תחל חקירה המחדל? הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הכריע אמש (שני) כי למרות המשך המלחמה, והעובדה שטרם החלו התחקירים - יש להתחיל בדיוני שיבוצים החל מאלופי משנה ותא"לים. לפי גורם בצה"ל, מקומות שיזוהו כרגישים וקשורים לתחקירים עתידיים - ידעו לסמן אותם ולא לדון בהם כעת, כדי לא לייצר קבלת החלטות עד לסיום התחקיר, וכדי לא להקפיא את המערכת כולה. ההחלטה השנייה שקיבל הלוי, היא להתחיל בימים הקרובים את התחקיר הפנימי בתוך היחידות, וזאת לפי מפת תחקירים - עליה הרמטכ"ל עצמו יחליט.

היום תצא אגרת של ראש חטיבת הסגל של צה״ל בנושא.

התכנית שנכשלה ב-7 באוקטובר: טעות בניווט מנעה כיבוש בית סוהר ע"י חמאס
אם חשבתם שראיתם הכל על מחדל הגדר בעזה, מסתבר שיש עוד מחדל גדול

נזכיר כי בשבת השחורה, כשהחל הטבח ביישובים, בבסיסים ובערים בקרבת הגדר וגם כ-20 קילומטרים ממנה, חיכו האזרחים בין 6 שעות ל-10 שעות או יותר לחילוץ. בקיבוץ ניר עוז, יישוב שכרבע ממנו נרצח או נחטף, כוח החילוץ הראשון הגיע בסביבות 14:00 בצהריים - כאשר הטבח החל בסביבות 7 בבוקר.

בתוך כך, היום פורסם בעיתון הערבי "א-שרק אל-אווסט" כי למחבלי הנוח'בה של חמאס הייתה תכנית לכבוש את בית הסוהר שקמה שבו כלואים כ-500 אסירים ביטחוניים וזאת כדי לשחרר אותם. בית הסוהר היה "יעד מרכזי" של ארגון הטרור חמאס באירועי השבת השחורה. עם זאת, בגלל טעות ניווט של מחבל נוח'בה, שהוביל את הקבוצה לשדרות - נמנע האירוע.

הרצי הלוי מתייחס לטענות כלפיו (צילום :דובר צה"ל)

בינואר האחרון, פורסם כי הרמטכ"ל החליט להקים צוות חקירה לאירועי ה-7 באוקטובר. בראש הצוות היו אמורים לעמוד שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, רא"ל במיל' שאול מופז, והאלופים במיל' יואב הר אבן, שלום (סמי) תורג'מן ואהרן זהבי פרקש. עם זאת, חלק מהתחקירים הפנימיים כבר החלו בחלק מהיחידות הלוחמות, כולל אלו שלחמו בעוטף ב-7 באוקטובר.

בליכוד מתחו ביקורת חריפה על מינויי הרמטכ"ל לצוות החקירה, וגורמים במפלגה אמרו ל"מעריב" כי "הרמטכ"ל לא התייעץ עם שר הביטחון לפני שהוא הגיש את ההצעה, בייחוד כאשר העילה העיקרית למינוי הרמטכ"ל לשעבר לראש הוועדה היא העובדה שהוא צריך לבדוק את הרמטכ"ל הממנה בעצמו". בישיבה נוספת בנושא, הוסיף השר לביטחון לאומי בן גביר על הקונספציה שבה לטענתו "שבוי הצבא" ועל תכנית ההתנתקות.

מבקר המדינה (צילום: יוסי הררי)
מבקר המדינה (צילום: יוסי הררי)

עם זאת, בסוף החודש, דווח כי מבקר המדינה מתניהו אנגלמן רצה לחקור גם כן את אירועי ה-7 באוקטובר. לפי גורמי ביטחון, היה קיים חשש מובנה בצבא מבדיקות חיצוניות באופן כללי ובמיוחד ברקע מלחמה שעדיין מתנהלת. הרמטכ"ל מצידו, הביע התנגדות לחקירה החיצונית ואמר כי "ביקורת בזמן מלחמה תסיט את קשב המפקדים מהלחימה, תפגע ביכולת התחקור המבצעית ובאיכותו ולא תאפשר את הפקת הלקחים ההכרחית לשם השגת יעדי המלחמה". עכשיו, נפתחת החקירה הפנימית בצבא עצמו.