מלחמת חרבות ברזל: הרמטכ"ל רב אלוף הרצי הלוי נשא היום (שלישי) הצהרה ובה התייחס להתפתחויות האחרונות בלחימה ברצועת עזה, לחזית בצפון עם חיזבאללה ולמבצע המוצלח לחילוץ שני החטופים מרפיח. בנוסף שלח מסר לחרדים בצל סערת חוק הגיוס ואמר כי "כולם צריכים להתגייס להגנה על הבית, זוהי תקופה אחרת".

מתי הוא אבד? שולחנו של רה"מ לשעבר לוי אשכול נמצא בעזה | צפו
ניצחון מוחלט? גיורא איילנד מזהיר את נתניהו שזה עלול להתפוצץ לנו בפנים

בפתח הצהרתו אמר: "אנחנו נלחמים מזה כארבעה חודשים ויש עוד דרך לפנינו. המלחמה משנה את פניה. מהתחלה קשה וכואבת, בלמנו במחיר גבוה, התעשתנו ויצאנו להתקפה איכותית ועוצמתית. נמשיך אותה עד להשלמת מטרות המלחמה".

"בעשרות השנים האחרונות, לא היה צבא שתמרן באופן כה צפוף. חיילי צה"ל מתמודדים עם זה בהצלחה רבה וההישגים הצבאיים יוצאי דופן. לצערנו, יש לכך גם מחיר בנפגעים. ההגנה על הבית מחייבת את הנכונות לכך. אנחנו מתקדמים על פי התכנית, ההישגים עד כה גבוהים משחשבנו ביציאה לדרך", הוסיף.

"את הלחימה אנחנו ממשיכים בתצורות שונות. בצפון הרצועה אנחנו חוזרים לכל מקום בו יש טרור, משתמשים במודיעין שמצאנו במשטח בחקירות של המחבלים שתפסנו ובאים בפעם השנייה וגם השלישית ליעדים אחרים, הורגים עוד אויב ומעמיקים את ההישג. בדרום הרצועה בחאן יונס אנחנו מגיעים למקומות שהאויב לא דמיין שנגיע אליהם, משמידים את כל הנכסים האסטרטגיים של חמאס בעיר שנחשבה לבירת הטרור של הארגון".

לאחר מכן פירט: "חיסלנו עד כה למעלה מ-10 אלף מחבלים בהם מפקדים רבים. זוהי המשמעות של לפרק את חמאס. ההישגים הצבאיים גבוהים מאוד אבל בינם לבין מימוש מטרות הלחימה יש דרך ארוכה. אנחנו צריכים לפגוע בהנהגה הבכירה, להרוג עוד ממפקדי האויב, להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון ולהחזיר את כל החטופים הביתה - משימה עליונה וחובתנו המוסרית".

הרמטכ''ל הרצי הלוי באוגדת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי באוגדת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"במבצע נועז, חילצנו מלב רפיח את פרננדו ולואיס אחרי 129 ימים מאז שנחטפו באכזריות על ידי חמאס. זה היה לילה מורכב ומתוח. הנכונות של הלוחמים להתייצב מול הסיכון מעוררת גאווה גדולה. אני מלא הערכה ראשית ללוחמי הימ"מ, שירות ביטחון כללי וצה"ל. מלא הערכה לשותפיי לקבלת ההחלטות המבצעיות כשצריך לקבל החלטות כה מורכבות".

"המפקדים בשב"כ ובימ"מ הם האנשים שאיתם אתה רוצה לעשות כאלה החלטות. כשיצאנו למבצע לא ידענו בוודאות שהוא יצליח. מדי שבוע אנחנו מוציאים מבצעים מיוחדים תוך סיכון חיים בתנאים מורכבים באי ודאות רבה לנסות ולהשיב חטופים הביתה. הפעם הצלחנו, היו עוד מבצעים שלא צלחו או נכשלו. אנחנו לא נפסיק לנסות ונעשה זאת, האחריות רבה", הבהיר.

"המבצעים האלה מתאפשרים באמצעות התמרון וההקרבה הגדולים של הלוחמים בסדיר ומילואים, ביניהם גם אלה שנפלו או נפצעו. אם לא נמשיך לתקוף את חמאס, יהיה קשה מאוד לסיים את המלחמה להשבת החטופים. אנחנו מאוד נחושים להחזיר הביתה את 134 החטופות והחטופים. ממשיכים לפעול בכל מקום שיש בו טרור ואין לנו שום כוונה לעצור", הוסיף.

"יש לנו עוד עבודה להשלים באזורים שלא היינו בהם וגם באלה שכבר ביקרנו בהם", המשיך. "יש לנו עוד תכניות ואנחנו נבחר את העיתוי הנכון לממש אותן וכמובן גם את הדרך הנכונה. את היישובים והקיבוצים באזור נחזיר ונבנה. המשימה שלנו לאפשר לתושבים בצפון ובדרום לחזור בביטחון. אנחנו נערכים לכך שהלחימה תימשך זמן רב".

