מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה נשא היום (שלישי) נאום, ברקע שיחות המשא ומתן לחזרה להחלטה 1701 שתרחיק את ארגון הטרור מהגדר ותפסיק את תקיפות צה"ל בדרום לבנון. "החזית בלבנון היא תוצאה של המחויבות שלנו לתושבי עזה", אמר. "130 ימים בעזה של איתנות אגדית, 130 ימים שבהם מדיניות ישראל מבטאת אימפוטנציה וכישלון". בדבריו רמז נסראללה כי יסרב להסדר עם ישראל ואמר: "מספר רב של חללים הם מכפרי הגבול הקדמיים, אנשי כפרי הגבול הם אלה שסבלו הכי הרבה מנוכחות הישות הגוזלת ויש לכבד את רצונם".

"פרס לטרור": התנאי של לבנון שהוציא את סטרוק מהכלים

הוא הוסיף: "ישראל 'חזקה' מהווה איום על האזור, ו-'ישראל מורתעת ומבוהלת' תחליש את האיום שהיא מציבה. מה שקורה לתושבי עזה חייב לזעזע את המצפון ולזעזע את מצפונו של כל אדם בעולם". בפנייה ישירה לשר הביטחון יואב גלנט אמר: "שר הביטחון הישראלי חייב להבין שאם הוא פותח נגדנו במלחמה, יהיו לו שני מיליון עקורים מהצפון, לא מאה אלף".

בהמשך פנה לתושבי לבנון והזהיר אותם: "אני קורא לוותר על טלפונים סלולריים, הנחשבים ל'סוכן קטלני', בשלב זה. האויב מנצל מידע ברשתות החברתיות כדי לערער את ההתנגדות ומאזין לטלפונים סלולריים. מצלמות המחוברות לאינטרנט מספקות את השירות הגדול ביותר לאויב, ולכן יש לכבות אותן".

תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)

בתוך כך, ראש ממשלת לבנון, נג'יב מיקאתי אמר היום כי "המצב בדרום לבנון עדיין שברירי, אבל הדברים שואפים ליציבות ארוכת טווח". מוקדם יותר, צרפת מסרה ללבנון הצעה כתובה שמטרתה היא לסיים את הלחימה עם ישראל ולהסדיר את הגבול בין המדינות. המידע פורסם הלילה על ידי סוכנות הידיעות רויטרס, לפי מסמך המתווה שהגיע לידיה. המסמך, שהוא ההצעה הכתובה הראשונה שהועברה לביירות לאחר שבועות של תיווך, נמסר בשבוע שעבר לגורמים מדיניים בכירים בלבנון, בהם ראש הממשלה נג'יב מיקאתי, על ידי שר החוץ של צרפת, סטפן סז'ורנה.

מטרת ההצעה היא ״למנוע עימות שעשוי לצאת מכלל שליטה ולבסס הפסקת אש אפשרית, כאשר יבשילו התנאים לכך". בשבועות האחרונים פורסמו פרטים דומים ממתווה שהציע השליח המיוחד של ארה"ב למזרח התיכון, עמוס הוכשטיין. על פי ההצעה הצרפתית, הצעד הראשון במתווה הוא הפסקת התקיפות ההדדיות בין ישראל ללבנון. במשך 3 הימים הראשונים, הארגונים החמושים בלבנון יסיגו את כוחותיהם למרחק של לפחות 10 ק"מ מהגבול. בהמשך, לבנון תציב את חיילי צבאה בדרום המדינה. במקביל, ישראל תחדל מטיסות במרחב האווירי של לבנון.