"קוראים לתושבים להתפנות": הבוקר (שלישי) פרסם דובר צה"ל בערבית אביחי אדרעי קריאה לאזרחים שעוד נותרו בשכונות זיתון והטורקמניים בעיר עזה להתפנות דרומה לכיוון האזורים ההומניטריים בדרום הרצועה.

הממשלה תבלום את הצבא? "הכניסה לרפיח תסכן את החטופים"
לחץ מבית: חברי הליכוד דרשו מנתניהו לצרף את ליברמן לקבינט | בלעדי

האזורים שלגביהם הוצאה ההוראה, נמצאים בסמוך לציר התנועה הגדול שסלל צה"ל מדרום לעיר עזה ומחלק למעשה את הרצועה לשני חלקים. מדובר באחד מהמבצעים הלוגיסטיים המשמעותיים שצה"ל מבצע בתחומי הרצועה – בצד אזור החיץ הסטרילי שהלוחמים מייצרים בצד הפלסטיני של גדר הגבול עם ישראל – וכבר זכה בישראל ובעזה לכינוי "כביש חוצה עזה".

אל תגידו לא ידענו - רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מדובר ברצועה שנמתחת מגדר המערכת באזור יער בארי וקיבוץ נחל עוז מערבה מדרום לעיר עזה ועד לחוף הים, למעשה באזור שבעבר שכן בו ציר קרני-נצרים. כוחות גדולים של צבא עמלים על בניית והגנת הציר מאז השיג צה"ל שליטה מבצעית בשטחים הסמוכים לו, וההערכה היא שמדובר בשינוי משמעותי שיוותר ברצועה גם ביום שלאחר המלחמה. ערוץ 14 חשף לאחרונה תמונות מקטעים רבים מהכביש.

בשיחה עם "מעריב" אמר הבוקר אור פיאלקוב, חוקר מלחמות ישראל וטרור העוקב מקרוב אחר התקדמות המלחמה ברצועה באמצעים של מודיעין גלוי, כי מדובר במכשול משמעותי שמבתר למעשה את רצועת עזה לשני חלקים. "ישראל בונה חיץ בין העיר עזה ובין יתר חלקי הרצועה שמדרומה", אמר, "אז אפשר להגיד 'ברוכים הבאים למציאות שבה קיימיים שני מתחמים נפרדים במקום רצועת עזה: צפון הרצועה ודרום הרצועה'. הכביש מוקף בחומות עפר ושני הצדדים שלו יש כבר עבודות להקמה של מחסומים, שמטרתם לנהל את ההפרדה של העיר מדרום הרצועה".

לדעת פיאלקוב, ייתכן שישראל תחליט בהמשך לסלול מתחמים דומים נוספים ברצועת עזה, כחלק מעיצוב מדיניות היום שאחרי המלחמה בדרום. "לדעתי ישראל צריכה להקים מחסום דומה גם דרומית לחאן יונס", אמר, "כדי שאם החמאס יבריח שוב אמצעי לחימה דרך רפיח, הם לא יזלגו לכל הרצועה אלא יישארו רק בגזרת רפיח. כך חמאס ברצועה לא יוכל להתחמש כפי שהוא התחמש בעשורים האחרונים".

תושבים מרפיח נמלטים מבתיהם (צילום :רשתות ערביות)

בתוך כך, כוחות צה"ל ממשיכים בלחימה ברצועה ולפי הודעת דובר צה"ל מהבוקר חיסלו חוליות מחבלים שניסו לפגוע בלוחמים. על פי ההודעה כוחות צוות הקרב החטיבתי 7 חיסלו במערב ח'אן יונס ביממה האחרונה עשרות מחבלים, בין היתר באמצעות, ירי טנקים וירי צלפים. כמו כן לוחמי צוות הקרב של חטיבת גבעתי בחאן יונס זיהו מספר מחבלים חמושים בטיל מסוג RPG ונשק מסוג קלצ׳ניקוב וחיסלו אותם מטווח קצר.

חיל האוויר בהכוונת מרכז האש של אוגדה 98 תקף מחסן אמצעי לחימה של חמאס במרחב העיר חאן יונס, בעת התקיפה זוהו במתחם פיצוצי משנה המעידים לטענת דו"צ על הימצאות אמצעי לחימה רבים במקום. במרכז הרצועה צוות הקרב של חטיבת הנח״ל ממשיך לפעול וחיסל מספר מחבלים לאורך היממה האחרונה. במהלך הלחימה זיהה מכלול האש החטיבתי מחבל במרחב, הכווין אליו אש צלפים והוא חוסל תוך מספר דקות.