"אנחנו מרעננים את הכוחות ומשחררים חלק מכוחות המילואים - אנחנו יודעים שנזדקק להם שוב. אני יודע שישנם לוחמים בשירות הסדיר שיצאו רק פעם או פעמיים מתחילת המלחמה. תדירות היציאות הביתה של הלוחמים אינה נתונה לבחירתו של מפקד זה או אחר, אלה נובעות מהערכות מבצעיות הנובעות מהערכת המצב".

"במלחמה קיים מתח בין המשימות הצבאיות בשטח לבין הצורך של הכוחות להתרענן. אנחנו ידעים שזה חשוב להמשך התפקוד של הלוחמים בשדה הקרב. אנחנו דואגים להם, מטפלים בהם ובעיקר מסבירים להם שזו האחריות שלנו כמפקדים וזו חלק מהמשימה והיכן שצריך לתקן - אנחנו יודעים גם לתקן".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בסיור באוגדת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הרמטכ''ל הרצי הלוי בסיור באוגדת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"ברור מאוד - כולם צריכים להתגייס להגנה על הבית, זוהי תקופה אחרת. מה שהיה לפניה נכון שייבחן שנית, אנחנו מקדימים עכשיו פתרונות גיוס מידיים בכדי להשלים את שירותנו נוכח המשך הלחימה. נידרש לעוד מכך בהמשך. צהל תמיד שאף להביא לשורותיו מכל חלקי החברה הישראלית. המלחמה הזו ממשיכה את הצורך לשנות להצטרך לשירות להגן על הבית יש לנו הזדמנות היסטורית להרחיב את מקורות הגיוס לצה"ל בשעה בה הנחיצות הא גבוהה מאוד".

לגבי הפעולה ברפיח אמר: "אנחנו נדע לייצר את הפתרונות והתנאים המיוחדים לכל אוכלוסייה שתצטרף למשימה הנעלה הזו - צה"ל כצבא העם נכון למשימה. אנחנו משפרים את התכניות ממהלך אחד לשני, מוסיפים מודיעין איכותי, מחברים אליו את מאמץ האש ומתכננים היטב את מאמץ התמרון. את עיתוי הפעולה אנחנו משאירים להחלטה של הדרג הצבאי עם הדרג המדיני. אני חושב שברור לכולנו שאנחנו יודעים שמורכב לנו יותר להילחם בסביבה בה יש מעל מיליון אנשים ועוד כעשר אלף פעילי חמאס שאותם צריך להרוג".

"לכן, כפי שעשינו בחלקים קודמים במלחמה - אנחנו נשאף לבודד אוכלוסייה, יש לנו את היכולת לעשות זאת, עשינו את זה בעיר עזה, עשינו את זה בחאן יונס, במחנות המרכז. ניתן לתושבים ברפיח לפנות את האזור, כדאי מאוד לפנות את האזור, לא נכון לאזרחים ולמשפחות להיות באזור של לחימה", המשיך. מתי ואיך זה יקרה - נחליט בבוא העת ונבצע בנחישות".

לגבי החזית בצפון סיפר: "בחלוף כמה שעות מתחילת ההתקפה בעוטף עזה בשבעה, באוקטובר לפני מעט יותר מארבעה חודשים, חיזבאללה קיבל החלטה לתקוף את מדינת ישראל. בעקבות ההחלטה הזו, יום יום אנחנו תוקפים את חיזבאללה, פוגעים בפעיליו, פוגעים בתשתיות שלו ודוחקים אותו ממרחב הגבול".

הרמטכ"ל הרצי הלוי בסיור באוגדת עזה (צילום :דובר צה"ל)

"בסיום המלחמה הזו, תושבי הצפון ישובו לגור ביישובים החשובים, היפים והמוצלחים לאורך גבול לבנון. צה"ל יבנה את התנאים לכך ויאפשר להגיע לכך בכל מיני דרכים. אנחנו מתכוננים למלחמה, דוחקים את חיזבאללה ממרחב הגבול ואת התושבים נשיב רק לאחר שהתנאים האלה יתקיימו והדרכים הן מגוונות".

"מהימים הראשונים של המלחמה שחרור החטופים הוא מטרת מלחמה מרכזית. קבע אותה הדרג המדיני, הדרג הצבאי תומך בה מאוד, אני חושב שזה נכון, כולנו חשים את מה שחשות המשפחות, משערים את מה שחשים החטופים ומכאן כולנו רוצים את התוצאה הזו. כשיחליט הדרג המדיני לממש עסקה - צה"ל יאמר את עמדתו. כפי שאמרתי צה"ל תומך מאוד לעשות מאמצים רבים להשבת החטופים".

"אם ההסכם הזה יהיה כרוך בהפסקת הלחימה כפי שהיה בהסכם הקודם, אנחנו נדע מהר מאוד וחד ברגע שיידרש בתום העסקה או עם הפסקתה - נחזור להילחם בנחישות שלא תהיה פחותה מזו שנהגנו בה לפני ההסכם הראשון ואחריו", אמר לסיום. "מה שקרה בשבעה באוקטובר שם בפנינו מטרות ברורות, שם מולנו דרך מאוד נחושה למימוש מטרות אלה - כך נהגנו וכך ננהג.