ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטינים במרכז דיין אונ' ת"א שוחח עם ליאת רון ברדיו צפון 104.5FM והסביר מדוע עדיין לא מתקיים מרד עזתי מול החמאס.

צביקה יחזקאלי במסר לתושבי עזה: "אין לכם לאן ללכת, תודו בתבוסה"
באבחה אחת: התמרון ברפיח עלול להפוך מ"ניצחון מוחלט" לטעות גורלית

לדבריו: "אם חמאס יעז לעשות שטות כמו הסלמה אז הציבור יצא עליו. למה הפסיביות הפטאלית של הציבור הפלסטיני? יש את ההסבר שהם כ"כ מפחדים מחמאס, אבל התשובה הזו שטחית ולא מספיקה. אני חושב שיש שם רמות הזדהות מאוד עמוקות עם חמאס שגם אם הם מחוללים להם נזק איום ונורא הם לא מתנגדים. זה מלחמה לא רק נגד ארגון הטרור שנקרא חמאס אלא בין שני עמים. עד שישראל לא תסביר לעולם שמדובר פה במאבק בין שתי קהילות, לא נצליח להתקדם".

בהמשך הדברים, התייחס למציאות המורכבת ביו"ש ואמר: "יש עדיין את הרשות שהיא עדיין הרע במיעוטו ולא מתכננת התקפות ענק כמו שהחמאס הפתיע אותנו, צריך להיות כאן יותר נבון ולבחון דרכים, עם כל ההגבלות הביטחוניות, כדי לייצב את המציאות הכלכלית ביו"ש כי אנחנו לא צריכים איזו אינתיפאדה שלישית והייתי נזהר מגזירות כלכליות ביו"ש בגלל מה שקורה לנו בעזה".

על כך שנראה כי התרופות לא הגיעו לחטופים: "אנחנו בעיקר לא צריכים להיות מופתעים. מהשבוע הראשון היה סימן שאלה אם הן בכלל הגיעו. ישראל הייתה צריכה להיות הרבה יותר מפוקחת ותובענית שהתרופות האלו הגיעו לחטופים. מה שאותי מתמיה זה עד כמה הפלסטינים מוכנים לקבל את המציאות הזו, ב-4 החודשים האחרונים הם ספגו דברים שהם לא חוו מעולם ועדיין אין שום בת קול שאומרת ליחיא סינוואר 'לאן הבאת אותנו', ואנחנו רוצים עדיין לקוות שמשהו כזה יתפתח". 

בסיום הריאיון, דיבר על פגישת המשלחות במצרים וטען: "יש תחושה של פריצת דרך ואני חייב לומר שצריך להוריד אוויר, אנחנו לא לקראת פריצת דרך, עדיין דרישות חמאס סותרות ב-180 מעלות את מה שישראל מציעה, הם רוצים להפסיק את הלחימה באופן מוחלט וכרגע זה קו אדום שאני לא יודע איך אפשר לגשר עליו, יכול להיות שכרגע מדלגים עליו ומתעלמים מהפיל הגדול בחדר. יש לחץ גדול של קטאר על חמאס שהם מסתכנים בערעור היחסים. אנחנו מתעלמים מכך שקטאר הם לא מתווך, הם צד עם אינטרס של שימור החמאס".

סייע בהכנת הכתבה: אריק ברח"ד