אביחי שטרן, ראש עיריית קריית שמונה, שוחח היום (רביעי) עם בן כספית וינון מגל ברדיו 103fm, זאת על רקע המטחים הבוקר לעבר הצפון והמועצה האזורית מרום הגליל.

הסלמה משמעותית: הרוגה ושמונה פצועים בינוני וקל בפגיעה ישירה בצפת
מתקפת פתע שתגבה מחיר חסר תקדים: כך צריך להגיב לירי החריג לצפת

תחילה התייחס למטח לעבר העיר: "שני טילים שנחתו ללא התראה, ההתראה הופעלה רק לאחר מכן. קודם כל הייתה הנפילה. תשמעו, בסוף אנחנו נמצאים פחות משני ק"מ אווירי מקו הגבול, ולא תמיד ההתראה מגיעה. יש לנו פחות מעשר שניות התראה וזה במקרה הטוב. במקרה הזה למשל ההתראה הגיעה לאחר מכן. זו הזדמנות להזכיר לתושבים שגם אם נראה שיש שקט השקט הזה מטעה, אנחנו באופן יום יומי חוטפים. שום אזור לא מפספסים, ומי שלא צריך להיות בקריית שמונה או באזורים האלה שלא יהיה שם. אני קורא לכל מיש בעיר ולא צריך להיות שם, שיבקש פינוי ויעזוב את העיר". 

עוד סיפר על האזרחים שנשארו בעיר ולא התפנו: "כ־3000 תושבים מתוך 24 אלף שיש לנו בשגרה. רוב התושבים שנשארו בעיר הם עובדים חיוניים שצריכים להישאר בשל מקום עבודתם, אבל יש גם אוכלוסייה כזו שמבקשת להתפנות ויש גם אנשים שלא מוכנים לעזוב את ביתם בשום מחיר. במקרה הזה הם מסכנים את חייהם שלא לצורך, הם נשארים כדי לדאוג לחיילים. אני חושב שהם מסכנים את חייהם, יש צבא, דואגים להכול, זה באמת מחמם את הלב אבל אין צורך לקחת סיכונים. 

בהמשך התייחס לאם ובנה שנפצעו כתוצאה מהמטח: "הם לא תושבי קריית שמונה, הם הגיעו לעיר כדי לקבל שירותים. יש גם יישובים שלא פונו במרחב ומגיעים לשירותים, ולצערי ככה באמצע היום הם מצאו את עצמם בנסיעה ברכב, פרקו, ואז הגיע הטיל השני ממנו הם נפגעו".

עוד שיגר מסר לממשלה: "אני שומע המון דיבורים על הסכמים כאלה ואחרים - שום הסכם לא עבד מעולם, אי אפשר לעשות הסכמים עם הצד השני. אני לא חושב שאפשר לעשות הסכמה עם ארגוני טרור, ארגונים לא לגיטימיים שכל ייעודם זה לחסל אותם, והם מוכנים למות בשביל זה. עם מי בדיוק אנחנו עושים הסכמים? ועל איזה הסכמים אנחנו נשענים? לא ניתן את ביטחוננו בידי צבא לבנון ובטח שלא ניתן את מבטחינו באו"ם שלא הוכיח את עצמו. כשאנחנו רואים את האו"ם נוטש את העמדות אנחנו מבינים שאנחנו עומדים לחטוף. שום הסכם כזה לא יבטיח לנו את הביטחון. אני מצפה שיפעלו ביד קשה, בכוח צבאי, להסיר את האיום מהגדר ורק אז נוכל לשוב לבתינו.

אם מישהו חושב שהוא יחתום על איזה נייר ויקרא לנו לחזור, אני מודיע - זה לא יקרה. צריך בכוח צבאי להסיר את האיום, להרחיק אותם מהגדר, לא יכול להתרחש, בטח לא איום השבעה באוקטובר שמרחף מעל ראשיהם של עשרות אלפי תושבי קו העימות. צריכים למחוק אותם מהגדר ולפרז את השטח. בסוף הלחימה היא לא שונה, כל בית כזה שנבנה היום לאורך הגדר, כל הבתים האלה מי בנה אותם? על וילה כזו באה עם תשתית טרור. כנראה שאותם אזרחים שגרים בכפרים הם ביום הפקודה הופכים להיות חיילי רדואן. כדי להבטיח את הביטחון אי אפשר לאפשר להם את ההתיישבות הזו".

על נאום נסראללה אמר: "לא צריך לתת לו יותר מדי קרדיט, הוא נואם מתוך הבונקר שלו עשרות שנים. בסוף הוא בובה איראנית, גם הוא לא באמת מחליט בעמו. בסוף אנחנו נלחמים ביתושים, זה לא עזה, לא חות'ים ולא חיזבאללה - יש את ראש הנחש. זה בדיוק מה שראינו בעזה, הנה עובדתית, כל חייך, בכל בית שנכנסו מצאו אמל"ח, תשתית טרור. זה לא שונה בכפרים שנבנו עכשיו לאורך הגדר בצורה שיטתית עם מוכנות ליום הזה בדיוק. אם אנחנו רוצים להבטיח ביטחון אנחנו צריכים לפרז את השטח הזה. ההסכם הקודם לא כיבדו אותו, אז ניתן להם פרס וניתן להם הסכם יותר מקבל? על מי אנחנו בונים? צבא לבנון והאו"ם? 

