בימים האחרונים התרחשו רצף אירועים במסגרת המלחמה בחיזבאללה, במסגרתם ישראל ביצעה תקיפה לעבר תשתיות טרור בלבנון באזור הכפר גאזיה, שליד צידון - מרחק של כ-50 ק"מ מהגבול עם ישראל. במסגרת התקיפה, שמונה בני אדם נפצעו באורח קל. מהתיעוד שהתפרסם ברשתות החברתיות, ניתן לראות את רגע הפיצוץ העוצמתי. כמו כן, כלי תקשורת בלבנון דיווחו על תקיפות ישראליות נוספות בעיירות הגובלות עם ישראל, בין היתר לעבר הכפר בית ליף ומיס אל-ג'בל.

"עם כל אותם מיליוני אנשים ברפיח, אנחנו צריכים לדרוש מחמאס להיכנע"

״זה משחק פינג פונג בין חיזבאללה לישראל״,  אומר טל בארי, חוקר בכיר במכון המחקר עלמא, לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון. ״הם ירו על בסיס פיקוד צפון ועל ביה״ח בעיר צפת - ובתגובה צה״ל תקף בנבטיה. לאחר מכן, חיזבאללה שיגר כטב״ם שהגיע כמעט עד לטבריה, כ-30 ק״מ לתוך קו הגבול עם ישראל - וצה״ל תקף מחסני נשק באזור צידון. אתמול - בשנית, שוגר כטב״ם של חיזבאללה לעבר היישוב בוסתן הגליל בגליל המערבי.  עם זאת, אני לא ממהר לקבוע שיש הסלמה - מספר לקיחות האחריות של חיזבאללה לא חורג מהממוצע עד כה, לא נרשם שינוי מהותי מבחינת אופי התקיפות או סוגי הנשק, כך שזה אותו מדרג ההסלמה הקבוע מתחילת המלחמה. בשל העובדה שיש ׳פיקים׳ בתקיפות מאסיביות משני הצדדים, נוצרת תחושה של הסלמה - אך זהו מדרג הסלמה קבוע - שלא יגיע עד לכדי קיצון״.

בארי עוד שופך אור על תקיפת צה״ל דרומית לצידון: ״בעקבות הכטב״ם ששוגר ליישוב ארבל,  צה״ל תקף שני מחסני נשק באזור ראזיה, דרומית לצידון״. לדבריו, ״אזור ראזיה הוא אזור מובהק שעליו מושל חיזבאללה, אשר ידוע שם בשליטתו המלאה, על כל בית שם מתנוסס דגל חיזבאללה, רווי במערכי תשתיות צבאית, שבין היתר כוללים מחסני נשק, שאותם צה״ל תקף. אותו אזור שהותקף, הוא אזור אזרחי לחלוטין - שמסווה שם היטב הטרור. הטקטיקה הצבאית של חיזבאללה היא כך שהתשתית הצבאית מסוות בתוך התשתית האזרחית, האזרחים הם המגן האנושי. כל כפר, גבעה או בית - משמש בסוף כחזית לחימה״, מתאר. 

בהמשך לאירוע אתמול, בו נפל כטב״ם של חיזבאללה, בסמוך לביתו של ראש מועצת מטה אשר ביישוב בוסתן הגליל, במכון המחקר עלמא לאתגרי הביטחון של ישראל בצפון העריכו כי ״הכטב"ם של חזבאללה ששוגר לישראל ונפל הוא כטב״ם פיתיון. המטרה של כטב"מים כאלה היא לבדוק את תגובות מערכות ההתרעה, ההגנה האווירית והלוחמה אלקטרונית. משגרים אותם בנתיבים וגבהים מסוימים כדי לבחון תגובה - ובעקבות זה מפיקים תובנות מבצעיות״, טענו. 

״ההערכה מתבססת קודם כל על סוג הכטב״ם ששלח חיזבאללה, שנראה מאולתר שלא השקיעו בו הרבה - כשבפועל יש לארגון יכולות הרבה יותר משוכללות״, אומר החוקר בארי ל״מעריב״. ״חיזבאללה ממוקם בראש שרשרת המזון של הציר האיראני, והאיראנים משקיעים בארגון את מירב המשאבים, הטקטיקות ואמצעי הלחימה - כך שיש ברשותו כטב״מים משוכללים בהרבה. חמאס לדוגמא, נמצא בתחתית שרשרת המזון של האיראנים - ויש לו יכולת רבה, אז נותר רק לתאר מה הן יכולות חיזבאללה״, הוא מסביר.

״על פי ההערכה, הכטב״ם נשלח לבדוק כיצד יגיב הצד השני, הם בוחנים את המערכות של חיל האוויר - כדי לבדוק איך לדייק את המערכות שלהם, מה הגובה ונתיבי הטיסה האידיאליים עבורם כדי לחדור לשטח המרחב האווירי של ישראל, סוג של ניסוי ותהייה שלהם״, קובע. ״כפי שלהערכתנו מהלך זה נעשה כדי לבחון את יכולת התגובה שלנו, כך גם בשנה וחצי האחרונות לפני המלחמה, בהן היו ניסיונות חדירות של פועלים זרים או לבנונים ׳לקויים בנפשם׳  שייתכן שמשויכים לחיזבאללה מלבנון לשטח ישראל - חיזבאללה שלח אותם על מנת לבדוק את אופן התגובה במקרה של חדירה רגלית לישראל. שלחו אותם כדי לנסות לפרוץ את הגדר, לחדור בנקודות מסוימות - כדי להבין איך צה״ל מתמודד עם האיום. לא מדובר בצירוף מקרים או טעות״.