בכל מלחמה בתולדות העמים מפציע "נשק מפתיע", המשנה את פני המערכה: במלחמת העולם הראשונה היו אלה גדר התיל הדוקרני, מקלעים, טנק, ומטוסי קרב, לצד לוחמה כימית. במלחמת העולם השנייה היו אלה מטוס הסילון, הטיל הבליסטי וטילי שיוט, הופעת המכ"ם וכמובן הופעתו של הנשק הגרעיני. במלחמת רוסיה – אוקראינה ראינו את השימוש ברחפנים וכלים בלתי מאוישים לתקיפה, והיריעה עוד רחבה.

דיכאון וניסיונות אובדנות: ה-FDA חוקר דיווחים של חולי אסתמה שנוטלים "סינגולייר"
בכיר אמריקאי טוען: הושגה התקדמות בדרך לעסקת חטופים | דיווח

במלחמות ישראל ראינו את "הפתעת הסאגר" ומשמעותם טילים נגד מטוסים במלחמת יום הכיפורים, בארגוני הטרור ראינו הופעת רקטות ואיומים תלולי מסלול אחרים, ובשבעה באוקטובר ראינו לא רק את קריסת מערכי המודיעין של ישראל אלא חזינו בקונספציה שהתנפצה באורח חסר תקדים שעלה במחיר דמים נורא וכיבוש יישובים שלא היה דוגמתו.

הגיע הזמן! רוצים ללמוד אנגלית? יש לנו הטבה מיוחדת. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

האמנם יש להיות מופתעים מאיום טילי הנ"ט שבידי חיזבאללה? התשובה – ממש לא. ארגון טרור זה עשה שימוש בנשק נ"ט מראשיתו, והוא מצויד (כמו גם ארגוני הטרור חמאס וגא"פ) במגוון טילים מתוצרת איראן וקוריאה הצפונית, לצד טילים רוסיים. איום הטילים הזה נלקח ברצינות על ידי ישראל, ומערכות ההגנה האקטיביות "מעיל רוח" ועלות באופן מעולה, והצילו כבר חיים רבים.

חיסול מחבלי חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

אולם, כפי שקורה תמיד, מופיע האיום ה"חדש" – טילי נ"ט התוקפים מלמעלה – דבר המכונה Top Attack. טילים אלה אינם צריכים להפתיע איש שכן משפחת טילי "ספייק" מפיתוח רפאל פועלים כך, ועוד קודמיהם שהיו סודיים במשך שנים – טילי "תמוז".

לטילים אלה ראש ביות המצלם ומעביר את מה שהוא "רואה" אל המפעילים, ואלה יכולים לבחור באיזו מטרה לפגוע, ואף להסיט את הטיל מהמטרה הראשונית אליה כיוונו, במידה ונגלית לעיניהם מטרה אחרת, חשובה וערכית יותר. טילים מסוג "גיל" הגיעו בשלמותם לידי חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה, והם נשלחו אחר כבוד לאיראן – שם "הונדסו לאחור" וכיום הם מיוצרים (ומיוצאים) תחת השם "אלמאס". 

חיזבאללה שיגר במהלך המלחמה הנוכחית – לראשונה – טילים מדגם זה אל עבר מגוון מטרות בישראל לרבות אנטנות של מערך התראה אווירית, אנטנות ומתקני מודיעין, בסיסי צה"ל, טנק החונה במשטח הטנקים ועוד. התיעוד שמפיץ חיזבאללה אינו מותיר מקום לתהייה – הטילים הללו מדויקים מאוד (ברמת דיוק של עשרות סנטימטרים) וראינו גם תיעוד כיצד טיל כזה "מושחל" ישירות לחלון במבנה.

זאת ועוד – השימוש בטילי נ"ט פשוטים יותר, מדורות קודמים, כנגד מבנים אזרחיים בצפון הארץ כבר גרם לאבדן חיים (כפר יובל) ולנזקים משמעותיים (מנרה, מטולה ועוד).

דומה כי זהו "נשק ההפתעה" של המלחמה הנוכחית, לפחות בגזרה הצפונית, וניכר כי אין מולו אמצעי הגנה יעילים. "הפתעה" בשנת 2024 מטיל שידוע על הימצאותו בידי האויב משנת 2006 – היא חמורה לא פחות מהיעדר מענה מתאים כיום, הן במיגון פסיבי והן (במיוחד) במיגון אקטיבי. אין ,נשק פלא" שאין למולו פתרון.

החוכמה היא להיערך מראש, ולא בדיעבד. (מיגון "כלוב" על רק"ם משל, היה לקח מבצעי מהמלחמה של רוסיה באוקראינה, כך גם איום של רחפנים מטילי חימוש – אותם כלים מש ששיתקו, עיוורו ונטרלו את מערך "רואה יורה" בבוקר השבעה באוקטובר. היעד מיגון לעמדות נשלטות מרחוק אלה – למרות איום ייחוס סביר – הוא בבחינת מחדל, עוד מחדל באוסף מחדלי צה"ל ומערכת הביטחון. חוסר היכולת לצפות ולהיערך לאיום הטילים התוקפים ממעל – חמור לא פחות.

יש לקוות כי במהלך הפקת הלקחים הטכנו-מבצעיים מהמלחמה הנוכחית, יופקו לקחים שיתאימו גם למלחמה הבאה, ולא רק נתכונן – שוב – למלחמות העבר.

הכותב הינו עמית מחקר בכיר בארגון Missile Defense Advocacy Alliance מוושינגטון, ועוקב אחרי תוכניות טילים ונשק במדינות רבות בדגש על איראן וקוריאה הצפונית.