בעקבות מטח הרקטות הכבד ששוגר מלבנון לצפון הארץ היום בבוקר (רביעי), נהרגה סמ״ר עמר בנג׳ו, בת 20, חיילת צה״ל, ששירתה במפקדת פיקוד צפון בצפת - ונפצעו עוד כ-8 חיילים מאחד השיגורים שנפל בבסיס פיקוד צפון. חיזבאללה לקח אחריות על הירי. בהמשך, נמסר מדובר צה״ל כי בתגובה צה״ל תקף באופן נרחב בשטח לבנון מטרות המשויכות לכוח רדואן - והותקפו מבנים צבאיים, חמ״לי לחימה ותשתיות טרור במספר מרחבים בשטח לבנון.

״במקביל לפרסומים על ניסיונות התיווך להפסקת הלחימה בגבול לבנון, ויום לפני עליית המדרגה שנרשמה עם שיגור הרקטות לעיר צפת נסראללה הפגין בנאומו לציון "יום הפצוע" ב-13 בפברואר, את נחישות חזבאללה להמשיך בלחימה כל עוד נמשכת המלחמה בעזה, איים כדי להרתיע את ישראל מפני יוזמה למלחמה רחבה, וניסה גם להרגיע את תושבי הכפרים הלבנונים הסופגים אבדות, ואת מתנגדיו מבית״, פירשה את נאומו אורנה מזרחי, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי.

זירת הפגיעה בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
זירת הפגיעה בצפת (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

״אני מעריכה שהאירוע המצער שהתרחש היום בבסיס פיקוד צפון, יצא לפועל כתגובה לניסיונות החיסול של צה״ל בלבנון כנגד פעילי חיזבאללה בימים האחרונים, ולפעולות הממוקדות של צה״ל כנגד בכירים מחיזבאללה ומחמאס שלוחת לבנון״, היא טוענת. כזכור, לפני כיומיים, בוצעה תקיפה בבינת ג׳בל, ודווח שהיעד לחיסולה היה בכיר בחיזבאללה, שמפקד על מרחב ׳מארון א-ראס׳ של הארגון. ״בנוסף, ב-10 לפברואר הייתה תקיפה של צה״ל בעיירה ליד צידון, כ-60 ק״מ מגבול ישראל, ונהרג בה בכיר בשלוחת חמאס בלבנון, בעומק שטח לבנון. אני משערת שהרקטות לצפת - היו התגובה לפעולות אלו״, קובעת מזרחי.

״התמונה הכוללת היא שנסראללה מנסה להראות שהוא מגיב על כל פגיעה של ישראל בפעילי חיזבאללה, אך במקביל מנסה לשמר את הלחימה מוגבלת ומתוחמת כדי לא להיגרר למלחמה כוללת. עם זאת, יש בין צה״ל לחיזבאללה דינמיקה של לחימה שמייצרת הסלמה ללא הרף - שאין לדעת לאן תדרדר. ככל שאנו תוקפים יותר בעומק שטח לבנון - כך גם התגובה שלו עוצמתית יותר, כפי שנוכחנו לראות היום. צה״ל במלחמת התשה עם חיזבאללה - בהתכתשות ובמשוואה של פעולה ותגובה, ולכן אנו רואים עליית מדרגה בעצימות הלחימה״, היא מתארת.

״במקביל ללחימה, מתנהלים מגעים להסכם מדיני בהובלת ארה״ב וצרפת - ברוח במתווה הצרפתי שפורסם בימים האחרונים, ועל הפרק פגישה של ראש ממשלת לבנון עם המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין. על אף שחיזבאללה טוען שלא יפסיק לחימה עד שלא ננצור את האש בעזה - עדיין נראה שהוא מאפשר את המשך המגעים להסדרה. הבעיה המרכזית היא כיצד על ישראל לפעול במקרה של הפוגה בעזה בעקבות עסקת השבויים - שיוביל את חיזבאללה להפסיק את לחימתו״. במקרה זה, טוענת מזרחי שעל צה״ל להמשיך פעילות צבאית כדי להתמיד בלחץ על חיזבאללה ובמקביל למאמץ הצבאי - להגיע להסדרה מדינית שתאפשר את החזרת התושבים בצפון.