הטרור שוב הכה: מתן אלמליח, בן 26 ממעלה אדומים, נרצח הבוקר (חמישי) וארבעה בני אדם נפצעו, בהם שניים קשה, בפיגוע ירי בכביש 1 ירושלים - מעלה אדומים. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו במקום טיפול רפואי לפצועים. שלושה מחבלים חוסלו - שניים בזירה אחת והשלישי בזירה אחרת בכביש. הפצועים הם אישה בת 23 ואישה כבת 30 במצב קשה, בהכרה ושני גברים כבני 40 במצב בינוני וקל. אחת הצעירות שנפצעו נמצאת בהריון, העובר במצב תקין.

מתן אלמליח ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
מתן אלמליח ז''ל (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

שניים מהמחבלים הם האחים מחמד זוהרה בן 26 וכאדם זוהרה בן 31, שניהם מבית לחם. יחד איתם ביצע את הפיגוע- אחמד אלוחש, בן 31, תושב זעתרה/בית לחם. הם הגיעו ככל הנראה בשני רכבים, חמושים בנשקים קרלו ו-M16 וברימונים. ייתכן כי הם היו בדרכם ליעד אחר, אך בעקבות פקק התנועה הם בחרו לצאת מהרכבים ולבצע את הפיגוע. אחד המחבלים היה כלוא בעבר בעקבות שהייה בלתי חוקית, אך לא ידוע על קשר של השלושה לארגון טרור כלשהו.

בעקבות הפיגוע כוחות משטרה, צבא, מג"ב וצה"ל הגיעו לבית המחבלים ומתחקרים ומעכבים חשודים. בהמשך יבצעו מיפוי של הבתים לקראת הריסה כמקובל במקרים כאלה. בהקשר הזה המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר תמימי דעים כי אין להמתין בתגובה והיא צריכה להיות באפס סובלנות, במטרה למנוע אירועים מסוג זה.

במקביל, כוחות צה"ל מתגברים את המרחב, פרוסים וערוכים ברחבי יהודה ושומרון לסיכול פעילויות טרור והגנה על אזרחי מדינת ישראל וימשיכו לעשות כן כל העת.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר בזירת הפיגוע: "אסון גדול נמנע בגלל שהיו כאן אזרחים עם נשק. הזכות לחיים שלנו גוברת על הזכות לחופש תנועה של הפלסטינים". מפכ״ל המשטרה שיבח את השוטר רס״מ כ׳, שנטרל את אחד המחבלים, וציין ״אין לי ספק שבפעולתך הנחושה והמקצועית הצלת חיי אזרחים רבים״.

הנשקים בהם השתמשו המחבלים במעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)
הנשקים בהם השתמשו המחבלים במעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)

גורם במשטרה סיפר: "קשה לומר את זה אבל יצאנו בזול בפיגוע הזה, הודות לתגובה מהירה של אזרחים ופעילות נחושה של שוטרים שחיסלו את המחבלים תוך זמן קצר. די להסתכל בכמות הנשק שהביאו איתם המחבלים, בשביל להבין שהפיגוע הזה יכול היה להסתיים בצורה קשה להרבה יותר עם כמות קורבנות גבוהה פי כמה. המחבלים הגיעו עם נשקי M-16, רובה קרלו, רימונים ומחסניות מלאות בתחמושת, בשלב הראשון אחד המחבלים פרק כבר במדרון של כביש 1 וירה לעבר רכבים שעמדו בפקק. השניים האחרים המשיכו בנסיעה, פרקו גם הם והחלו לירות לעבר רכבים שהיו בפקק. זה היה אירוע מתוכנן כאשר המחבלים ניצלו את הפקק, הם ידעו כנראה על פקקי התנועה שמשתרכים באזור בשעות האלו, וגם גורם ההפתעה היה קריטי. שוב התגובה המהירה של האזרחים שפתחו בירי לעבר המרצחים, וגם הנוכחות של השוטרים בסמיכות לאירוע הובילה לסיום הפיגוע תוך זמן קצר ועם מספר נפגעים קטן יחסית".

