תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" מאשר את טענת צה"ל כי מנהרה מתחת לבית חולים שיפא שימשה כמקום מסתור למחבלים והיא הגיעה עד המפקדה הראשית של ראשי חמאס.

על פי התחקיר, חמאס השתמש בבית החולים ככיסוי, אחסן בתוכו כלי נשק ובנה מנהרה מתחת למבנה. מסמכי מודיעין ישראלי מסווגים מצביעים על כך שאורכה של המנהרה מוארך ב-213 מטר, פי שניים מאורך הצבא שנחשף בפומבי וכי היא משתרעת מעבר לבית החולים וכנראה מתחברת לרשת מנהרות גדולה יותר של חמאס.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המנהרה בבי''ח שיפא (צילום: דובר צה''ל)
המנהרה בבי''ח שיפא (צילום: דובר צה''ל)

על פי תמונות מסווגות שנסקרו על ידי ה"טיימס" בריטי, חיילים מצאו במתחם בונקרים תת קרקעיים, חדרי מגורים וחדר מחשבים וציוד תקשורת. גורמים אמריקאים אמרו כי המודיעין שלהם מגבה את הטענה הישראלית, כולל ראיות לכך שחמאס השתמש בשיפא כדי להחזיק לפחות כמה בני ערובה. כמו כן, המודיעין האמריקאי מצביע על כך שמחבלי חמאס פינו את המתחם ימים לפני כניסת הכוחות הישראליים, תוך שהם משמידים מסמכים ואלקטרוניקה עם יציאתם.

כמו כן, קיימות ראיות בלתי תלויות משמעותיות לכך שחמאס הקים רשת מנהרות ענקית ברחבי עזה. בכירי במערכת הביטחון שדיברו בעילום שם עם ה"ניו יורק טיימס" מעריכים שרשת המנהרות היא באורך של בין 563 ל-724 קילומטרים ובעלת אלפי כניסות. המנהרה בשיפא התגלתה על ידי מעקב אחר תעלות שעברו מתחת לאדמה מיחידות מיזוג אוויר שהופעלו על ידי אספקת החשמל של בית החולים והותקנה על אחד מבנייניו. חיילים ישראלים מצאו גם ראיות לכך שאספקת המים של בית החולים הוזרמה גם למנהרה.

עוד דווח מפי גורמים ישראליים וקטאריים אמרו כי ישראל הייתה צריכה לעזוב את בית החולים כדי לעמוד בתנאי ההפוגה בנובמבר.