מצרים נערכת: בצילומים חדשים מהרשתות הערביות, נראית בנייה של גדר הגבול מהצד הפלסטיני. אמש (שישי) ה"ניו יורק טיימס" פרסם תחקיר בנושא, ובו תמונות לווין בהן ניתן לראות חומה שנבנית באזור החיץ בין מצרים לרפיח. בנוסף, ניתן לראות חלקת אדמה גדולה ודחפור. לפי צילומי הלווין, נראית קרקע מדורגת חדשה מדרום למעבר הגבול של רפיח, ומניתוח התמונות עולה שהעבודות התחילו סביב ה-5 בפברואר.

התושבים בדרום הרצועה בפאניקה: נהירה מרפיח למחנות המרכז | תיעוד
מלחיץ: ההתקרבות של מצרים ואיראן מדאיגה ולא מסוקרת מספיק בתקשורת | רות וסרמן לנדה

אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)
אוהלים של מפונים עזתים ברפיח (צילום: רויטרס)

דובר ממשלת מצרים אמר ל"טיימס" שיתייחס רק להצהרות הקודמות בהן הדגישה המדינה שמדובר בביצור הגבול שלה, דווח. עם זאת, קבלן ומהנדס שהתראיינו לעיתון, אמרו שהוזמנו על ידי הצבא המצרי לבנות חומת בטון בגובה חמישה מטרים, ואמרו שהם עובדים החל מה-5 בפברואר, ושהעבודה על חומת הבטון החלה לפני יומיים.

ביום חמישי האחרון סגן מושל צפון סיני במצרים האלוף הישאם אל-חולי, אמר ל"ניו יורק טיימס" שהוא לא מודע לבנייה חדשה. מושל צפון סיני, האלוף מוחמד שושה - לא הגיב לשיחות טלפון שביקשו תגובה. גם אחמד עזאת מהסהר האדום המצרי שמרכז את עבודות הסיוע ההומניטרי הקשורה לעזה בגבול, אמר לעיתון כי לא שמע על הפרויקט.

פקיד עזתי מרפיח, אחמד אל-סופי, העריך שיש למעלה מ-100,000 עקורים פלסטינים במאהלים הנמצאים סמוך לגבול, דווח ב"טיימס" רובם, כך נאמר, סובלים מרעב ומתנאים קשים ולא יודעים לאן להתפנות. "נצא מרפיח לכל מקום שיאמרו לנו. היינו מתפנים בשביל הילדים שלנו", אמר אחד העזתים ל-BBC. בתוך כך, ספינת סיוע שנייה של איחוד האמירויות הגיעה הבוקר לנמל אל-עריש במצרים, כך דווח הבוקר ב"סקיי ניוז" הערבית. ייעודה הוא לעבור לפלסטינים ברצועת עזה.

נראה שלמרות ההכחשות מהצד המצרי, במדינה התכוננו להשלכות האפשריות לפעילות צה"ל ברפיח, ולאחרונה אף סיימו לבנות גדר תיל ענקית בגבול עם רצועת עזה.

החומה שבנה הצבא המצרי בגבול רפיח (צילום :רשתות ערביות)

בנוסף, מצרים שלחה כ-40 טנקים ונגמ"שים לצפון מזרח סיני במהלך השבועות האחרונים, וזאת כחלק מסדרת צעדים לחיזוק הביטחון בגבולותיה עם עזה, לפי דיווח ברויטרס. כנראה, כדי למנוע מתושבי עזה לעבור למדינה. במקביל, במצרים מאיימים לנתק יחסים עם ישראל - על פי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, גורמים מצרים אמרו כי מעבר של פליטים פלסטינים לסיני דרך מעבר רפיח מסכן את הסכם השלום עם ישראל. עם זאת, לא היו דיווחים נוספים.

ב15 בפברואר,  גורמים רשמיים בקהיר מסרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי מצרים החלה לבנות בגבול עם רצועת עזה אזור חיץ בעומק 8 ק"מ. על פי הדיווח, ייתכן כי מצרים תתיר זרם מוגבל של פליטים פלסטינים לשטח סיני, כשהמספר יעמוד על לא יותר מ-60 אלף בני אדם, כך לפי פקידים מצרים. כאמור, עם זאת, מושל אזור צפון סיני הכחיש את הדיווחים על בניית מחנה פליטים בשטח סיני. פלסטינים שייכנסו לשטח הסגור לא יורשו לעזוב אלא אם כן הם ייצאו למדינה אחרת, אמרו גורמים מצרים, תוך שהם מתווים תוכניות מגירה שנדונו בקהיר.