התקיפה המשמעותיות שיוחסו לישראל בדמשק וצידון, והטענות האיראניות לפיהן ירושלים עומדת מאחורי פיצוץ צינורות הגז במדינה שוב העלו את החשש מפני התרחבות המלחמה בעזה למלחמה רב זירתית. פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז דיין לחקר המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, התייחס להתפתחויות בזירה הצפונית בשיחה עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM, והזהיר: "אנחנו קרובים לנקודת רתיחה".

"מה שאיראן עושה זה דבר שהוא לא חדש", אמר בהתייחס לטענות המדוברות בנושא הפיצוצים בצינורות הגז. "אנחנו כמובן מכירים את הטקטיקה הזאת, אבל צריך לזכור שההתנהלות האיראנית, גם באופן הצהרתי, היא חלק ועניין ממה שקורה במזרח התיכון בכלל. אנחנו קרובים פה לנקודת רתיחה, כל דבר שאפשר להשתמש בו בארסנל האיראני כדי לחזק את העמדות לפני איזושהי פריצה למשהו כולל או רגיעה - זה משהו שאיראן משתמשת בו וזו הסיבה בסופו של דבר שהיא עושה זאת". 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אתה יכול לקחת את האורכסטרה האיראנית ולראות איך היא שולטת במצב, איך היא מעלה את המינונים ומורידה אותם", הוסיף רבי. "היא רוצה לתת תחושה שמצד אחד יש לה שליטה על כל תיאטרון הבובות שהיא בנתה פה, החל מהחות'ים וכלה בחיזבאללה". 

הוא הדגיש כי "אנחנו צריכים לזכור שדיברנו רבות בעניין של הרב זירתיות בתקופה של לפני 7 באוקטובר. מה שעזה בעצם מספקת לאיראן זו הזדמנות ראשונה להפעיל את כל האופרציה הזאת שנבנתה במשך עשרות שנים, וראה זה פלא, צריך להודות, יש בדבר הזה ממש. אנחנו צריכים להיכנס כאן למוד של רב זירתיות, לראות איך אנחנו בעצם מייצרים הרבה מאוד מערכי שיתוף פעולה עם האמריקנים ואחרים כדי באמת להיות מסוגלים להתמודד עם התמונה הזאת". 

פרופ' רבי הסביר כי "זה קרב על נפשו של המזרח התיכון. הסיפור של נורמליזציה בין ישראל לסעודיה אכן היה פה לפני כן וודאי שלא מין הנמנע, אינני יודע באיזה אחוז או פרופורציה, הוא נלקח בשיקולים של חמאס, ודאי של איראן, אבל כרגע כשהולכת להיבנות בעצם במזרח התיכון, כך איראן חוששת, איזושהי או נקרא לזה בלוק פרו ערבי שהוא גם אנטי איראן והוא גם אנטי חמאס והוא גם פרו מערבי וישראל היא לא מילה גסה שלו, זו בעצם מכה מאוד קשה גם תדמיתית וגם פרקטית לכל מה שציר ההתנגדות כל הזמן גרס - 'אתם מנרמלים את ישראל, אתם עושים נזק כפול'". 

כמה איראן תוכל למתוח את החבל?
"הכול תלוי בארה"ב. כל עוד ארה"ב תיתן לאיראן תחושה שאפשר למתוח עוד, היא תמתח עוד ולכן אנחנו מבינים איפה איראן נמצאת ברגע הזה - היא מאמינה שניתן למתוח עוד ועוד, יבוא הרגע שבו ארה"ב תיאלץ לעשות מעשה שיבהיר לה שהחבל הזה בסופו של דבר קרוב להיקרע". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm