מלחמת חרבות ברזל: צה"ל איתר בתקופה האחרונה תיעוד של בני משפחת ביבס - שירי האם, ושני ילדיה אריאל בן הארבע וכפיר בן השנה, בימים הראשונים לאחר חטיפתם לרצועת עזה. 

מכתב לכפיר ביבס, החטוף בן השנה בשבי החמאס | מיכל קדוש
"התעלמות צינית מהכאב שלנו": ההתמודדות המורכבת של משפחת ביבס

תיעוד של משפחת ביבס (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד של משפחת ביבס (צילום: דובר צה''ל)

התיעוד נחשף לאחר שכוחות צה"ל איתרו מצלמת רחוב בח'אן יונס תיעוד ובו ניתן לזהות את שירי, כפיר ואריאל מיום החטיפה. שירי נחטפה עם אריאל בן הארבע וכפיר בן התשעה חודשים על ידי מחבלים עם טרקטורון ולאחר מכן הם הועברו בטנדר אחר. בצילום שכוחותינו תפסו בשטח ניתן לראות כיצד מספר מחבלים חמושים מכריחים את שירי להתעטף בבד גדול ובכך מנסים להסתיר את החטופים.

דובר צה"ל עדכן כי "החמושים הכריחו את שירי להתעטף, זיהינו את ראשו של אריאל ואת כפיר לא, אנחנו מעריכים כי הוא מחובר במנשא לשירי". עוד נמסר כי בני המשפחה נחטפו על ידי מחבלים מארגון טרור המכונה "אדוני השממה" (כתאיב אל מוג'אהדין).

"ירדן ביבס נחטף על ידי חמאס גם הוא. ירדן מוחזק על ידי חמאס, בסרטון שחמאס הפיץ נראה מצבו הקשה של ירדן שבו הוא דואג מאוד למשפחתו, מהמידע שעומד לרשותנו אנחנו חוששים ודואגים מאוד למצבם ושלומם של שירי והילדים ועושים כל מאמץ להשיג מידע על גורלם. נציגי צה"ל הציגו את הסרטונים למשפחת ביבס ועדכנו אותם. שוחחתי עם המשפחה לפני שעליתי לדבר", הוסיף.

תיעוד של משפחת ביבס בשבי  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד של משפחת ביבס בשבי (צילום: דובר צה''ל)

משפחת ביבס קיבלה את הידיעה הבוקר ומסרה בתגובה: הסרטונים האלה קורעים את ליבנו. לראות את שירי, ירדן, אריאל וכפיר שנחטפו מביתם בניר עוז בתופת הזו זה בלתי נסבל ולא אנושי.  לחטוף ילדים זהו פשע נגד האנושות ופשע מלחמה. אריאל וכפיר הם קורבנות של רוע מפלצתי. המשפחה שלנו הפכה כולה לבני ערובה  ביחד עם כל החטופים. אנחנו קוראים קריאה נואשת לכל מקבלי ההחלטות בארץ ובעולם הנוגעים במשא ומתן:  תחזירו אותם הביתה עכשיו. תבהירו לחמאס שחטיפת ילדים זה מחוץ למשחק. תשימו את הילדים האלה כתנאי ראשון בכל עסקה. אנחנו מבקשים להודות לציבור בישראל וברחבי העולם שתומך בנו ומבקשים להמשיך במאבק לחזרתם הביתה".

מקיבוץ ניר עוז נמסר כי "הסרטון הוא עדות נוספת לכך ששירי וילדיה הקטנים אריאל וכפיר יחד עם בעלה ואביהם ירדן, נחטפו בעודם בחיים מביתם בקיבוץ ניר עוז. החזקתו בשבי חמאס של כפיר ביבס, השבוי הצעיר ביותר, שמה את כולנו כבני ערובה עד להשבת כלל החטופים ואנו קוראים לפעולה מידית של מדינת ישראל להחזירם בשלום הביתה״.

