טל בארי, מנהל המחקר במרכז עלמא, התראיין היום (שלישי) ברדיו צפון 104.5FM והתייחס לדיווח העיתון הצרפתי "ליברסיון", אשר טען כי לארגון החיזבאללה יש רשת מנהרות סודית ומתקדמת יותר מזו של חמאס בעזה. על פי הדיווח, ארגון חיזבאללה מחזיק בתשתית תת-קרקעית באורך מאות קילומטרים המגיעה עד ישראל, ואולי גם לשטחה של סוריה.

דיווח: חשש בישראל כי סינוואר נמלט למצרים - יחד עם חטופים | כל הפרטים
"אין פתרון לכל נקודה במדינה": כך נערכת ישראל לתרחיש העלטה

"מבחינת מנהרות, נקודת ההנחה שלנו שכל מה שאנחנו רואים בעזה ונחשפנו בחודשים האחרונים - כל זה ועוד קורה בלבנון", אמר בפתח דבריו, "חיזבאללה כבר משנות ה-80 התחיל להקים בסיוע איראני וצפון קוריאני שהביאו את הידע המקצועי, מערכת גדולה של מנהור מתחת לאדמת לבנון, אפשר לקרוא לזה ארץ המנהרות בלבנון".

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיזבאללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images, MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)
חיזבאללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images, MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)

"המנהרות מחולקות לסוגים, הסוגים המוכרים לנו, המנהרות ההתקפיות, שמטרתן לחצות את הגדר ולפלוש לשטח הגליל, אבל פה אנחנו מדברים על מנהרות אסטרטגיות שמאפשרות לעבור מאזור לאזור, פרוסות על ק"מ רבים ומאפשרות, בניגוד למנהרות ההתקפיות, גם תנועה של כלי רכב ואפילו משאיות בגודל בינוני", הוסיף.

"אני יכול להעריך שמדובר במאות על גבי מאות של ק"מ, אני לא יודע את המספרים המדויקים", ציין, "לא צריך לדבר עם מנהרות סודיות צבאיות של חיזבאללה, אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה בלבנון ואנחנו רואים שחברות אזרחיות, חברות בבעלות שיעית, שבונות כל מיני פרויקטים תשתיתיים, בעיקר פרויקטים של העברת מים - את רואה את היכולת ואת הידע ולמתבונן מהצד ברור לכל דבר ועניין שזה לא רק מים אלא גם מנהרה שיכולה לשמש באופן צבאי".

חסן נסראללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)
חסן נסראללה (צילום: MAHMOUD ZAYYAT/AFP via Getty Images)

כאמור, על פי הדיווח אורך המנהרות נאמד במאות קילומטרים ואורכה של אחת הגדולות מהן הוא 45 ק"מ. חלק מהמנהרות צרות מאוד ומיועדות לחדירת מחבלים לישראל, וחלקן רחבות יותר ונועדו לסוללות טילים בליסטיים איראניים מסוג "פאתח 110". בדו"ח שפרסם השנה, דיווח מרכז עלמא על מנהרות מלאות חומר נפץ שנחפרו מתחת לנקודות אסטרטגיות, שנותרו אטומות ללא שימוש במשך כמה שנים. פיצוצן יכול לגרום לרעידת אדמה ומפולות סלעים, טקטיקה ידועה מעוד מימי מלחמת העולם הראשונה.