האלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי, התראיין היום (שלישי) בתוכניתם של ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM, והתייחס בין היתר לפעולה הצפויה ברפיח וכן לפרסום הסרטון החדש של משפחת ביבס ברצועת עזה מיום חטיפתם.

דיווח: חשש בישראל כי סינוואר נמלט למצרים - יחד עם חטופים | כל הפרטים
התכנית שנכשלה ב-7 באוקטובר: טעות בניווט מנעה כיבוש בית סוהר ע"י חמאס

"מעבר להיבט הרגשי שבפרסום הסרטון, אין בפרסום עצמו בכדי לשנות דבר מהתקיעות שבה אנחנו נמצאים כרגע בתוך המו"מ לעסקת החטופים", אמר הימן בפתח דבריו, "הפרסום הזה ישן מהשבעה באוקטובר, ומצב המשפחה לא ידוע. המצב של עסקת החטופים כרגע מסובך מאוד, תקוע, והרבה בגלל חמאס. אנחנו תמיד נוטים לייחס לנו את האשמה, במקרה הזה רוב האשמה נמצאת על הבלבול, חוסר התיאום שבין הנהגת החוץ של חמאס להנהגת הפנים. סינוואר שמנותק קשר כבר די הרבה זמן הוא איש אלים וכל החלטה שלא תתקבל ללא ידיעתו זו החלטה שהוא יתנגד לה".

יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
יחיא סינוואר (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

"לכן הנהגת החוץ ביצעה הסלמה של הדרישות והגיעה לדברים שאני נוטה לקבל חלק מהם כהזויים, כמו הקישור להר הבית ועוד דברים", הוסיף, "דברים באמת שלא היו גם בהסכמי פריז, הם הסלימו כדי לא לחרוג מהדירקטיבה של סינוואר. הוא לא ממש יוצר קשר ועכשיו מחפשים מישהו אחר שינהל את העניינים. כי הנהלת החוץ יודעת שהסמכות לבצע עסקה היא בסוף בפנים. הבעיה עכשיו זה מה אנחנו עושים במצב כזה של תקיעות לאורך זמן, הזמן לא פועל לטובתנו".

"אין סתירה מהותית בין הגברת הלחץ והצורך בהכרעת חמאס, כולל עיר המקלט שנוצרה ברפיח, שמרכזת לשם גם את האנשים שנמלטו משאר הרצועה וגם את החטיבה שעדיין לא הוכרעה, ואת הסיפור של מעבר רפיח. יכול להיות שבשלב מסוים כזה או אחר ניתן היה לעשות התגמשויות, אני רק אומר שאנחנו מנהלים מו"מ קשוח מאוד, וחלק מהמו"מ הקשוח הוא לפעמים להגיד 'לא' ולהגביר את הלחץ המבצעי באופן שאולי יגמיש את העמדות. זה קרה בעבר. לעצור עכשיו ולא לעשות כלום לא יעזור. אני חס וחלילה לא אומר שצריך לפעול כשיש 1.4 איש של עקורים ברפיח, צריך לאפשר לאנשים האלה לנוע ולסגת מהמקום הזה", ציין.

לאחר מכן אמר הימן: "הפעולה ברפיח דורשת הכנות ארוכות מאוד, שאם אין ברירה לבצע אותה צריך להתחיל אותה עכשיו. צריך להרגיע את המצרים, לתאם איתם את הפעולה, להבטיח להם שאין כוונה להניס לשם את האוכלוסייה הזו. צריך לתאם את זה עם ארה"ב והעולם, להסביר שלצד הפעולה ברפיח שאנחנו נאפשר לאוכלוסייה הבלתי מעורבת מקומות מסתור, מחסה, צירים הומניטריים שיאפשרו את נסיגתם. אחרי שמסדרים את כל הדבר הזה, עבודה מדינית קשה מאוד שצריך להתחיל כבר עכשיו, הדבר האחרון שצריך לעשות בסוף זה הפעולה הצבאית, והיא לא כזו מורכבת ביחס לדברים שעשינו בצפון הרצועה".

לסיום התייחס לסוגיה לפיה ארה"ב עלולה לקרוא להפסקת אש כדי למנוע את הפעולה ברפיח, ואמר: "זה יהיה חריג מאוד וכישלון של הנשיא ביידן אם הוא יאכוף עלינו את הפעולה הזו, ולהערכתי הוא לא יגיע עד למצב הזה, של החלטה נגד ישראל בניגוד למטרות המלחמה שהוא מקבל אותן. הפעולה שנעשתה עכשיו בהצעת ההחלטה נועדה לבטל את האפשרות שהצעה אחרת, שקראה לעצירה מוחלטת של הפעולה. ארה"ב רוצה להימנע מהטלת וטו כאשר זה לא נדרש. בסופו של יום, הנשיא ביידן השקיע את כל כולו במלחמה הזו בחמאס, ובצורה כזו שנסיגה עכשיו והכרה בכך שכל פעולתו הייתה אולי טעות זה כישלון מוחלט של נשיא בשנת בחירות, הוא לא יעשה את זה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM