בעוד שהלחימה הקרקעית ברצועת עזה נמשכת, גורמים ישראלים ששוחחו היום (שישי) עם ה"ניו יורק טיימס" מצהירים כי ישראל רחוקה מלהגיע לאחת ממטרות המלחמה - מיטוט חמאס. פקיד מודיעין שצוטט בעיתון, אמר כי "האם ייתכן שהמשימה של פירוק היכולות הצבאיות של חמאס תישאר גם לילדים שלי? התשובה היא חיובית". במקביל, גם גורמי מודיעין אמריקנים אמרו כי ישראל לא תוכל להשיג את המטרה הזו "בעתיד הנראה לעין".

בעיתון ציטטו בהרחבה גורם מודיעין ישראלי שהתייחס להמשך הפעילות של צה"ל בצפון רצועת עזה, וטען שנשארו באזור כ-5,000 מחבלי חמאס פעילים. ישראל מצדה הבהירה כי הצבא ימשיך לפעול בצפון הרצועה כדי לבלום ניסיונות חזרה של ארגון הטרור לפעול שם, "לפחות עד שיהיה הסדר מדיני הנראה לעין". גורמים בהנהגת חמאס הבהירו כי גם אם אלפי פעילים יחוסלו, כמות משמעותית עדיין תשרוד את המלחמה, וזה מה ש"ייצג את הניצחון הפלסטיני".

פעילות לוחמי קומנדו בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
פעילות לוחמי קומנדו בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

הדיווח עסק גם בפעולה אפשרית של הצבא ברפיח - המעוז האחרון של חמאס שבו ישראל עדיין לא פעלה. גורמים ישראלים הבהירו לא אחת כי מבצע בעיר הדרומית, הגובלת במצרים, חיוני לפגיעה ביכולות הצבאיות של חמאס, ולהשמדת מנהרות ההברחה החוצות לסיני. עם זאת, בימים האחרונים נוצרו חילוקי דעות בקבינט המלחמה בעניין המועד שבו ניתן להוציא לפועל את הפעולה הקרקעית. גורם המעורה בפרטים ציין כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לנושאים אסטרטגיים, רון דרמר, רצו לפעול כבר ברפיח טרם נחתמה עסקה חדשה לשחרור חטופים. 

אחד הגורמים שעתיד להשפיע על היכולות של חמאס לשלוט ברצועה ב"יום שאחרי" הוא היכולת לנהל את החיים האזרחיים של תושבי עזה. בעקבות כך, פעילי ארגון הטרור ממשיכים להשתלט על הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה, כשבדרג המדיני יש קולות הדורשים כי ישראל היא זו שתהיה אחראית על הסיוע שנכנס. בתוך כך, הוושינגטון פוסט דיווח היום כי היקף הסיוע שהועבר לעזה פחת בצורה משמעותית בשבועות האחרונים, בשל תקיפות צה"ל נגד המשטרה של חמאס בעזה בתקופה האחרונה.

חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
חמושים משתלטים על משאיות סיוע בעזה (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)

בממוצע, רק 62 משאיות נכנסו לעזה בכל יום במהלך השבועיים האחרונים, כך על פי נתונים של משרד האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים -  מספר נמוך בהרבה מזה שישראל התחייבה לו במסגרת ההסכמים הקודמים, שהגיעו גם למאות משאיות ביום. במהלך יומיים בשבוע האחרון חצו רק ארבע משאיות בכל יום, באחד הנתונים הנמוכים ביותר מאז החלה ישראל להכניס סיוע לעזה. בוושינגטון פוסט ציטטו ארגוני סיוע ברצועה שטענו כי יש צורך להכניס מדי יום לא פחות מ-500 משאיות סיוע.

עוד דווח כי בעקבות שורת חיסולים נגד אנשי משטרת חמאס ברפיח בשבועות האחרונים, שוטרים רבים נטשו את משימתם בצד העזתי של מעבר כרם שלום, ולא מאבטחים את כניסת המשאיות לרצועת עזה. "נהגים נורו, הותקפו בגרזנים ובאולרים, וחלונותיהם נופצו", אמר מתאם הסיוע ההומניטרי של האו"ם ג'יימס מק'גולדריק.