מנכ"ל מד"א אלי בין עדכן ב-103FM: "אנחנו עדיין נמצאים במקום, יש תשעה פצועים, 3 מהם במצב קשה. תשעה נפגעים, כולם עושים את דרכם לבתי החולים בי-ם. כמובן עד שהמשטרה תנקה את האירוע הזה באופן סטרילי, אנחנו עדיין נמצאים במקום. מכל מקום, כל הפצועים, 9 במספר, ששלושה מתוכם מוגדרים קשה מאוד, עושים את דרכם לבתי החולים בירושלים. הפצועים הם פצועי ירי, יש מספר נפגעים קלים עם חרדה ושריטות, לא יודע לומר אם כתוצאה מהירי או מהבריחה. 6 נפצעים שמוגדרים קשה ובינוני הם מוגדרי ירי".

מדובר בפיגוע מתגלגל שהתרחש בשתי זירות בכביש 1 בין מעלה אדומים למחסום א-זעים. במקום כוחות גדולים של משטרה ושב"כ שפתחו בחקירת האירוע. בכביש 1 משתרר פקק תנועה נרחב בעקבות האירוע.

מבירור ראשוני המחבלים הגיעו ברכב וניצלו את פקק התנועה באזור, ירדו מהרכב והחלו לירות לעבר אזרחים שנהגו במכוניות בפקק. אזרחים אחרים שהיו בפקק ואחזו בנשק יצאו מרכבם ונטרלו שניים מהמחבלים. המחבל השלישי חוסל ככל הנראה על ידי כוחות המשטרה. חבלן משטרה בודק את רכבם של המחבלים.

זירת הפיגוע במעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)
זירת הפיגוע במעלה אדומים (צילום: דוברות המשטרה)

דובר המשטרה אלי לוי עלה לשידור ב-103FM ומסר: "אנחנו מדווחים על שמונה נפגעים. שוטרים שלנו, חלקם היו במקום כחלק מעבודתם, חלקם בדרכם ליחידות שלהם, הצליחו לנטרל שני מחבלים במקום. אני מבקש להמתין עם דיווח על מצבם של הנפגעים ולהיצמד להודעות הרשמיות של משטרת ישראל. כרגע אנחנו מדברים על נפגעים. אנחנו כמה דקות אחרי פיגוע ירי. המתקפה הייתה בסביבת המחסום, עדיין לא שללנו את האפשרות שיש מעורבים נוספים או מחבלים נוספים שמסתובבים. מה שקורה כרגע בכביש, הרבה כוחות משטרה ומשמר הגבול, מבקשים מהציבור לא להגיע לאזור וגם מי שנמצא באזור למצוא דרכים חלופיות. אנחנו סורקים את האזור גם מהאוויר וגם מהקרקע, כמובן מטבע הדברים אנחנו בחבירה גם עם צה"ל באזור הזה".

בני כשריאל, ראש עיריית מעלה אדומים, אמר ב-103FM: "אני נמצא בזירת הפיגוע, במקום אחד יש מחבל מנוטרל, במקום השני עוד שניים. כנראה שהם היו רק שלושה, עדיין בודקים. הם יצאו מרכב, התחילו לירות ברכבים העומדים, יש לנו שלושה פצועים. אחד מהם קשה מאוד, השאר המצב לא ברור לי, אומרים שבינוני. יש כאלו פצועים מזכוכיות, אותם אני לא מחשב. זה מה שקיבלתי עכשיו, את הדיווח. הדיווחים של המשטרה, עדיין לא ידוע כל דבר. המחבלים נוטרלו, כנראה שיש רק שלושה מחבלים. יש תכנון להרחבת המחסום אבל לצערנו למרות כל הבקשות שלנו, דבר לא נעשה בנושא הזה. התרענו כל הזמן. בעיר שלנו הדריכות מאוד גבוהה, וזה בשליטתנו. אבל הכביש הזה הוא כביש בין עירוני, שמגיע מירושלים לכיוון ים המלח. הוא נמצא באחריות מג"ב".