ישראל נחושה לדחוף קדימה במטרה להעביר מיליון אזרחים או יותר מרפיח לפני מתקפה על העיר שבשליטת חמאס בעזה, למרות שגורמים רשמיים מודים היום (חמישי) בשיחות עם "בלומברג" כי אין להם אסטרטגיה מדויקת איך לעשות זאת, הם אינם יודעים כמה זמן זה ייקח או לאן יופנו האזרחים.

הקריאות המצמררות למד"א לאחר הפיגוע: "יש אנשים ירויים לאורך כל הדרך"

גורמים רשמיים, שצוטטו ב"בלומברג", ציינו כי הם חושבים שמסתתרים ברפיח בין 5,000 ל-8,000 מחבלים, כולל ראשי חמאס, בעיקר במנהרות, יחד עם בני הערובה. בעוד ארה"ב ובעלות ברית אחרות דחפו להפסקת אש, גורמים רשמיים ישראלים אמרו כי התנאים שהציב חמאס לאחרונה לעסקה שתשחרר את החטופים בתמורה לשחרור הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים היו כה קיצוניים עד שהשיחות הפכו לחסרות תוחלת. ישראל הציעה עיכוב של שבועות בלחימה למען בני ערובה, שאותו חמאס דחה עד כה. גורמים רשמיים אומרים שסיום המלחמה הוא כעת המטרה המרכזית של חמאס - וזה משהו שישראל לא תעשה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

גורמים במערב מוטרדים מאוד מהמצב ההומניטרי בעזה, וארה"ב ובעלות בריתה לחצו על ישראל לספק פרטים בנוגע לאופן שבו היא מתכננת להעביר את האוכלוסייה האזרחית צפונה. בעוד שגורמים רשמיים מאמינים שישראל תנהל את המבצע הצבאי שלה ברפיח ויהי מה, לפי גורמים הבקיאים בנושא, יש חשש לגבי הפעולה ברמדאן ומהאסטרטגיה ההומניטרית הרחבה יותר.

תיעוד של מבצע חילוץ החטופים ברפיח (צילום: דובר צה"ל)

נתניהו הבהיר היטב את עמדתו במסיבת עיתונאים בשבת שעברה ואמר: "מי שרוצה למנוע מאיתנו לפעול ברפיח בעצם אומר לנו: 'תפסידו במלחמה'. אני לא אתן לזה לקרות. לא ניכנע לשום לחץ".

"אם לא תהיה עסקת בני ערובה, נפעל גם במהלך הרמדאן", הוסיף בני גנץ, ראש אופוזיציה וחבר קבינט המלחמה, במסיבת עיתונאים ביום רביעי.

"אנחנו מגיעים לסוף ההתחלה", אמר יעקב עמידרור, לשעבר יועץ לביטחון לאומי. "כיבוש חאן יונס ייקח עוד שבוע. במרץ נעביר את כוחותינו לרפיח, שם תימשך הלחימה עד סוף אפריל, ואז נוכל לעבור לתצורה של כוחות קטנים יותר כמו שיש לנו בצפון". הוא חזה שהלחימה ברמת עצימות נמוכה תימשך עד סוף השנה. עמידרור והפקידים הבכירים אומרים כי המודיעין של ישראל על חמאס גדל באופן משמעותי בעקבות פשיטות והודאות שנלקחו ממאות חמושים שנלכדו במהלך שבועות של לחימה בחאן יונס. ישראל אומרת שמתוך 40,000 לוחמים חמושים בחמאס ובג'יהאד האסלאמי, היא הרגה 10,500 במלחמה ו-1,300 נוספים ב-7 באוקטובר, לאחר התקפת חמאס. 

יש גם התקדמות לקראת השגת כמה מהמטרות היותר ממוקדות של המלחמה, אומרים גורמים רשמיים. בכיר ישראלי אמר כי כוחות ישראליים פשטו לאחרונה על מחבוא בחאן יונס ששימש את מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, שעזב במהירות, ככל הנראה, זמן קצר לפני הגעת החיילים. מיליוני דולרים במזומן נמצאו במטבע אמריקאי וישראלי.

גורמים רשמיים גם אומרים שאין טעם לחפש מנהיגות חדשה בעזה לפני שחמאס יושמד, שכן חלק גדול מהאוכלוסייה ממשיך לחיות בפחד מהארגון, מה שהופך אותו לבלתי סביר שמועמדים פוטנציאליים יצעדו קדימה. ההבדלים הללו מדברים על פער אידיאולוגי גדול עוד יותר: בעוד ממשלות רבות קראו לפתרון המעניק לפלסטינים כבוד ואוטונומיה פוליטית, הישראלים נוטים לראות בסיכוי האחרון, לאור הטבח באוקטובר, איום קיומי. אם ישראל לא תשלוט בשטח שסביבה, כך נטען, השטחים הללו יהפכו למגרשי בילוי לאויבי המדינה.