דובר צה"ל אישר היום (שלישי) כי בשני מקרים שונים חדרו כלי טיס לא מאוישים מלבנון לישראל מבלי שהתגלו, לאחר שנחשפו רק על ידי אזרחים. גורם ביטחוני אמר לוואלה! כי בשלב זה מתבצע תחקור בצה"ל בדגש על מערכות האיכון, גילוי והתרעה שהוצבו בגבול הצפון כדי לראות האם היו מקרים של חדירות שלא נחשפו עד כה.

עליית מדרגה: כטב"מ חיזבאללה נפל ביישוב סמוך לעכו
בעקבות המתקפה החריגה בלבנון: דריכות שיא הבוקר בצפון

הגורם ביטחוני הוסיף כי משרד הביטחון, התעשיות הביטחוניות וצה"ל העבירו לזירה הצפוניות טכנולוגיות ומערכות מתקדמות כדי לשדרג את מערכת ההגנה וההתרעה, להאיץ תהליך פיתוח ולסייע לכוחות בשטח. "אין 100% הגנה, אף אחד לא התחייב על זה", אמר הגורם הביטחוני. "מזג האוויר במרחב מאוד מורכב. אנחנו צריכים לראות שמרוב מוטיבציה והפעלת מערכות במקביל אנחנו לא מכשילים את עצמנו. בחלק מהמקומות, אנחנו מבינים שמתרחש פה תהליך של חיזבאללה בסיוע איראני להטיל לתוך המערכה המוגבלת אמצעי לחימה בשיטות שונות, ואנחנו מקיימים כאן מלחמת מוחות".

הגורם התייחס גם לשיגור הטילים בכינון ישיר על הר מירון והפגיעה בבסיס צבאי בצפת. "מכל אירוע אנחנו למדים. חרף המציאות המורכבת בצפון והמחירים, אנחנו משתפרים להמשך. בנתיים, אנחנו נותנים לאויב לבזבז את ארסנל הנשק שלו ולחשוף עוד ועוד יכולות".

הכטב"ם נפל בסמוך לביתו של ראש המועצה האזורית מטה אשר משה דוידוביץ, שביקר בחריפות את התנהלות ההמשלה בנושא החזית הצפונית. "באור יום, חיזבאללה שולח כטב"מ בסמוך לחצר ביתי. אם זאת לא מלחמה אז מה זה? תחרות עפיפונים בשכונה? זו לא הסלמה זו מלחמה", אמר דוידוביץ. "האויב עובר לטווח את המנהיגות, בדרך לטווח את כל התושבים באשר הם".

"החיזבאללה מפצחים את ההגנות שלנו, חודרים את השמיים שלנו, מאיימים על החיים שלנו. ואנחנו - שותקים, מכילים, מתפנים. צריך לשים סוף למצב בצפון, לפני שיוכרז על מותו של הצפון. אני קורא לקבינט ולראש הממשלה, תגיעו לצפון ותבינו מה קורה כאן!".

שר הביטחון יואב גלנט הגיע היום לביקור בבסיס "טל שמיים" של חיל האוויר בצפון הארץ, מערכת לגילוי והתרעה מסוג בלון תצפית, המהווה אחד הנדבכים במערך ההגנה האווירית של ישראל. בשיחה שערך עם החיילים לפני תקריות הכטב"מים שחדרו לשטח ישראל, שיבח את החיילים במערך ותקף את חיזבאללה.

"אנחנו במלחמה בדרום ואנחנו פוקחים עין, והעין הזאת נמצאת מאחורינו מכיוון צפון", אמר גלנט. "המשוואות שחיזבאללה חשב שהוא יצר קורסות כשחיל האוויר וצה"ל מחליטים לתקוף - בדמשק, בביירות, בצידון, בנבטיה - בכל מקום - הם עושים את העבודה הזאת ושום משוואה לא עומדת בעניין. היעד שלכם, ביחד עם כל המערכת הצה"לית, זה לראות שבכל יום אנחנו מנצחים. אני מקווה שלא יהיו ימים יותר קשים, אבל אם יהיו - אתם תדעו מה לעשות, יש לכם את מיטב האנשים ומיטב הטכנולוגיה".