מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, היה אחד המתכננים העיקריים של מתקפה הרצחנית של החמאס על יישובי עוטף עזה ב-7 באוקטובר. אך מסתבר כי הטרוריסט לא ציפה שהשלכות המתקפה "יהפכו למסוכנות כל כך", כך עולה מראיון של לשותפו לשעבר של המנהיג בכלא ב"סקיי ניוז".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אסמת מנסור, חברו של סינוואר ושותפו לשעבר בכלא הישראלי, סיפר כי הפשיטה הרצחני על העוטף הייתה אמורה להיות "מבצע אסטרטגי שנועד להסיר את המצור הישראלי על השטח, לשחרר את חבריו של סינוואר מהכלא ולהפוך אותו למנהיג העם הפלסטיני". עם זאת, לדבריו, "החישובים לא התנהלו כמתוכנן", ותגובת הישראלים הייתה "בלתי מבוקרת, ללא כל הצדקה", ו"עכשיו יש לנו את התוצאה הזו", הסביר והתייחס למלחמה ברצועה.

"הוא (סינואר) לא ציפה שהמבצע יוביל לדברים כל כך מסובכים, ירחיק לכת ויהפוך למסוכן כל כך. הוא נתן לישראל את כל הסיבות והתירוצים לשבור את כל הכללים". בנאומו מרמאללה שבגדה, אמר מנסור: "אני חושב שהוא היה אחד האנשים העיקריים מאחורי המבצע הזה". הוא טען שאם סינוואר ידע מה יהיו ההשלכות של התקיפה, הוא "לעולם לא היה מתכנן מבצע בצורה כזו". מנסור, שישב בכלא עם סינוואר, אמר שמנהיג חמאס "רצה לעשות שינוי".

לדברי עמיתו של סינוואר, "הוא ניסה מספר פעמים לנהל משא ומתן עם הרשות הפלסטינית, ליצור קשר טוב עם מצרים, והוא ניסה לעורר את ישראל להסיר את המצור על עזה. אחרי כל המאמצים האלה, הוא לא הצליח. אחרי זה, הוא היה צריך לעשות שינוי אסטרטגי כדי לעשות מבצע ענק כמו זה. חלק גדול ממנו תוכנן, כאמור, על ידי סינוואר".

 מנסור, כיום אנליסט, אמר כי הצילומים של סינוואר במנהרת החמאס שפורסמו על ידי צה"ל הינם "סרטון תעמולה של הצבא הישראלי המכוון לקהל מקומי וגם לצריכה פלסטינית". הוא טען: "הם (הישראלים) רוצים לומר שהם עוקבים אחריו ומנסים לתפוס אותו. עם זאת, הוסיף כי זה גם מסר לתושבי עזה כי "הוא בורח וחי בבטחה עם משפחתו בזמן שהם סובלים".

מנסור מאמין שחברו עדיין ברצועת עזה ו"לא יעזוב" את השטח ב"כל מצב". "הוא מאמין שאם יעזוב את עזה, הפופולריות שלו והלגיטימיות שלו כמנהיג ילכו", אמר.

כזכור, סינוואר ישב יותר מ-20 שנה בכלא בגין רצח ישראלים ופלסטינים. הוא שוחרר ב-2011 כחלק מהחלפה של יותר מ-1,000 אסירים פלסטינים עבור חייל ישראלי אחד בלבד - גלעד שליט.

הדברים מזכירים לרבים את אלו שאמר מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, לאחר מלחמת לבנון השנייה. כזכור, מנהיג ארגון הטרור השיעי הודה כי אם היה חושב שיש סיכוי של אחד למאה כי חטיפת החיילים הייתה גורמת לפריצת מלחמה, לא היה מבצע את החטיפה. "לא הערכנו ולו באחוז אחד כי פעולת השבי תביא למלחמה בהיקף כזה, שכן מלחמה כזאת לא אירעה מעולם בהיסטוריה של המלחמות. אילו היינו יודעים שפעולת השבייה תוביל לתוצאה הזאת לא היינו נוקטים בה כלל", אמר אז.