החשש המצרי מפעולה ישראלית ברפיחמצרים החלה לבנות בגבול עם רצועת עזה אזור חיץ בעומק 8 ק"מ, כך מסרו הערב (חמישי) גורמים רשמיים בקהיר ל"וול סטריט ג'ורנל". זאת כשבמקביל, הצבא המצרי קידם לעבר הגבול חיילים וכלי רכב משוריינים מתוך חשש לזרם פליטים פלסטינים לסיני. 

על פי הדיווח, ייתכן כי מצרים תתיר זרם מוגבל של פליטים פלסטינים לשטח סיני, כשהמספר יעמוד על לא יותר מ-60 אלף בני אדם, כך לפי פקידים מצרים. עם זאת, מושל אזור צפון סיני הכחיש את הדיווחים על בניית מחנה פליטים בשטח סיני. פלסטינים שייכנסו לשטח הסגור לא יורשו לעזוב אלא אם כן הם ייצאו למדינה אחרת, אמרו גורמים מצרים, תוך שהם מתווים תוכניות מגירה שנדונו בקהיר.

תושבים עזתים בגבול מצרים (צילום: AFP via Getty Images)
תושבים עזתים בגבול מצרים (צילום: AFP via Getty Images)

בימים האחרונים נמצאת ישראל בצומת דרכים, כאשר רפיח נותר המעוז האחרון של ארגון הטרור ברצועה, אך הקהיל הבינלאומית לוחצת על ישראל שלא לפעול באזור, בשל כמות האזרחים הגבוהה שם. ביום שישי האחרון הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו הנחה את צה״ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים. עוד נמסר בהודעה: "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. בכיר ישראלי מסר כי הרקע לפרסום ההודעה היה הצהרת דובר הבית הלבן אתמול בנושא הפעולה האפשרית ברפיח.

הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, התייחס לפעולה אפשרית ברפיח ואמר כי "את הלחימה אנחנו ממשיכים בתצורות שונות. בצפון הרצועה אנחנו חוזרים לכל מקום בו יש טרור, משתמשים במודיעין שמצאנו במשטח בחקירות של המחבלים שתפסנו ובאים בפעם השנייה וגם השלישית ליעדים אחרים, הורגים עוד אויב ומעמיקים את ההישג. בדרום הרצועה בחאן יונס אנחנו מגיעים למקומות שהאויב לא דמיין שנגיע אליהם, משמידים את כל הנכסים האסטרטגיים של חמאס בעיר שנחשבה לבירת הטרור של הארגון".

מחנה עקורים בסמוך לרפיח (צילום: AFP via Getty Images)
מחנה עקורים בסמוך לרפיח (צילום: AFP via Getty Images)

לאחר מכן פירט: "חיסלנו עד כה למעלה מ-10 אלף מחבלים בהם מפקדים רבים. זוהי המשמעות של לפרק את חמאס. ההישגים הצבאיים גבוהים מאוד אבל בינם לבין מימוש מטרות הלחימה יש דרך ארוכה. אנחנו צריכים לפגוע בהנהגה הבכירה, להרוג עוד ממפקדי האויב, להחזיר את התושבים לבתיהם בביטחון ולהחזיר את כל החטופים הביתה - משימה עליונה וחובתנו המוסרית".

"אנחנו נדע לייצר את הפתרונות והתנאים המיוחדים לכל אוכלוסייה שתצטרף למשימה הנעלה הזו - צה"ל כצבא העם נכון למשימה. אנחנו משפרים את התכניות ממהלך אחד לשני, מוסיפים מודיעין איכותי, מחברים אליו את מאמץ האש ומתכננים היטב את מאמץ התמרון. את עיתוי הפעולה אנחנו משאירים להחלטה של הדרג הצבאי עם הדרג המדיני. אני חושב שברור לכולנו שאנחנו יודעים שמורכב לנו יותר להילחם בסביבה בה יש מעל מיליון אנשים ועוד כעשר אלף פעילי חמאס שאותם צריך להרוג".

"לכן, כפי שעשינו בחלקים קודמים במלחמה - אנחנו נשאף לבודד אוכלוסייה, יש לנו את היכולת לעשות זאת, עשינו את זה בעיר עזה, עשינו את זה בחאן יונס, במחנות המרכז. ניתן לתושבים ברפיח לפנות את האזור, כדאי מאוד לפנות את האזור, לא נכון לאזרחים ולמשפחות להיות באזור של לחימה", המשיך. מתי ואיך זה יקרה - נחליט בבוא העת ונבצע בנחישות".