במסר מפתיע? יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס קרא לארגון הטרור חמאס "להשלים במהירות" את עסקת השבויים, כדי "לחסוך מהעם הפלסטיני אסון נוסף עם השלכות לא פחות חמורות מהנכבה של 1948", כך דווח ברשתות ערביות ובסוכנות הידיעות הפלסטינית "וואפא". הוא הוסיף כי יש לעצור את "התקפות הכיבוש על העיר רפיח", ואמר שהיא תוביל לאלפי הרוגים, לסבל רב ולעקורים ומפונים נוספים.

ביקורת מתוך הממשלה: "יש צעדים שמשחקים לידיים של חמאס"
הסיבה לתמיכה בחמאס? "הרשות הפלסטינית הפכה את היהודי ליצור דמוני ומתועב"

אבו מאזן פנה לארה"ב ולחמאס לפעול להשלמת עסקת שחרור החטופים "במהירות האפשרית". לטענתו, בעקבות הלחימה בעזה ו"מות הקדושים" של מאות פלסטינים מידי יום - "עלינו לקחת על עצמנו את האחריות לעצור את המלחמה בעם הפלסטיני".

עוד דווח כי הפתיע ואמר: "הגיע הזמן שכולם יישאו באחריות, הדברים אינם נסבלים יותר", והוסיף: "אנחנו רואים בכולם אחראיים להצבת מכשולים כדי לשבש את העסקה". הוא המשיך: "אנו רוצים להגן על עמנו מפני ההשלכות של אסון חמור, לכן עלינו לקבל החלטות המשרתות את האינטרסים של עמנו ולהגן עליהם, כדי שנוכל להגן על מטרתנו ועל האינטרסים הלאומיים שלנו, על ידי עצירת התקיפות, הכרה במדינת פלסטין העצמאית עם מזרח ירושלים כבירתה, והמשך המתקפה הפוליטית שלנו".

עוד הוסיף לפי הדיווחים כי דרישותיו הן "סקירה מקיפה של מועצת הביטחון של האו"ם ושאר המוסדות הבינלאומיים להשגת חברות מלאה באו"ם עבור המדינה של פלסטין". הוא סיכם את הצהרותיו: "שוב, אנו קוראים לכולם, במיוחד לתנועת חמאס, להשלים במהירות את העסקה כדי שנוכל להגן על עמנו ולהסיר את כל המכשולים".

עזתים במחאה נגד חמאס, דרשו שהמלחמה תיפסק (צילום :רשתות ערביות)

בתוך כך נזכיר כי דווח ביום ראשון על פגישה ושיחות בין אמיר קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני עם אבו מאזן באשר לממשלה פלסטינית חדשה שראש קרן ההשקעות הפלסטיניות, ד"ר מוחמד מוסטפא יעמוד בראשה. כך דווח בעיתון "א-שרק" הסעודי. לפי הדיווח מדובר בתכנון של ממשלה טכנוקרטית (מומחים), ולא ממשלה פוליטית, עם רשות שיקום בפיקוח בינ"ל ובנקאות בכפוף למשרד רואי חשבון בינ"ל. הרעיון, כך נכתב, יוצג בפני ארגון הטרור חמאס באמצעות אמיר קטאר, בפגישה ביום שני הקרוב בדוחא, לאחר שצוות מומחים הכין תכנית שיקום לעזה לבקשת אבו מאזן.

בניו יורק טיימס דיווחו כי מוחמד דחלאן, מי שנחשב בעבר לאחר מבכירי ארגון הטרור הפתח, אמר באשר לממשלה חדשה: "לא עבאס ולא חמאס. חייבים למצוא אנשים חדשים ברשות הפלסטינית". ברקע לכך, עולים דיווחים המדברים על צירוף חמאס לאש"ף.

בנוסף, גורמים מדיניים בישראל מודאגים מהפעילות האינטנסיבית של הממשל האמריקאי לקידום הרעיון של הקמת מדינה פלסטינית בגדה וברצועת עזה תחת שלטון אחיד שיתבסס על מה שמוגדר כ"רשות פלסטינית מחודשת", ואומרים: "האירוע לא מטופל כראוי".