סא"ל (מיל') אלון אביתר, פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית, התראיין היום (שני) לתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM, על המשך הלחימה מול חמאס בעיקר אל מול האמירות של שר הביטחון יואב גלנט כי חמאס רוצה להחליף את מנהיג ארגון הטרור, יחיא סינוואר, בבחירות. לאחר הדיון המתוח אתמול אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא גם התייחס להגבלות הצפויות על העלייה להר הבית בחודש הרמדאן.

"מי שמציע הגבלות - עמדתו לא התקבלה": השר הבכיר נגד בן גביר
החשש הפלסטיני לחייו של מרואן ברגותי - והמסר לישראל

לשאלה עד כמה ההחלטה בנושא עלולה להתסיס את השטח, ענה שלפי מה שמבינים כרגע ההחלטות עדיין מעורפלות, והוסיף שאין החלטות סופיות או כאלה שאינן ניתנות לשינוי. לטענתו, "ברור לנו לחלוטין שהר הבית עלול להיות מגנט שמושך אליו תסיסה. המגבלה העיקרית שבינתיים ישראל מטילה היא ערביי ישראל. ביהודה ושומרון הם מגבילים את הגיל, ויכול להיות ששם זה גם ישתנה. אבל מה שאנחנו רואים זה בעיקר הגבלה על ערביי ישראל - זה מיותר. לישראל יש יכולות לנטרל, לאתר מבעוד מועד, לעצור אוטובוסים של אותן קבוצות פרובוקטיביות. ישראל צריכה לבחור איפה להילחם ואיפה לא".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לשאלה האם ההחלטה מיותרת או יכולה להתסיס קבוצות בתוך ערביי ישראל למאבק ענה, כי הוא חושב שבהקשר לדיון סביב ערביי ישראל האזרחים הישראלים, ישראל צריכה לעבוד כירורגית ולא קטגורית. כלומר, "לא למנוע עלייה של כל ערביי ישראל להר הבית, אלא כן לנסות לברור. להחליט מי יש לו פוטנציאל של הסתה, מי מגיע במכוון על מנת להבעיר בערה, מי מתכוון להתחיל לזרוק אבנים - אותם מבעוד מועד אתה יכול לעצור", מציע.

הר הבית (צילום: אופירה הלוי)
הר הבית (צילום: אופירה הלוי)

בנוסף, "ליצור הרתעה על הר הבית - המשטרה יודעת לעשות את זה מצוין, בוודאי לאור העובדה שמה שראינו בארבעת החודשים האחרונים זה שקט קבוע ומתמשך בכל מה שנוגע לזירה הפנים ערבית, בתוך ישראל". הוא סיכם כי לטענתו, "אני חושב שההחלטה הזו היא לא עניינית, ונדמה לי שהיא לא מונעת משיקולים מקצועיים".

מחליפים את סינוואר?

שר הביטחון יואב גלנט אמר כי ארגון הטרור חמאס מחפש מחליף לראש הארגון יחיא סינוואר, ועל דבריו אמר אביתר, כי כבר הבוקר רואים בתקשורת הערבית במזרח התיכון, שבכירי חמאס אומרים מול המצלמות שסינוואר מתפקד, ושאין שום החלפה או דיבור בנוגע להחלפה. לטענתו, מדובר של "רפלקס של החמאס" מבחינת תגובה, והוסיף: "זה לא מעיד על שום דבר בפועל".

לטענתו, האמרה הזו של גלנט עוררה רעש בתוך חמאס: "אם ניכנס מעבר למעטה התקשורתי בניסיון להבין מה מתחולל בהנהגת חמאס - יש ערפל של מידע, לפחות בגלוי. הם לא פותחים את כל הקלפים בנוגע למה שמתחולל. יש פוליטיקה פנימית". הוא מוסיף כי "למעט דום שתיקה, אנחנו רואים ניסיונות להראות לכאורה שליטה בכל מה שנוגע בעיקר סביב החטופים או המו"מ שמתנהל בעצלתיים עד כדי קיפאון בקהיר. כמובן, לכאורה - ניסיון להראות המשך לחימה. לאט לאט אנחנו רואים יותר פיחות ביכולת החמאסית".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום :דובר צה"ל)

להערכתו, הוא חושב שההנהגה החמאס נמצאת פיזית ותודעתית במנהרות, וחוזר ואומר שישנה שמירה על הסטטוס שאנחנו מכירים - פרופיל תקשורתי נמוך מאוד. "הניהול החמאסי הוא בנקודות בהם חמאס בוחר לעשות זאת. למשל, בכל מה שנוגע לניסיונות להמשיך ולהשתלט על סיוע הומניטרי, לעשות סדר איפה שחמאס מעוניין, לחזור חזרה למקומות גם בצפון הרצועה, לנסות ולאיים בכל מה שנוגע לסיפור הרמדאן וההחלטות הישראליות לגבי העלייה להר הבית. הכותרות של הבוקר הן לא חמאס עזה, עסקת חטופים, כי אין תזוזה משמעותית כמעט כנראה לכל כיוון, אלא בעיקר סביב הרמדאן".

"לפחות בחומר הגלוי אני יכול לומר שאנחנו רואים כרגע רק את הצל שלו, אנחנו לא רואים נוכחות", אומר באשר לסינוואר. "רואים בעיקר תגובות לפעמים ולעיתים של אנשים אחרים - בוודאי לא הוא או אנשים שקרובים אליו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm