כפי שפורסם לראשונה ב"מעריב", כבר בחודש נובמבר האחרון פנו עמותת "חדו"ש – לחופש דת ושוויון" ו"הפורום החילוני" לראש אכ"א, לפרקליטה הצבאית הראשית ולקצין חינוך ראשי, בדרישה למנוע תופעה מתרחבת של ניצול מצב המלחמה לצורכי הדתה.

עם תיק וכפכפים ולצד ילדים: תיעוד בריחת סינוואר במנהרה נחשף | צפו
תיעוד חדש ודרמטי: כך חילצו לוחמי הימ"מ את החטופים ברפיח

הפנייה נעשתה לאחר תלונות רבות על כניסת אנשי דת לבסיסי צה"ל ולמקומות כינוס חיילים לצורך הטפה דתית. זאת בניגוד לפקודות מטכ"ל, ותוך פגיעה בזכויותיהם ובכבודם של חיילות ושל חיילים המוצאים את עצמם כקהל שבוי. צה"ל בחר שלא לטפל ברצינות בתופעות שהועלו בפניו, ונראה כי פעולות ההדתה המתקיימות בקרב חיילים במהלך המלחמה רק ממשיכות, ואף תופסות תאוצה. 

בשבועות האחרונים נחשפו הארגונים לתופעה חמורה – הוספת "תג משיח" של תנועת חב"ד על מדי חיילי צה"ל בעזה. במכתב ששלחה עו"ד ד"ר יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית בעמותת חדו"ש, אל הרמטכ"ל, ראש אכ"א, קצין חינוך ראשי והפרקליטה הצבאית הראשית, נכתב: "הדבר מקומם, ומפתיע כי רשויות הצבא סובלות תופעה זו. כמובן שכל חייל זכאי לאמונתו, אך בין אמונה אישית ופרטית זו לבין נשיאת סמל המשיחיות על המדים הצה"ליים מרחק גדול".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

על פי דיווח שעלה באתר "חב"ד אפ אם", "ביוזמת מספר פעילים הופק תג מיוחד העומד בתקן הצבאי להדבקה על מדי הצבא". ד"ר סולל טוענת כי מדובר בהפרה של פקודות צה"ל, אשר אוסרות על תוספת למדים, וכי חמורה מכך היא העובדה שלא מונעים מחיילים נשיאת תג אשר מציג את צה"ל כצבא הפועל מתוך חזון משיחי ואת חייליו כמי שמנהלים מלחמת דת: "עצימת עין מול פעולות כאמור מחזקת את הטענה בדבר מערכת הדתה מתרחבת במסגרת הצבא, מערערת את המשמעת הצבאית ופוגעת בלכידות שהצבא טוען לה".

מדובר צה"ל נמסר ל"מעריב" בתגובה: "מדובר בתג שלא מחולק בצה״ל ואינו מאושר לשימוש על ידי ועדת הסמלים הצה״לית. שימוש בתג נאכף ביחידות השונות באופן פרטני, ואם יובאו מקרים פרטניים, הם יטופלו. צה"ל שומר על חופש הדת של משרתיו, וימשיך לעשות כן.

כל מקרה של חריגה מערכי צה"ל מטופל על ידי הגורמים הרלוונטיים. במהלך המלחמה פחתה כמות המפגשים של חיילים ומפקדים בסדיר ובמילואים עם גורמים אזרחיים ככלל, ואלה מתקיימים לאחר תהליך אישור ותדרוך סדור ומוקפד".