בעיתון "אילאף" הסעודי דווח היום (שלישי) כי גורם ביטחוני טען שבישראל יש מידע והערכות המצביעות על כך שמנהיגי חמאס, בהם יחיא סינוואר ואחיו הצליחו לאחרונה להימלט דרך מנהרות בין רפיח לשטח מצרים, כאשר החשש העיקרי הוא כי הם נמלטו עם חטופים.

מקורבו של סינוואר: "אם היה מודע להשלכות - לא היה מבצע כך את טבח ה-7 באוקטובר"
אהוד יערי טוען: זה מה שיעלה בגורלו של סינוואר אם יברח למצרים

עוד דווח כי אותו מקור ביטחוני ציין שישראל עקבה בשנים האחרונות אחר כשמונה מנהרות גדולות שיכולות להכיל מכוניות ומשאיות קטנות באזור. כמו כן, דווח כי בישראל מאמינים כי חמאס הבריח בצורה זו נשק איראני הכולל טילים ואמצעים טכנולוגיים דרך המנהרות הללו, בנוסף להברחת הפעילים דרך סיני לצורך אימונים באיראן ובלבנון. בעיתון ביקשו את תגובת דובר צה"ל, אשר דחה את הטענות.

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

בתוך כך, בשבוע שעבר חברו של סינוואר ושותפו לשעבר בכלא הישראלי, אסמת מנסור, סיפר כי הפשיטה הרצחני על העוטף הייתה אמורה להיות "מבצע אסטרטגי שנועד להסיר את המצור הישראלי על השטח, לשחרר את חבריו של סינוואר מהכלא ולהפוך אותו למנהיג העם הפלסטיני". עם זאת, לדבריו, "החישובים לא התנהלו כמתוכנן", ותגובת הישראלים הייתה "בלתי מבוקרת, ללא כל הצדקה", ו"עכשיו יש לנו את התוצאה הזו", הסביר והתייחס למלחמה ברצועה.

"הוא (סינוואר) לא ציפה שהמבצע יוביל לדברים כל כך מסובכים, ירחיק לכת ויהפוך למסוכן כל כך. הוא נתן לישראל את כל הסיבות והתירוצים לשבור את כל הכללים". בנאומו מרמאללה שבגדה, אמר מנסור: "אני חושב שהוא היה אחד האנשים העיקריים מאחורי המבצע הזה". הוא טען שאם סינוואר ידע מה יהיו ההשלכות של התקיפה, הוא "לעולם לא היה מתכנן מבצע בצורה כזו". מנסור, שישב בכלא עם סינוואר, אמר שמנהיג חמאס "רצה לעשות שינוי".

תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס  (צילום: דובר צה''ל)
תיעוד יחיא סינוואר במנהרות החמאס (צילום: דובר צה''ל)

לאחרונה, התייחס פרשן חדשות 12 אהוד יערי לאפשרות שעלתה היום, והציג את הערכתו בנוגע לדרכי הפעולה של יחיא סינוואר: "החטופים נלקחו ע"י גדודים שונים של חמאס כאשר כל גדוד לקח את החטופים לגזרה שלו. סינוואר בטוח שהוא יוכל לנו. אם הוא יצליח לברוח למצרים דרך רפיח הוא לא יתקבל שם באהדה".