אל"מ (מיל') איתמר יער, סגן ראש המל"ל לשעבר ומנכ"ל "מפקדים למען ביטחון ישראל", שוחח היום (שלישי) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5fm והתייחס לפעולת חילוץ החטופים ולהמשך הפעילות של צה"ל בעזה.

ד"ר מיכאל מילשטיין מסביר: זה מה שיגרום לעזתים למרוד בחמאס
כפי שלא שמעתם מעולם: צביקה יחזקאלי שולח מסר חריף לסינוואר

"ברור לנו תקופה ארוכה שאם אנחנו רוצים לראות את החטופים בחזרה ובוודאי בחיים, הפעולה צריכה להיות משולבת מכמה מאמצים", אמר בפתח דבריו. "לחץ צבאי כוחני על חמאס, אם היינו מפסיקים לחמאס לא הייתה שום מוטיבציה לשחרר את החטופים. ההישג הוא בולט למאמץ הזה. מצד שני צריך מאמץ גדול לנסות להגיע לעסקה כשההצלחה של חילוץ שני החטופים אמורה להביא את החמאס לחשוב שאנחנו מתקרבים אליו ואם הוא לא ילך לעסקה עכשיו, הוא יפסיד את כל הנכסים שיש לו והוא יפסיד מכל הכיוונים. המאמץ השלישי הוא לקבל לגיטימציה מגורמים בינלאומיים שמאפשרים את הפעולה שלנו שמעמידים את המתווכים ומגדילים את המוטיבציה שלהם ללחוץ על חמאס להגיע להסדרים כך שמדובר במאמץ בשלושה כיוונים".



בהמשך הוסיף: "יש עוד היבט אחד: שההצלחה הזאת תגרום לחמאס לנסות הבין, עד כמה שהוא יכול לשלוט בכל הגורמים, איך אנחנו חדורים עד כדי כך מודיעינית? וינסו להגדיל ממעגלי האבטחה אבל אני אומר את זה בערבון מוגבל, כי לגמרי לא ברור שליחיא סינוואר יש השפעה מסודרת או מוחלטת על כל משפחה שמחזיקה חטופים פה ושם". 

על השאלה האם צה"ל מתרברב מדי בתוצאות המבצע, אמר: "שמת לב שלא אמרתי איך זה בוצע. בוודאי בשלב הזה המלחמה נמשכת, אסור לנו לפרט מה ומי. דווקא הצבא מדבר יחסית מעט. מי שמפתח חלק מהאמירות מספק נתונים מפרשן זה לא הצבא עצמו. זה מסקרן את הציבור. מי שיודע באמת את הנושאים הכי רגישים, הוא בדרך כלל לא זה שיודע. מי שיודע בדרך כלל לא מדבר. חמאס לא צריך אותנו כי הוא יודע כי אחרי פעולה כזאת הוא צריך לעשות מאמץ לשמור יותר טוב על החטופים".

כשנשאל כמה השפעה יש למבצע על הנעשה בצפון, ענה: "מי שעומד מאחורי כל הקונצרט האזורי הזה, זאת איראן. היא מכוונת את המאמץ. מבחינתה התפקיד של חמאס לאורך כל השנים להטריד את מדינת ישראל ולגרום לה לשלם בחיי אדם, בכלכלה ובוויכוחים פנימיים אצלנו, זה תחת הכותרת הטרדה של מדינת ישראל. אבל לבנון וחיזבאללה הוא סיפור פי אלף יותר חשוב.

מבחינת איראן, חיזבאללה ולבנון זה חלק מהקו הגיאוגרפי: איראן, עיראק, סוריה, לבנון, מזרח תיכון ואירופה. זאת המטרה האסטרטגית לטוות הארוך לכן איראן לא מתכוונת לפוצץ את המועדון בצפון בגלל שחמאס החליט לעשות מה שעה במועד הזה. לכן אנחנו רואים לאורך חודשים, מה שחיזבאללה עושה עכשיו מה שחמאס עשה לאורך שנים. הוא מנסה להטריד אותנו, לרתק כוחות ולהפריע, אבל איראן לא רוצה לפתוח במלחמה ולכן ההשפעה בעניין הזה של החטופים משפיע על הדימוי של ישראל אבל לא משפיע מהותית על מה שיקרה בצפון.

זה נשמע הגיוני אבל תמיד צריך לזכור שאירוע בודד משנה את כל התמונה. אירוע שיהיו בו כמות גדולה של נפגעים אצלנו או בלבנון, יכול לשנות ולדרדר גם אם הצדדים לא מעוניינים ולכן צה"ל וישראל צריכים להיות ערוכים לזה. הבוקר ראיתי ידיעה שצה"ל מסיט כוחות מהדרום לצפון, לא יודע אם הידיעה נכונה או לא, אבל היא משדרת אמירה כלפי חיזבאללה. חברים יקרים אנחנו ערוכים וההפתעה שהייתה אולי בתוכניות של חיזבאללה נלקחה מהם וזה משפיע על התוכניות שלהם"

עוד התייחס לנעשה ביו"ש, זאת בצל הרמדאן המתקרב: "אין שם שקט. יש שם פוטנציאל לפיצוץ, והרמדאן רק חלק מאמירה יותר חשובה - הניסיון החזק של הגורמים האלה להפוך את המאבק הזה ממאבק צבאי למאבק דתי. מדינת ישראל צריכה לעשות כמעט כל מה שהיא יכולה על מנת לוודא שביהודה ושומרון תישאר שליטה. אין מלחמה אבל יש לחימה. לחמאס יש אלפי עצורים, מאות הרוגים, הם מנסים לייצר זירת מלחמה נוספת ואנחנו צריכים להיות מספיק אחראים לא לאפשר את זה בדיבורים מיותרים וגם בפעולות מיותרות כמו ששמענו אתמול בין תושבים מקומיים לבין מתנחלים לבין פלשתינים. זה נזק בטחוני למדינת ישראל".