מפקד חיל הים לשעבר, אלוף במיל' אליעזר צ'ייני מרום שוחח הבוקר (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM. במהלך שיחתם, השניים התייחסו, בין היתר, גם לפעילות צה"ל המתוכננת ברפיח - ולהשלכות שעשויות לפגוע בישראל בעקבותה.

היו יחד בבית: פרטים חדשים על השבי של פרננדו מרמן ולואיס הר מרפיח
ביקורת חריפה על ישראל מהסנאט האמריקאי: "מה שקורה בעזה - פשע מלחמה"

על החשש משבירת הסכם השלום בין ישראל למצרים, אמר כי "צריך להסתכל על הדברים, על מה שמופיע בתקשורת ומה שקורה בחדרים סגורים. כפי שאני מבין יש לנו הסכם עם המצרים ועם האמריקאים על איך ציר פילדלפי יראה, וגם על רפיח. זה מותנה כמובן ביכולת שלנו להניע אוכלוסיה של למעלה ממליון אנשים, צריך לבנות מקום חלופי שהם יוכלו להגיע אליו. אוכלוסיה תנוע צפונה, יבנו להם עיר אוהלים. אין מנוס מכיבוש רפיח, גם המצרים והאמריקאים מבינים את זה. מאחורי הקלעים אנחנו בתיאום עם המצרים".

עוד הסביר: "במזרח התיכון מדברים בכמה קולות, התיאום הצבאי בנינו למצרים טוב מאוד והם גם יממנו חלק מהפעילות בציר פילדלפי. אני חושב שהחשש לפגיעה בהסכם השלום הוא פאניקה מיותרת. המצרים בטח שלא רוצים מלחמה, ובטח במצב הכלכלי שמצרים נמצאת. הם יתנו לנו לעבוד ברפיח בתנאי שאנחנו נדע לעשות את זה ואני חושב שאנחנו יודעים לעשות את זה. יקח זמן, זה לא יקרה מחר בבוקר".

בנוסף, התייחס לאפשרות של פינוי האוכלוסייה העזתית: "במלחמות עבר גם האמריקאים וגם צבאות אחרים הזיזו מיליונים מצד לצד. פה יש אוכלוסייה שכבר העברנו מהצפון לדרום ועכשיו רוצים להעביר אותם מדרום לצפון למשכנות של אוהלים, ואולי אחרי שתשוקם צפון עזה אז חלקם יחזרו, אבל זה תהליך שייקח הרבה מאוד זמן".

עוד הוא המשיך והדגיש: "התוכנית עוד לא הוצגה בכלל לקבינט, רק עקרונות, היא הוצגה לרמטכ"ל. אני מניח שתהליך השינוע ייקח כמה שבועות, ואז יכנסו גם לרפיח וגם למחנות המרכז יש שם עדיין גדודים. לצה"ל יש את היכולת לעשות את כל זה - וכל זה כמובן נעשה בסופו של דבר לטובת שחרור החטופים. אנחנו לא נסיים את הדבר הזה בלי לשחרר את החטופים. מדינת ישראל לא תוכל להתקיים בלי זה, לא יהיה צבא העם".

תיעוד מרגע חילוץ החטופים ברפיח (צילום :דובר צה"ל)

על המבצע לשחרור שני החטופים, אמר: "זה מבצע הכי הירואי שראיתי בחיי, אזור ברמת הקושי הגבוהה ביותר, אזור שלא כבשנו, ניצלנו מודיעין מעולה, ותכנית מעולה - החטופים בידינו וזה מרשים אותי מאוד, יכולת יוצאת מגדר הרגיל. אבל צריך להיות צנועים ולזכור שהיו יותר ממקרה אחד שוויתרנו כי לא היו תנאים לביצוע וגם מקרים שניסינו ולא הצלחנו. צריך לשמור על צניעות ולחזור לתכנית המקורית ולנסות להביא לעסקה להביא את החטופים".

לבסוף התייחס למתווה הצרפתי להפסקת אש עם חיזבאללה: "כל עוד אנחנו פועלים בעזה תהיה המשך התקוטטות עם חיזבאללה, לא חיזבאללה ולא אנחנו רוצים להעצים את זה. אני מבין כל כך את האנשים בצפון. אני חושב שאחת הטעויות הגדולות היא הפינוי המסיבי של התושבים. במלחמת לבנון השנייה לא הייתה לנו כיפת ברזל ולא פינינו את התושבים. אני חושב שמדינה, כאקט של התגוננות, לא מפנה אוכלוסייה כזו גדולה. זה אירוע שלא מתקבל על הדעת. בסוף כל מלחמה נגמרת בהסכם - אם נעשה את זה בכוח וזה יכאב לכל הצדדים. אם תהיה מלחמה, ישראל נלחמת נגד לבנון ולא נגד חיזבאללה. נחזיר את לבנון לתקופת האבן. הנשיא הלבנוני יצא בהצהרה שהם לא רוצים מלחמה!".

סייע בעריכת הכתבה: אריק ברח"ד, 104.5FM