על רקע הדיווחים לפיהם חמאס עשוי לרכך את עמדותיו במסגרת המגעים לעסקת חטופים חדשה, העריך הבוקר (חמישי) ד"ר מיכאל מילשטיין, ראש הפורום ללימודים פלסטיניים במרכז דיין אוניברסיטת תל אביב, כי "מה שיכול להזיז את סינוואר זה תסיסה נגדו". בשיחה עם ניסים משעל וטל שלו הסביר כי "רואים יותר ויותר איתותי מצוקה אמיתית, מציאות של תחילת מרמור".

תשעה פצועים בהם שלושה קשה בפיגוע ירי בכביש 1 למעלה אדומים | עדכונים שוטפים

"אני גם שמעתי את הנימה הקצת אופטימית הזו, ואני אנסה לשים את זה במסגור שמתכתב עם מה שקורה כרגע בזירה הפלסטינית. עדיף למסגר את זה ביותר ריאליזם. כשאני עושה זום על מה שמתרחש בזירה הפלסטינית, ואנחנו בוחנים כל שבוע מה משתנה, אני כן רואה משהו שיכול להיות שמתחיל להזיז את החמאס מהעמדות המבוצרות שלו. אתה רואה שם, ואני מדבר על הציבור בעזה, יותר ויותר איתותי מצוקה, אבל מצוקה אמיתית, באמת מציאות לא של רעב, לא של מגפות אבל תחילת מרמור שבראיית חמאס יכול להתפתח לדברים לא טובים", הסביר מילשטיין בפתח דבריו.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

כשנשאל האם זה מטריד את סינוואר, השיב: "לגמרי, ולא שיניתי את דעתי, רק מה שתמיד אמרתי. לסינוואר אין בעיה לראות את דלי הדם הולך ומתמלא, אבל אם יש דבר שיזיז אותו או לגרום לו לבעיות זה תפיסה נגדו בזירה הפלסטינית. אני לא אומר שזה מה שקיים כרגע, אבל אם הסנטורים המאוד רגישים של חמאס, הם מתחילים להרגיש שמשהו לא מאוד טוב במרחב הציבורי. אין עדיין אביב פלסטיני עזתי שיוצא נגדם, אבל יש תחושה לא טובה. לכן אתה רואה הלילה את אחד מראשי הלשכה המדינית של חמאס אומר באל ג'זירה, אנחנו מגיעים לדיונים עם גישה מאוד פתוחה. הוא לא אומר וויתורים, הוא לא אומר הגמשות. יש שני דברים שיכולים להתפתח אם תתרחש הפסגה מחר - יחליטו להתעלם מהניסוח של האם ממשיכים את המלחמה או שזה סוף המלחמה, פשוט ממשיכים הלאה. דבר שני, שהוא לדעתי יותר ריאלי, שחמאס מגיע ואומר 'הסיפור הזה של סיום המלחמה בצורה מוחלטת, מסכימים לוותר, אבל לא נשחרר את כל האסירים'. עסקה מוגבלת לפרק זמן מוגבל, וכמות החטופים שתשוחרר היא כזו וכזו, זה לא הכול תמורת הכול, זה בעצם הפוגה, לא הפסקת לחימה. יכול מאוד להיות שכשהשר גנץ אתמול דיבר על סימנים חיובים הוא דיבר על הדבר הזה. על הנכונות של חמאס להגיד 'בואו נדבר על חלק תמורת חלק'. 

עד כמה הרמדאן בעצמו הוא מנוף לחץ על חמאס?
"מנוף מסוים, לא צריך כאן יותר מדי להעצים את המועד הזה. הצד הערבי יודע לפתוח מלחמות ברמדאן, זה לא שהרמדאן הוא תאריך מקודש שלא עושים שום דבר, להפך. רמדאן הוא תאריך שמעצים רוחות מלחמה. במידה מסוימת זה קו שאנחנו קבענו, הצד הישראלי, ואנחנו לכאורה מגדירים אותו כסוג של דד ליין. זה דיי ברור, אני רואה את זה בשיח הבינלאומי והפלסטיני, שישראל לא יכולה לשבור את הכלים ולהחליט שהיא מקדמת את המהלך הגדול ברפיח אחרי רמדאן אם היא עושה את זה בצורה עצמאית בלי אור ירוק מוושינגטון. זה נראה כמו איום שאין מאחוריו מקל גדול. בעיניי חמאס, הסיפור לש רמדאן, גם אם זה לא איזה אילוץ אדיר, הם כן היו רוצים להביא לציבור שלהם סוג של מתנה קטנה לחג. אבל כאמור, לא להגזים, זה לא משהו שבגלל חמאס הולך עכשיו לוותר על כל הקווים האדומים והערכים שליוו אותו בכל ימי המלחמה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm