערביות)
מיאה ליימברג משתחררת (צילום: רשתות ערביות)