החטופים פרננדו מרמן ולואיס הר חולצו היום (שני) במבצע דרמטי ברפיח. ניצב בדימוס זוהר דביר, לשעבר סגן המפכ"ל ומפקד הימ"מ, התראיין הבוקר ב-103FM, והתייחס לרגעי הדרמה. 

בזמן החילוץ של החטופים - הייתה חגורת אש על מחבלים שידברו עוד שנים | תיעוד
לנתניהו מגיע קרדיט על החילוץ, אבל הוא מתייצב רק במעמד חלוקת המדליות | בן כספית

"אני לא מכיר את פרטי הפרטים, אני יכול לדמיין איך זה אמור להיראות, איזה אמצעים יופעלו ומאיפה פועלים. צריך לומר, בשורה התחתונה פעולה מקצועית מאוד, מדויקת מאוד, מבוססת על מודיעין מדויק, לא פשוט אבל מראה שיש כוחות מקצועניים ומודיעין  טוב, זה בהחלט יכול לעבוד", ציין. 

"תמיד צריך לזכור כי גם המודיעין יכול להיות דינמי וגם לחץ הזמנים יכול להכניס אותך לאיזה מצב שבסופו של דבר אתה מתכנן משהו כללי ומקבל משנה צורך לפעול כאן ועכשיו, אז אתה מתבסס גם על כל הניסיון והתרגול והמקצועיות והחיבור בין האנשים, כך שבסופו של דבר אתה נדרש לתבלין הזה שקוראים לו מודיעין מדויק כדי שהעסק יעבוד כמו שצריך", הסביר. 

תיעוד מרגע חילוץ החטופים ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

"מכונת מלחמה משומנת שיש בה את כל האלמנטים", התייחס לכוחות הימ"מ והוסיף: "אני שמח שבמקרה הזה כל האלמנטים עבדו כמו שצריך בתרחיש מאוד מאוד לא פשוט, קומה שנייה בתוך אזור שהוא אזור לא מטוהר ולא נשלט במלואו, לעשות פעולה כזו, לא טריוויאלי בכלל.

ניצב בדימוס שלומי מיכאל, מפקד הימ"מ ומפקד מחוז ש"י לשעבר, התראיין גם הוא, וסיפר על איכויות היחידה: "אני לא חושב שבתקופה הזו צריך לרדת לרמה של מה היחידה הזו לעומת אחרות, גם בקטע טוב, יש לנו עם ישראל חזק וצבא חזק, יחידות מצוינות, הימ"מ שלעצמו צריך לזכור בשבעה באוקטובר חטפנו מכה, היחידה חטפה מכה, היחידה קפצה ראשונה ובלמה את עשרות ומאות המחבלים.

אני יודע ומכיר טוב טוב את הקרב בלימה הזה על מנת שלא יגיעו לערים נוספות ולכיוון המרכז. בלמה פיזית את המחבלים האלה ושילמה מחיר יקר, תשעה נהרגו ומעל 40 נפצעו, חלקם עדיין בשיקום ארוך. 

החטופים שחולצו ברגעי האיחוד עם נשותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
החטופים שחולצו ברגעי האיחוד עם נשותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

רגעי האיחוד של החטופים עם בני משפחותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
רגעי האיחוד של החטופים עם בני משפחותיהם (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

עוד הוסיף כי "הייחוד של היחידה זה ייחוד של יחיד השל אנשים שמבינים גם את הערכים, זה לא רק מקצועיות. להיות מקצועי בלבד זה לא משהו שמביא לך את הנחישות הזו להילחם, ליצור מגע, לחלץ ולעשות דברים מעל הטבע. זה לא נדבך שעומד בפני עצמו, לזה צריך להוציא את כל המסד הערכי שיש ללוחמים, למפקדים ביחידה הזו וביחידות דומות - מה שמניע אותם זה הציוניות, האהבה לאדם, הרצון לתרום, לסייע. אני יודע מקרוב מה קרה בפעילות הזו ואיך באמת היחידה כולה רתומה ועושה, נאמנה לדרך ולמטרות. 

לא מזגזגים בדרך, יש מטרות ולא מסתכלים ימינה ושמאלה. יש לך מצפן ואתה הולך לפיו. זו למעשה הרצאה שלמה על איך אנחנו מחנכים ומאמנים לוחמים שלנו".

ביקור ראש הממשלה נתניהו במפגש עם לוחמי ומפקד יחידת הימ"מ שהחזירו הלילה במבצע חילוץ את שני החטופים מעזה (צילום :איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ)

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM