מלחמת חרבות ברזל: דובר צה"ל דניאל הגרי חשף הערב (שלישי) סרטון של הטרוריסט מנהיג החמאס, יחיא סינוואר, במנהרות החמאס. התיעוד הינו מהימים הראשונים של המלחמה, וצולם באמצעות אחת ממצלמות האבטחה של החמאס. 

תיעוד חדש ודרמטי: כך חילצו לוחמי הימ"מ את החטופים ברפיח
דרמה של הרגע האחרון במשלחת המו"מ לקהיר: נתניהו מעוניין להפיל את העסקה?

"בחודשים האחרונים אנחנו מפעילים שיטת לחימה ייחודית בהובלה של אוגדה 98", ציין הגרי והוסיף: "יש מנהרות מעבר שנועדו לאפשר תזוזה של לוחמים. יש מנהרות שיועדו למגורים של בכירי חמאס, אנחנו ממוקדים במציאת המתחמים".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום: דובר צה''ל)

על מציאת התיעוד של סינוואר, סיפר: "במסגרת הממצאים פשטנו על מתחם מתחת לבית הקברות בח'אן יונס. מנהיג חמאס ברצועת עזה נצפה בורח עם ילדתו ומובל על ידי אחיו איברהים. עוד הרחיב הגרי, והודה כי עד לפני מספר חודשים, לא הייתה לצבא כוונה לפעול במרחב התת קרקעי בעזה. 

כמו כן, הבהיר: "המצוד לא יפסק עד שנלכוד אותו חי או מת. בהמשך הסריקות הגענו למתחם בו שהה יחד עם בכירים נוספים. אנחנו קרובים לפירוק מפקדת חמאס בח'אן יונס. אנחנו ממשיכים לתפוס מחבלים, לחקור אותם ולחשוף עוד מודיעין. אני רוצה להבהיר, סרטון כזה או אחר הוא לא חשוב. מה שחשוב הוא המודיעין.

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

כוחות צה''ל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

מוקדם יותר, כתב וואלה! אמיר בוחבוט דיווח כי לדברי קצינים בכירים בצבא, שר הביטחון התכוון למשימה הייחודית שממלאות יחידות מיוחדות במרדף אחר בכירי חמאס, ובהם יחיא סינוואר ומוחמד דף, בתווך התת-קרקעי. הקצינים הסבירו כי לוחמי היחידות המיוחדות נלחמים, לראשונה בעולם, בעומק של יותר מ-20 מטר מתחת לאדמה ובחלק מהמקרים בתוואי מנהרות עמוק יותר. הוא נמלט עם משפחתו בעשרה באוקטובר לאחד המתחמים אותם בנה". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"בשבוע האחרון ניהלו הלוחמים חילופי אש עם מחבלי חמאס במערכות התת-קרקע של חמאס", אמר קצין והוסיף, "להערכתנו לא רק כי הפתענו אותם אלא במיוחד כי אנחנו מתחילים להגיע לעומק המנהרות. לא למנהרה שולית או לחלקי הפיר שמהווים קצה עם חשיבות נמוכה. בעומק המנהרה מעריכים שמסתתרים הבכירים ומכאן ניתן גם להבין כמה גדולה המערכת ועד כמה היא מסועפת.

פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

בשבוע שעבר נשא שר הביטחון יואב גלנט הצהרה לתקשורת, בה אמר כי "סינוואר לא מנהל את הלחימה, הוא עסוק בהישרדותו האישית, מצאנו חומרים משמעותיים על מקומות שבהם שהה". בתחילת השבוע התברר מה עמד מאחורי הדברים.

על פי דיווח בגלי צה"ל, לאחרונה נמצאו מסמכים שכתב ככל הנראה יחיא סינוואר במקומות המסתור שלו במנהרות. בין השאר מדובר במסמכים שכתב בכתב ידו, אך לא ניתן לפרסם מה כתוב בהם.

על רקע העמקת התמרון הקרקעי בח'אן יונס במערכת הביטחון העריכו לפני כשבוע כי סינוואר, מנותק קשר כבר 10 ימים. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בכיר ארגון הטרור לא מנותק קשר רק אל מול גורמים בארגון, אלא גם מול המדינות המתווכות העוסקות במשא ומתן.

במקביל, במערכת הביטחון לא בטוחים מדוע זה קורה, האם בגלל שצה"ל נמצא אחריו במרדף מעל ומתחת לקרקע ובעקבות כך מתקשה לייצר קשר, או שמדובר במהלך טקטי שהוא מנסה להוביל, ונשמע איתו בהמשך המלחמה. ממה שמבינים במערכת הביטחון, ארגון הטרור כבר קיבל מספר החלטות בלי התייעצות עם סינוואר, לאו דווקא נושאים הקשורים למשא ומתן בין הצדדים בסוגיית שחרור החטופים.