רשתות התקשורת של לבנון הפכו למקור לדאגה עמוקה עבור חיזבאללה, במיוחד בעקבות פעולות מודיעין ישראליות מוצלחות שחדרו לטלפונים של מנהיגים ופעילים מרכזיים ואפשרו מעקבים ואף גם חיסולים, כך עולה מדיווח בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית.

הרולטה החלה להסתובב: המלחמה מול חיזבאללה קרובה מתמיד?
רוב מוחלט תומך בפעולה צבאית נגד חיזבאללה | הנתונים המלאים

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, סימן את הטלפונים הניידים כ"מודיעים קטלניים" וקרא לחברי ארגון הטרור להפסיק את השימוש בהם. דיווחים המצביעים על יכולתה של ישראל לחדור לרשתות אינטרנט ולגשת למערכות Wi-Fi רק הגבירו את החרדה בקרב חיזבאללה. על פי דיווחים זרים, הסיבות לביצוע האפקטיבי של חיסולים ישראלים משתנה וכולל גיוס סוכנים מקומיים והחזקת טכנולוגיות מתקדמות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בעוד שסוכני הקרקע מילאו תפקיד היסטורי, האירועים האחרונים מעלים תהיות לגבי מידת הצלחתה של ישראל בזכות הפעילים הללו או היכולות הטכנולוגיות שלה. מומחה התקשורת והמדיה החברתית, עומר קסקאס, אישר לא-שרק אל-אווסט כי לישראל "יש שליטה כמעט מוחלטת על רשתות הטלפון הלבנוניות".

חיסול בסמוך לצידון, לבנון (צילום: רשתות ערביות)
חיסול בסמוך לצידון, לבנון (צילום: רשתות ערביות)

לפי קסקאס, חדירה ישראלית לרשתות הטלפון לבנוניות מתרחשת באמצעות תוכנות זדוניות, שיחות טלפון וניצול פגיעויות ברשתות טלפון, במיוחד בתחנות שידור. "זה מאפשר לישראל לצותת לשיחות, לגשת להודעות ולתמונות ולזהות מיקומי מכשירים", טען. 

משתמשי הטלפונים משביתים לעתים קרובות את שירותי האינטרנט ועוברים ל-Wi-Fi, אך מומחים מזהירים שרשתות Wi-Fi אינן מאובטחות בשל הטכנולוגיה המיושנת. כישלונה של לבנון להשקיע במודרניזציה של תשתיות התקשורת שלה מותיר אותה פגיעה לטקטיקות חדירה מתקדמות ביותר. 

ניטור המדיה החברתית מוסיף נדבך נוסף של דאגה עבור חיזבאללה. על פי הדיווח, ישראל יכולה לגשת לפלטפורמות מדיה חברתית כדי לעקוב אחר פעילות המשתמש, אפילו לפרוץ לפרופילים כדי לעקוב אחר תגובות, לייקים ובקשות חברות. מעקב זה משתרע בכל הרמות, ומציב סיכוני פרטיות ואבטחה משמעותיים עבור המשתמשים.