העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח אתמול על פצועים רבים ונזק רב בתקיפה הישראלית בא-נבטיה שבדרום לבנון, שהגיעה בתגובה למטחים הכבדים לגליל העליון שכתוצאה מהם נהרגה חיילת בבסיס פיקוד צפון ונפצעו שמונה בני אדם נוספים. אלוף במיל' איל בן ראובן ("מפקדים למען ביטחון ישראל"), שוחח היום (חמישי) עם יואב מינץ בתכנית "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס להסלמה בגזרה הצפונית.

הג'יהאד ירה לקיבוץ בגלבוע, התושבים ניסו לחצות את הגדר: "כוחות הביטחון לא נוכחים"
מקורבו של סינוואר: "אם היה מודע להשלכות - לא היה מבצע את טבח ה-7 באוקטובר"

מה חשבת והרגשת אחרי מה שקרה אתמול בבסיס פצ"ן שאתה מכיר אותו מצוין? 
"אנחנו בהסלמה שלא הסתיימה וצריך להגיד את זה לתושבי הצפון אבל עדיין מבוקרת, עדיין נשלטת על ידי שני הצדדים. ההבדל הוא זה שאנחנו יוזמים את עליות המדרגה וחיזבאללה מגיב".

וזה אתה אומר למרות מה שקרה אתמול, כי יש הסבורים שמה שקרה אתמול עשוי עלול לשנות את המשוואה מול חיזבאללה.
"חיזבאללה תמיד משחק את משחק המשוואות לאורך שנים. פגעת בי פגעתי בך, הירי אתמול עדיין היה לעבר בסיס צבאי. במלחמת לבנון השנייה עמדנו שם בהפגזות כמעט יומיומיות וזו מטרה צבאית. לכן כאשר נהרגו אתמול תשעה מנוולים טרוריסטים של חיזבאללה אז הוא מצא לנכון לירות על מטרה צבאית ולצערנו הגדול מאד הוא גם הצליח לפגוע בטיל אחד וגם הרג את החיילת עומר שרה בנג'ו ז"ל ואנחנו משתתפים בצער המשפחה. בנקודת הזמן הזאת אנחנו נמצאים בסיטואציה כזאת שנסראללה לדעתי מאד מאד מצטער על הכניסה שלו לתוך המאבק של הסונים והשיעים".

בינתיים נהרגו בצפון גם אזרחים בארבעת החודשים האלה ועכשיו החיילת. הוא יכול להצטער מכאן ועד הודעה חדשה, בינתיים אלה מקרים קשים שמצטרפים.

"אנחנו בהחלט בסיטואציה מסובכת ומורכבת לתהליך קבלת החלטות אבל בסוף זה השלב שצריך לפעול מהראש ולא מהבטן. זה הדבר החשוב ביותר. לדעתי צה"ל פועל נכון, הוא מגביר את התגובה. אתמול שמעתי משהו שלא שמעתי בחודשים האחרונים: 'יצאנו לגל תקיפות'. זה אומר, שאנחנו בתקיפה אווירית נרחבת במרחב של א-נבטיה בטוחים יותר גדולים ממה שפעלנו קודם".

והיו הרוגים בא-נבטיה.
"נכון וחשוב מאד לומר לתושבים שכל אחד יסתכל סביבו ויראה שיש אופציה סבירה מאד לתגובה של חיזבאללה ואני מניח ללא ספק שצה"ל נערך לזה שמשמעו תגובה לכל ירי. לא נכון להיגרר למערכה גדולה כאשר אין לך את כל התנאים הנדרשים שאתה רוצה בהם".

האם אפשר לומר שאנחנו עלולים להיקלע למלחמה שתימשך לפחות מספר חודשים אם לא יותר? הרמטכ"ל אמר אתמול: "זה יקח קצת זמן אבל אני מקווה שלא".
"כל המהלכים, גם ההתקפים הפיזיים באמצעות חיל האוויר וגם המילוליים, התכלית שלהם להרתיע הרתעה כזאת שתגרום לכך שאנחנו לא ניגרר למלחמה ולהביא לכך שחיזבאללה יזוז אחורה גם ללא מלחמה כוללת אבל עדיין זה לא הדבר החשוב. הסיכוי הזה קיים ועוד איך. כי אני מזהה את כל המשתתפים במערכה הזאת, חיזבאללה, איראן והמעצמות, צרפת ארה"ב. כל המערכת הזאת עושה מה שאפשר להימנע ממלחמה".

גל תקיפות משמעותי בדרום לבנון (צילום :אל-ג'זירה)

אתה לא חושש שנגיע בצפון למצב שישראל הייתה בדרום? הם היו על הגדר ועשו כל מיני דברים וישראל חיכתה וקיבלה את ההפתעה של חייה.
"זאת שאלה מצוינת. אחרי שאמרתי שאנחנו לא רוצים מלחמה, התוצאה וזה ההפסד גדול של נסראללה. אם לא היה נכנס למערכה הזאת, הוא היה יושב בשקט קרוב לגבולנו ומכין את עצמו בשקט למערכה שאתה מדבר עליה לאפשרות של רדואן תוקף בוקר אחד וכל מה שהוא תכנן. נסראללה היום יודע חד משמעית שהאפשרות הזאת נלקחה ממנו. המלחמה הזאת לא תיגמר אלא בתנאי אחד: שחיזבאללה הורחק מהגבול לכיוון 1701 מעבר לליטני. אין שום אפשרות אחרת. המלחמה הזאת תיגמר שגם אנחנו נציב הרבה מאד כוחות מסביב הישובים ויתנו תחושת ביטחון לאנשים. המלחמה הזאת תיגמר כאשר יש תובנה שנגזרת ממה שקרה ב-7 באוקטובר בדרום. נגמרת חד משמעית. יותר לא מכילים ציפורן של חיזבאללה שעוברת את קו הליטני".

"כל שלושת הדברים האלה נדרשים שבלעדיהם בצדק תושבי הצפון לא יסכימו לחזור. הם יחזרו בסוף כי נשיג את זה בדרך מדינית שהיא הדרך הרצויה ואנ מבין שהרבה אנשים חושבים שזה בלתי אפשרי. אני עדיין חושב שיש מערכות יחסים כאלה ואני גם שומע את נסראללה שאומר ש'המלחמה פה תיגמר כשהיא תיגמר בעזה'. זאת אמירה של מי שמבין שצריך לעשות משהו והמשהו הזה אין ברירה יילך אחורה בעניין הזה. לכן זה יבוא במהלך מדיני או במהלך צבאי וצריך להיערך לנהל צבאי ולעשות מה שאפשר כדי למנוע אותו".