לאחר שנלחמו בתוך עזה - לוחמי חטיבה 282 של תותחנים עלו לקו ההגנה בצפון:  מה-7 באוקטובר, לוחמי ולוחמות הארטילריה פעלו בגבול רצועת עזה - וסייעו לכוחות המתמרנים בהפעלת אש לתמרון ולחילוץ. כחלק מהמאמץ המלחמתי, לאחר עשרות שנים שלא נלחמו מתוך שטח אויב, לוחמי חטיבת האש 282 של אוגדה 36 לחמו מתוך הרצועה - בלב שכונת שג'אעיה‎. בשבועות האחרונים, החטיבה יצאה מהרצועה - ועלתה לקו ההגנה לכל אורך גבול הצפון. 

מעל 100,000 פגזים: תיעוד דרמטי מפעילות התותחנים במלחמה
"האמא המגוננת על הכוחות": עם התותחנים בגבול הרצועה | מיוחד

עד כה בלחימה ברצועת עזה, החטיבה ירתה מעל ל-50,000 פגזים - וחיסלה מאות מחבלים בכירים ומחבלים אשר פשטו לארץ, מדרג המג״ד ועד הדרג הזוטר. בנוסף, סייעה החטיבה באש ארטילרית במבצע חילוץ החטופה אורי מגידיש. במהלך הלחימה של החטיבה, הפעילות התחלקה לשני מוקדים: סיוע אש ישיר של גדודי הארטילריה והאיכון - ותפקוד כמרכז האש של אוגדה 36. 

״לחטיבה יש 2 משימות ייעודיות: תקיפות ומשימות סיוע״,  אומר ל״מעריב״ מפקד חטיבת האש 282, אל״ם נעם סובל. במהלך אירועים בהם כוח מתמרן נקלע למארב מחבלים, מתבצע סיוע אש ישיר של גדודי הארטילריה והאיכון שנכנסים לפעולה ויורים ירי ארטילרי מאסיבי על מנת להרוג את המחבלים ולחלץ את הכוחות. 

תותחנים (צילום: דובר צה''ל)
תותחנים (צילום: דובר צה''ל)

״במהלך משימת סיוע האש הישיר, הכוחות הארטילריים יורים על מנת לסייע לכוחות המתמרנים. באחד האירועים ברצועה, גדוד 13 של גולני נקלע למארב של מחבלים שהגיעו רגלית משכונה סמוכה וניסו לפשוט על הכלים של הכוח המתמרן. על מנת לשבור את התקפת המחבלים, גדודי הארטילריה ירו ירי ארטילרי מאסיבי על מנת להרוג אותם ולחלץ את הכוח״, מתאר אל״ם סובל. ״הפעלנו אש כפי שהיה מתבקש ובהתאם לצורך המבצעי הבנו שהפעולה האפקטיבית ביותר היא לירות על הכוח של גולני, שהיה חסין לפגיעות וישב בתוך כלים ממוגנים כגון טנקים ונמרים. כך, המחבלים שהיו מחוץ לכלים הממוגנים חוסלו ובכך נשבר ניסיון ההתקפה והפשיטה שלהם על כוחותינו״, מתאר המח״ט את פעולת החטיבה שהובילה לחיסול של 20-30 מחבלים. 

בפעולת סיוע אש נוספת, אחד מגדודי החטיבה לקח חלק במבצע החילוץ ההרואי של התצפיתנית שנחטפה מבסיסה: ״לשמחתי, גדוד 411 של החטיבה היה זה שחיפה באש והיווה כגורם הסיוע הארטילרי במבצע החילוץ של החיילת אורי מגידיש שנחטפה. כחלק מתוכנית החילוץ, מטרת הגדוד הייתה לשבש את תמונת המצב ואת יכולת האויב להבין מה כוחותינו עושים. זכינו להיות חלק - ולו קטן במאמץ חילוץ החטופים״, חושף סובל.  

כחלק מתפקוד החטיבה כמרכז האש של חטיבה 36, היא חיסלה כמאות מחבלים במהלך הלחימה ברצועה: ״במרכז האש, אנשי האוויר והמודיעין יוצרים עבורנו מטרות על בסיס מערכות טכנולוגיות - ואנחנו תוקפים אותן. המטרות יכולות להיות פעילי נוח׳בה, פעילי הגנה של חמאס - ועד בכירים בארגון הטרור. מתחילת התמרון, חיסלנו כמאות מחבלים״. 

לראשונה מזה שנים, אחד מגדודי החטיבה בפיקודו של אל״ם סובל - תמרן בלב שג'אעיה‎ והשמיד תשתיות טרור של חמאס: ״מאז הנסיגה של צה״ל מלבנון, לא היה תמרון כל כך עמוק וארוך של צה״ל, ולראשונה מזה עשרות שנים שכוח תותחנים נלחם מתוך שטח אויב - כך שזו הזדמנות מעולה לחטיבת האש להביא את הערך המוסף של האש היבשתית לקרב. אני חושב שאנו מצליחים להיות אפקטיביים, לחסל את האויב - ולסייע במהלכי התמרון״, הוא מעריך.

בנוסף, יש לציין שמערך הגדוד הרקטי 334 של החטיבה ירה לראשונה מאז 2006 רקטות ירי מבצעי. הגדוד ירה למטרות והשמיד עשרות תשתיות בעזה. מעבר לכך, מערך האיכון היבשתי של החטיבה הפעיל גורמים תוקפים על שיגורים של האויב, סגר מעגלי אש על עשרות פעילים והביא לדיוקים טובים בתקיפות. 

MLRS (צילום: דובר צה''ל)
MLRS (צילום: דובר צה''ל)

"מתכוננים ליום שנידרש לפעולה בלבנון"

לפני כשבועיים, החטיבה סיימה עד כה את ייעודה ברצועה - שינתה כיוון, עלתה צפונה ונפרסה לכל אורך קו הגבול הצפוני של מדינת ישראל. החטיבה החלה את קו ההגנה בצפון, ותחת אוגדה 36 - נמצאת בתהליך נוהל קרב מתקדם: ״האויב בצפון הוא שונה מאשר ברצועה, האיומים על יחידות הארטילריה ממשיים יותר, בעלי נזק רב יותר - ולכך אנו נערכים בהתאם. כלל גדודי החטיבה פרוסים לאורך כל הגבול, ערוכים לתרחיש של נפילות במרחב, מכסים בקשתות ארטילריה כל שטח - ויכולים לירות מכל מיקום. כמעט מדי יום, בכל אירוע של השבה באש לעבר לבנון, מתבצע ירי ארטילרי, בחלקו גם היישר למקומות מהם התבצע ירי חיזבאללה״, מתאר את שגרת החטיבה בגבול הצפון ומדגיש שאנשיה מוכנים לכל פעולה במידת הצורך.

תותחנים (צילום: דובר צה''ל)
תותחנים (צילום: דובר צה''ל)

״כרגע, אנו מתכוננים ליום שנידרש לפעולה בלבנון. אנו לומדים את האויב, בונים מטרות, מאמנים את הכוחות, מחזירים לכשירות את הלוחמים והכלים שלחמו בדרום - ומוכנים לכל פעולה שנידרש לבצע. הכוחות שלנו פרוסים על הגבול. התכוננו שנים לכך, בנינו, התאמנו - ואנו מממשים כעת את ייעודנו. בייחוד בעת הזו, זו גאווה גדולה ללבוש מדים ולפקד על אלפי חיילים ומילואימניקים״.