הנהגת חמאס חו"ל נערכת לאפשרות שמנהיג הארגון בעזה, יחיא סינוואר, יחוסל - כך דווח הערב (שני) בכאן חדשות. על פי הדיווח, הנהגת חמאס חו"ל כבר התחילה לחפש מחליף כשהשם המוביל הוא רווחי מושתהא

חוסל או מנותק קשר: סינוואר נעלם - וחמאס מחפש אלטרנטיבה
המרדף אחרי סינוואר: יש חדשות טובות אבל גם יש הרבה פחות

מושתהא בן ה-65, חבר הלשכה המדינית של הארגון בעזה וממייסדי הזרוע הצבאית, נולד בשג'אעייה ונחשב לאדם הקרוב ביותר לסינוואר עמו הקים את "מונזמת אל-ג'האד ואל-דעווה" (ארגון ביטחון הפנים של חמאס).  בשנת 1988 הוא נעצר, הועמד לדין, הורשע ברצח עזתים שנחשדו בשיתוף פעולה עם ישראל ונכלא. בתקופת מעצרו בישראל, ישב באותו תא עם סינוואר ואף שוחרר עמו באותו יום בעסקת שליט ומאז הוא נחשב ליד ימינו ושליחו. ב-2012  נבחר לכהן כחבר הלשכה המדינית של חמאס וכשלוש שנים לאחר מכן, שמו לרשימת הטרוריסטים העולמיים המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקאית.

רווחי מושתהא (בתכלת) לצד ח'ליל אל-חיה (צילום: SAID KHATIB/AFP via Getty Images)
רווחי מושתהא (בתכלת) לצד ח'ליל אל-חיה (צילום: SAID KHATIB/AFP via Getty Images)

עוד דווח כי במערכת הביטחון רווחה עד לאחרונה כי מושתהא חוסל יחד עם מח"ט צפון הרצועה אחמד ע'נדור, אולם על פי הדיווח בכאן 11, מושתהא הסתתר באותו זמן בשכונת היוקרה א-רימאל שבמערב העיר עזה ומאז חי בפרופיל נמוך. עם זאת, דווקא העיתון הסעודי "אילאף" טען כי הוא נהרג בתקיפה וחמאס מסתיר את מותו.

כזכור, שר הביטחון יואב גלנט טען אמש כי חמאס מחפשים מחליף לסינוואר, אולם עד מהרה בארגון הטרור מיהרו להכחיש. בכיר ארגון הטרור מוחמד נזאל טען במהלך ריאיון לערוץ אל-ג'זירה כי "הדיבורים על משבר ביחסים עם סינוואר הם בדיחה אחת גדולה. סינוואר ממשיך להנהיג את חמאס וראשי הארגון לא דנים במחליף. מנהיגי חמאס נבחרים כולם בקלפי בבחירות שקופות".

עם זאת, חשוב להזכיר כי על פי הערכת מערכת הביטחון, סינוואר מנותק קשר מזה כתקופה ממושכת. לדברי גורמים במערכת הביטחון, בכיר ארגון הטרור לא מנותק קשר רק אל מול גורמים בארגון, אלא גם מול המדינות המתווכות העוסקות במשא ומתן.

במערכת הביטחון לא בטוחים מדוע זה קורה, האם בגלל שצה"ל נמצא אחריו במרדף מעל ומתחת לקרקע ובעקבות כך מתקשה לייצר קשר, או שמדובר במהלך טקטי שהוא מנסה להוביל, ונשמע איתו בהמשך המלחמה. ממה שמבינים במערכת הביטחון, ארגון הטרור כבר קיבל מספר החלטות בלי התייעצות עם סינוואר, לאו דווקא נושאים הקשורים למשא ומתן בין הצדדים בסוגיית שחרור החטופים.