"מה קורה עכשיו? מי שנמצא שם עם נשק לא מחוסל? לכאורה זה מה שקורה עכשיו. הם יורים יום יום. המשוואה שלנו היא מידה כנגד מידה, אנחנו צריכים לייצר הרתעה באמצעות תג מחיר ברור. הוא צריך לדעת שעל כל נפגע אצלנו יש 50 אצלו. זה שהוא בכללן עוד מצליח להגיד מהבונקר שלו זה מפתיע. הוא צריך להבין שהוא על זמן שאול ושבהזדמנות הראשונה הוא יחוסל. כל אויב, בכל מקום שהוא נמצא צריך לדעת שנגיע אליו. אי אפשר להרתיע שהידים, אתה לא מאיים עליהם בזה שתחסל אותם, כדי לעשות את ההרתעה צריך פשוט לחסל אותם. לא למשכן את העתיד שלנו ושל הילדים שלנו. ככל שהזמן עובר גם הצד השני מתחזק, מתחמש ומתכונן ליום הזה בדיוק.

אני לא חושב שבאמת אכפת להם מהעם שלהם ומהאזרחים שלהם. האנשים הטובים באמת תעזבו מזמן את מדינת לבנון, זה שאנחנו חושבים שאכפת להם או מזיז להם הנזק, זה לא מזיז להם. מבחינתם כל זה זה כדי לחסל אותנו. אנחנו צריכים להיכנס ולנקות לפחות את אותו שטח. הייתי רוצה להגיד לך דין חיזבאללה כדין חמאס, אבל אני מבין שלא יחסלו מחר את כל ארגון חיזבאללה. אבל כדי להבטיח את הביטחון צריך לפחות לדחוק אותו ולהרוס את כל התשתית שיצר מ־2006 שאנחנו לא שם. אפשר רק לדמיין מה הוא יצר".

בעקבות מטח רקטות ששוגר לצפון, שיגור פגע במבנה בצפת - מה שהוביל למותה של אישה אחת לפציעתם של שבעה נוספים, שלושה באורח בינוני וארבעה באורח קל, שוקי אוחנה, ראש עיריית צפת, שוחח עם סן כספית וינון מגל והתייחס לאירוע.

"אנחנו הבוקר התעוררנו לבוקר של נפילות, בצפת וגם בבסיסים הסמוכים. שלוש אזעקות מהבוקר, ואנחנו עכשיו נכנסים להערכת מצב. היינו בשטח, בדקנו, חלק זה נפילה חלק זה משהו אחר, אנחנו מבינים שזו איזושהי עליית מדרגה מול החיזבאללה. בינתיים, אני הכרזתי על שגרת חירום. אנחנו ממשיכים את הלמידה במקלטים, ואני קורא לתושבים להמשיך ולשמוע להנחיות - ההנחיות מצילות חיים".

אוחנה המשיך וציין כי "את צפת לא פינו, אנחנו מונים כ־42 אלף. שומעים את הפיצוצים, האזעקות. שלוש אזעקות אחת אחרי השנייה. יש מחסור במיגון בעיר, העלתי את זה גם בקיבנט הביטחוני. ממשלת ישראל צריכה לסייע בעניין הזה. מחסור גדול מאוד של מיגון, אנחנו פיזרנו מיגוניות, שיפצנו מקלטים. עשינו המון עבודה אבל עדיין כאן זה ברמה של ממשלת ישראל - להכניס את היד לכיס ולמגן את העיר".

באשר לשאלה אם צריך לפתור את המתיחות בצפון על ידי הסכם מדיני או מערכה צבאית, הדגיש: "אני אומר דבר אחד מאוד פשוט, לא הגיוני ולא יכול להיות שרצועת הביטחון של מדינת ישראל נמצאת בתוך מדינת ישראל. אנחנו לא יכולים להיות בני ערובה. במידה ואין מענה מדיני, לפעול צבאי. להזיז אותם לפחות עד הליטני, אנחנו מחוייבים בעניין הזה. זה לא יכול להישאר ככה".

"אני אומר לתושבים להיות חזקים, האירוע בשליטה, אנחנו מעדכנים פה באופן קבוע. ההוראות מצילות חיים ולהמשיך לעשות את זה כמה שאפשר", סיכם.

כמו כן, על רקע מטחי הטילים הבוקר לצפון, אמר היום עמית סופר, ראש המועצה האזורית מרום הגליל כי סיום הלחימה בצפון צריך להיות רק לאחר פגיעה משמעותית ביכולותיו של ארגון הטרור חיזבאללה: "סיום הלחימה בצפון צריך להיות רק לאחר פגיעה משמעותית ביכולות של  חיזבאללה. הפגיעה הזו בחיזבאללה תאפשר בהמשך ליצור הקפדה של יישום החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, החלטה 1701 ועל הרחקתו של ארגון הטרור מהגבול עד הליטני".

סופר טוען כי יש להשאיר מרחב מפורז מנשק של הטרוריסטים בדרום לבנון. "אנחנו דורשים כאן ביטחון. הפעם, ולאור מה שקרה בעוטף עזה אנחנו לא נירדם ולא ניתן שירדימו אותנו. כוחות רדואן לא יישבו פה על הגדר ואנחנו נדרוש ליישום מלא של החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, כל הפרה של ההחלטה הזו צריכה להיענות במתקפה ברורה. אלו התנאים שיאפשרו חזרה של תושבי הצפון. ממשלת ישראל צריכה לקבל ערבויות קשיחות כדי שאנחנו נאמין שאפשר לשקם את מה שנהרס כאן".

משה דוידוביץ, ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות בתגובה למטח הטילים על הצפון: "הצפון הבוקר תחת מבול של טילים. מציע לממשלה ולעומד בראשה להתעורר. ראש כנופיית רדואן יורק עלינו פעם אחר פעם ואצלנו חושבים שזה גשם. אני חוזר ואומר: בלי בטחון, אין צפון!".