משפחת ביבס הפכה לאחד הסמלים הכואבים של משבר החטופים, כאשר בשעות הראשונות לאחר הטבח פורסם תיעוד מזעזע של שירי נחטפת לרצועה, מוקפת מחבלים, כאשר היא מנסה לגונן בידיה על שני ילדיה הפעוטים. כפיר ביבס, שנחטף לרצועת עזה בעודו בן תשעה חודשים, הוא הישראלי הצעיר ביותר שנחטף באירועי השבעה באוקטובר. לפני כחודש ציינה משפחתו את יום הולדתו הראשון בלעדיו.

שירי, אריאל וכפיר ביבס נחטפים לעזה (צילום: רשתות ערביות)
שירי, אריאל וכפיר ביבס נחטפים לעזה (צילום: רשתות ערביות)

לפני כעשרה ימים, ג'ימי מילר, בן דודה של שירי ביבס, קרא לשחרור בני משפחתו שנמצאים עדיין בשבי חמאס: "חושב שהמטרה הייתה להסתיר את שירי והילדים - לשמור אותם כקלף מיקוח", אמר בשיחה עם סיון כהן ב-103FM. "אין שינוי בסטטוס, זו ההודעה שקיבלנו המקצין שלנו לאחר שהראנו לו את הרשימה שרצה ברשתות של החטופים שאינם בין החיים. הוא מבחינתו אמר שהכול מתנהל כרגיל, אין שינוי". 

הוא הוסיף: "כפיר אריאל ושירי וגם ירדן נמצאים שם, לא יודעים מה המצב שלהם. את ירדן למזלנו כן הצליחו לראות וליצור איתו קשר, ראינו אותו בווידאו הזה אבל לפחות אנחנו יודעים שהוא חי וקיים. את שירי, אריאל וכפיר אף אחד מעולם לא ראה, לא יודעים איפה מצליחים להסתיר אותם כל כך טוב. אני מלכתחילה חושב שכל המטרה הייתה להסתיר את שירי והילדים טוב טוב מעיניהם של כולם כדי לשמור אותם כקלף מיקוח ליום מסויים שיהיה צורך בו".

הפגנה למען חטופי משפחת ביבס (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
הפגנה למען חטופי משפחת ביבס (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

"אנחנו מאמינים שהם בחיים ומוחזקים במקום מסוים אצל איזושהי משפמה אני מקווה שלפחות כן דואגת לטפל בהם ולתת להם את הדברים המינימליים שהם צריכים. אני חושב שממשלת ישראל אמורה לפנות לחמאס או לקטאר, או לכל מי שמחזיק את הכוח בידיים ולהגיד להם שכפיר ואריאל הם לא אויבים של החמאס, מעולם לא עשו שום דבר רע לאף אחד, והם אמורים להשתחרר כי הם היו אמורים להשתחרר כחלק מהעסקה הקודמת. זה שחמאס לא עמד בה, זה סיפור אחר. הם אמורים להשתחרר כצעד הומניטרי, ואם לא גם אנחנו צריכים לעשות שרירים ולתת להם פחות סיוע הומניטרי - לא לתת להם את כל מה שהם מבקשים".

לסיום, הדגיש: "הכי חשוב, בואו לא נשכח, ככל שהימים עוברים והזמן עובר, בסופו של דבר מי שקובע את כל התהליך זה קטאר. קטאר היא זו שמימנה את המלחמה הזו לאורך השנים, קיבלו הרבה כסף לבנות את המנהרות, לקנות את הנשקים. יש להם מנהיגים שנמצאים שם בקטאר, למה הם לא הולכים, עוצרים אותם, חוסמים להם את הכספים כדי שיעשו צעדים כאלה ואחרים? זה שחמאס מנהל את עזה לא אומר שהוא מנהל את קטאר. קטאר צריכה להפעיל את הכוח על מנת שדברים יזוזו כאן. במידה והיא לא תעשה את זה נפיל את האשמה על קטאר בדרכים כאלו ואחרות".

הפגנה למען שחרור משפחת ביבס (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
הפגנה למען שחרור משפחת ביבס (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)