ישראל וחיזבאללה נמצאים כבר זמן רב במרחק גלישה ממלחמה בהיקף מלא, והתקשורת הישראלית מתמקדת באיומים ששיגר חסן נסראללה בנאומו האחרון כי בידיו "טילים מדויקים שמגיעים עד אילת". עם זאת, ניתוח של הנאום האחרון מלמד שנסראללה חשף בדבריו טפח נוסף בשאלת המניעים שהובילו את ארגון הטרור השיעי להפר את השקט בגבול הצפון.

ספינה צה"לית עלתה באש בנהריה והלחיצה את כולם - עד שהתבררה הסיבה האמיתית
"כל פעיל חיזבאללה שמתקרב לגבול הוא מטרה לגיטימית"

בשולי נאומו, רמז למעשה נסראללה שהקמת ממשלת הימין המלא בינואר שעבר שינה את הערכות הארגון כלפי כוונותיה של ישראל. "יש אנשים שמדברים על מחיר ההתנגדות והשלכותיה בלבנון, וקוראים לנו להיכנע", אמר, "אבל האמת היא שעומדות בפנינו שתי ברירות: או התנגדות או כניעה, והמחיר של כניעה יהיה גבוה יותר. המטרה הישראלית היא לעקור את תושבי יו"ש לירדן, את תושבי עזה למצרים ואת ערביי ישראל ללבנון. המצור על רצועת עזה נועד להוביל את עזה למוות בשקט ובשלווה, מבלי לזעזע את העולם".

הדברים מתאימים גם למידע שחשף ניר דבורי בסוף השבוע בחדשות 12, לפיו במסמכים פנימיים של חמאס עולה שכניסת דמויות כמו איתמר בן גביר לתפקידי מפתח בממשלה היוותה את הרקע להחלטה לפתוח במלחמה. על פי הפרסום, מהמסמכים עולה כי לצד הרצון למנוע את הליך הנורמליזציה של ישראל וסעודיה, אחת מהסיבות המרכזיות ליציאה לפעולה ב-7 באוקטובר הייתה "הפגיעה המתמשכת של בכירים בישראל בדברים הקדושים ביותר לאיסלאם", כלשונם. במסמכים יש אזכורים ישירים לעלייתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית כשר בממשלה, אמירותיו על תפילות היהודים במקום והחמרת תנאי האסירים בבתי הכלא.

בתחילת ינואר כתב במעריב ג'קי חוגי כי כחודש וחצי בלבד לפני הטבח בדרום, חשף בכיר חמאס סלאח אל-עארורי כי בכוונת ארגון הטרור לתקוף בדרום בעקבות מה שנתפס בעיניו כשינוי פוליטי משמעותי בישראל. "הימים הללו הם ימי הכרעה במאבק הישראלי־פלסטיני", אמר אז אל-עארורי בראיון לטלוויזיה בלבנון, "אם לא נתגייס כולנו עכשיו בתוך שנתיים או שלוש ישלימו היהודים את המלאכה, ואז יהיה מאוחר מדי".

"הממשלה שקמה בישראל קיצונית וגזענית, ויש לה שאיפות לחסל את הסוגיה הפלסטינית", הוסיף, "כעת אנו בממשלת סמוטריץ' ובן גביר. זו הממשלה שלהם ולא של בנימין נתניהו. ממשלה של כאלה האומרים 'בואו נסלק את העם הפלסטיני מהגדה המערבית'. זוהי תוכנית ההכרעה שלהם".

פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
פעילי חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

"הימין הציוני הזה, הדתי, חושב שהגדה היא לבה האמיתי של מדינת ישראל, ולא תל אביב וגוש דן", המשיך עארורי, "אבל איך לב המדינה היהודית הזו יהיה הגדה, אם 3־4 מיליון פלסטינים חיים בה? זאת שאלה שהם מתמודדים איתה. אתה רוצה לייהד את הגדה המערבית, מה תעשה עם המיליונים שנמצאים? בפעם הקודמת, כשהיה שר התקשורת, בצלאל סמוטריץ' הצהיר מה שהם אומרים בחדריהם הסגורים. כי אנו באזור סכסוכים, והסכסוכים הללו מובילים להגירה. לכן הוא רוצה לחולל סכסוך באזור, שבאמצעותו הוא יסלק את העם הפלסטיני. לא רק בגדה אלא גם ב־48'. כלומר יש אנשים בקבינט הישראלי שחושבים שהם יכולים לסלק את העם הפלסטיני".

עארורי העריך אז כי ממשלת נתניהו הנוכחית יציבה, ועל כן יש לקחת אותה ברצינות. "זו ממשלה שיש לה חזון ויש לה אמצעים. היא הניחה את מלוא התשתית הנדרשת להצלחת הפרויקט שלה להכריע את הסכסוך. היא צלחה את השלבים הקשים ביותר, והיא תדלג על כל השלבים ותוציא את ימיה". לכן, לדבריו, יש לפעול כעת ובכל הכוח. "הניסיון להמשיך כרגיל, או להגיד שהמציאות תשתנה, או לסמוך על האמריקאים או האירופים, או החברה הציונית, או לקוות כי אולי הממשלה תוחלף – כל אלה דיבורים שאין להם כיסוי. אנו בפני מבחן אחרון וקצר מועד. שנתיים, שלוש שנים לכל היותר – הסיפור זה ייגמר. אם לא נתמודד עם ההתנחלות כעת, כשמספרם 850 אלף בגדה המערבית, בעוד שנתיים הם יהיו 2 מיליון. זה מאבק מיידי המוטל על בני העם הפלסטיני בגדה המערבית ובירושלים תחילה".