מערכת "חץ" יירטה הבוקר (חמישי) שיגור אחד שנורה לעבר אילת במרחב הים האדום. ד"ר אמיר בוחבוט, הכתב והפרשן הצבאי של 'וואלה', שוחח עם ניסים משעל וטל שלו, וטען כי "מי שמזלזל בחות'ים ובהתארגנות הצבאית שלהם לא מבין את התמונה הכוללת".

"תחליף לחיל האוויר": כך חיזבאללה ינסה לפגוע בבטן הרכה של ישראל במלחמה

"אנחנו עדיין נמצאים בלחימה", הסביר בוחבוט בפתח דבריו. "מדובר בצבא רציני, סדור, עם עוצמות שלא באות לידי ביטוי רק בטילי שיוט או טילים מהחוף, ההפך. זה באירוע מורכב מאוד, מחפשים את נקודת האיזון איך מצד אחד לשמור על ציר ימי בינלאומי פתוח ומנגד להחזיר את החות'ים לגודלם הטבעי. כשהם תקפו את חברת הנפט הסעודית לפני מספר שנים, בהתקפה בעיני יוצאת דופן באיכות שלה, לא ראיתי את הסעודים והאמריקנים יוצאים מגדרם ומחסלים את החות'ים".

לדברי הפרשן הצבאי של וואלה! מי שעומד מאחורי ניסיונות השיגור הללו הם האיראנים. "אני יכול לחבר אותך לשבוע, לפרסום של חיל האוויר על כך שהקים את מחלקת איראן בתוך המטה המבצעי. ישראל וצה"ל מאותתים לאמריקנים: 'אם אתם תעמדו מנגד נניח פה אופציה צבאית רצינית על השולחן'. זה סוג של תחזוקה בסוגיית ההרתעה. אני חושב שכשאנחנו מסתכלים רחב על הסוגייה הזו של האיומים על עורף מדינת ישראל, יש איומים מתוך עיראק, מתוך סוריה. האיראנים מבינים ששיגורים משמעותיים משטח סוריה יגררו את צה"ל לתגובה נגד המשטר, והוא מנסה לרסן אותם. יש איומים גדולים יותר מהטיל הזה, לא שאני מקל בו ראש. זו הצלחה כבירה למערך ההגנה האווירית, לזהות ולדייק את המערכות".

אתמול טיל נ"ט פגע במטולה, טיל נוסף ביקב אביבים, פיצוצים באזור טבריה.
"הרמטכ"ל צריך לשנות את הטרמינולוגיה ולהגיד את האמת לציבור המפונה מקריית שמונה והאזורים הנוספים סמוכי הגבול. בתקופה הקרובה, אלא אם יהיה הסדר מדיני, הם לא חוזרים ליישובים. יש פה איום משמעותי מאוד מצד חיזבאללה, לבוא ולפגוע לא רק במוצבים וחיילים אלא גם באזרחים. צריך לשנות את הטרמינולוגיה, להגיד את האמת לציבור, הם לא יחזרו לבתים שלהם עד שלא יהיה הסדר מדיני או הרחבה של המערכה המוגבלת עליה הכריזה הממשלה הנוכחית. החצי השני, אני חושב שמה שעושה מפקד פיקוד הצפון, בהקשר של המסגרת שניתנה לו למערכה מוגבלת, הוא קם בבוקר, הולך לישון בלילה אם בכלל, ומשנה את המשוואה. אין משוואה קבועה. למה התרגלנו לאורך השנים? שאנחנו נעשה ככה וחיזבאללה ככה, כל מיני תגובות צפויות. התגובה של צה"ל כרגע היא לא צפויה, צה"ל לוקח תאי שטח, מתרכז בהם ופשוט משמיד תשתיות טרור של חיזבאללה. תוסיף לזה את המהלך של השבועיים האחרונים שאני מאוד מעריך אותו, לקחת ציר טרור, קבוצה של בכירים או קבוצה של תשתית ולטפל בה בצורה שיטתית. ראינו את זה עם הכוחות המיוחדים של חיזבאללה באזור א־נבטיה, גם הראש, גם הסגן, גם הקמ"ן, גם הקשר, כולם מחוסלים". 

על התקיפה אתמול בדמשק, שיוחסה על ידי התקשורת הזרה לישראל, אמר: "ניסיונות יש תמיד. חשוב להגיד בזמן שאנחנו מדברים יש הפצצות כבדות מאוד בצפון רצועת עזה ממש בדקות אלה. הטענה שלך לגבי הפרסום הזר על סיכול ממוקד בדמשק - היה גם פרסום דומה בדרום לבנון. ניסיונות יש תמיד לפי פרסומים זרים, לפעמים זה חימוש, לפעמים מודיעין לא מדויק עד הסוף, לפעמים זה עניין של מזל. אני חושב שהעובדה שירד המסך על ההחלטות המגומגמות של השנים האחרונות איך לטפל בבכירי בטרור שמתניעים טרור באיו"ש, ברצועת עזה, בגבולות המדינה... השתנה הדיסקט. צריך להגביר קצב בסוגיה הזו, ובצורה מאוד ברורה וחדה".

כשנשאל על הביקורת נגד סבבי המינויים הצפויים בצה"ל, השיב: "הרמטכ"ל בראשית המלחמה חתם על הסכם וירטואלי עם הבכירים במטה הכללי לא לעסוק במה שקדם לשבעה באוקטובר, הרגיע את השטח ויצר שקט תעשייתי. פתאום בהבלחה לא ברור הוא מקבל החלטה למנות ועדה חיצונית לבדיקת הצבא, וזה מפתיע לא מעט מבכירי צמרת הצבא, הדבר הזה דולף החוצה. אני לא יכול לשלול את האפשרות שזה דלף מתוך הצבא כדי לסכל את האירוע הזה. כמו שזה עלה ככה זה ירד, פתאום מבקר המדינה מפתיע ואומר שהוא מתחיל לחקור תוך כדי המלחמה. הרמטכ"ל לא אהב את זה בלשון המעטה. אני לא מכיר תאריכים לקידום הצוותים להעברת המידע למבקר המדינה, שמדבר כבר על האפשרות של אולי אחריות אישית וכו', ולצד זה פתאום מודיע הרמטכ"ל על שני דברים - גם על דיוני שיבוצים וגם על תחילת התחקירים. 8200, חיל האוויר, יחידות נוספות, לא חיכו לרמטכ"ל והתחילו לתחקר, יש מי שטוען כדי להוציא לקחים במסגרת הלמידה והיערכות המלחמה בצפון, ויש כאלה שטוענים אולי לייצוב הנרטיב, שאף אחד לא יכתיב לנו נרטיב. ולצד זה כשאת מדברים על תחקירים ודיוני שיבוצים נשאלת השאלה - איזה מסר מעבירים פה? שמי שמכשל בשבעה באוקטובר הוא זה שממנה את דור מפקדי העתיד של צה"ל? יש ביקורת חריפה על הרמטכ"ל, הוא לא מתמודד עם הביקורת הזו ואני מצפה שבימים הקרובים הוא יתן התייחסות וביטוי, להסביר מה עומד מאחורי האירוע וברקע ביקורת על הפרקליטה הצבאית הראשית וכו', יש לא מעט דברים לרמטכ"ל לעסוק בהם בימים הקרובים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm