התקיפה העמוקה ביותר מאז מלחמת לבנון השנייה - והתגובה: חיזבאללה ירה למעלה מ-60 קטיושות לעבר רמת הגולן לאחר חמישה חיסולים שיוחסו לישראל, כולל תקיפה חריגה בבעלבכ, במרחק 100 ק"מ ממטולה. בין ההרוגים, מפקד הגזרה המזרחית בארגון הטרור השיעי, חסן סלאמה. 

סמים, טרור ומיליארדי דולרים: התקיפה בלבנון כוונה לבטן הרכה של חיזבאללה
"המצב שונה לגמרי מב-2006": בלבנון חוששים - מלחמה עם ישראל תמיט עלינו אסון

הודעת חיזבאללה על חיסול חסן סלאמה (צילום: רשתות ערביות)
הודעת חיזבאללה על חיסול חסן סלאמה (צילום: רשתות ערביות)

הירי, כאמור, בוצע לאחר שצה"ל תקף מספר מטרות באזור בעלבכ שבמזרח לבנון. מדובר בתקיפה העמוקה ביותר שביצע צה"ל בשטח לבנון מאז מלחמת לבנון השנייה. על פי הדיווחים, שלושה בני אדם נהרגו בתקיפות שכוונו לעבר רכב ומשאיות, כאשר במקביל אדם אחד נפגע מירי רקטות לעבר שתולה. זמן קצר לאחר מכן דווח על תקיפה נוספת, הפעם בעיר הנמל טיירה, וגם שם דווח על שני הרוגים, בהם חסין סלאמי, האחראי בחיזבאללה על הגזרה המזרחית, עת ששהו ברכבם.

צה"ל אישר את דבר חיסולו ומסר כי סלאמי השתייך ליחידת נאצר בארגון הטרור חיזבאללה ופיקד על מספר מתווי טרור שבוצעו לעבר כוחות צה"ל, ולעבר יעדים אזרחיים וצבאיים בצפון הארץ. בתקופה האחרונה, לקח חלק בתיאום מתווי טרור, לרבות שיגורי נ"ט לעבר מרחב קריית שמונה ומפקדת חטיבה 769.

חיסול האחראי על הגזרה המזרחית בחיזבאללה (צילום: דובר צה"ל)

בצה"ל מסרו כי יעדי התקיפה בבעלבכ היו מתחמים של מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה. זאת, בתגובה לשיגור טילי קרקע אוויר לעבר כלי טיס מאויש מרחוק מסוג 'זיק', שנפל מוקדם יותר היום. בשעות אחר הצהריים פרסם חיזבאללה את שמות שניים מההרוגים בבעלבכ - חסן עלי יונס ואחמד סינדיאן. 

ההרוגים של חיזבאללה בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)
ההרוגים של חיזבאללה בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)

בעלבכ הוא מעוז של ארגון הטרור השיעי, שבו על פי הדיווחים מאוחסנים נשקים אסטרטגיים של חיזבאללה. העיר בעלבכ היא ישוב מרכזי במחוז בקעת הלבנון, מעוז שיעי ואחד ממוקדי הכוח המרכזיים של הארגון במדינה. עד כה ישראל נמנעה מלהרחיב את התקיפות לאזור למרות שבידי ישראל מידע מפורט על אתרי חיזבאללה, ולכן התקיפה החריגה נחשבת לעליית מדרגה משמעותית שעשויה להוביל לתגובה.

התקיפה מגיעה לאחר שמוקדם יותר, הצליח חיזבאללה ליירט כלי טיס מאויש מרחוק מסוג "זיק" שטס בשטל לבנון. לעבר הכטמ"ם שוגרו לפחות שני טילים, כאשר הראשון יורט על ידי מערכת ״קלע דוד״, ששיגרה לעברו טיל קרקע-אוויר, אך שוגר טיל נוסף שפגע במטוס. בעקבות היירוט של מערכת קלע דוד, הופעלה אזעקה באלון תבור שבעמק יזרעאל. רסיסי יירוט של מערכת "קלע דוד" נפלו בכפר תבור.

תקיפת צה''ל בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת צה''ל בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)

נזק בתקיפת צה''ל בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)
נזק בתקיפת צה''ל בבעלבכ (צילום: רשתות ערביות)

שר הביטחון יואב גלנט קיים אמש הערכת מצב מבצעית בבסיס פיקוד הצפון, יחד עם מפקד הפיקוד האלוף אורי גורדין, האלוף מוטי ברוך וקציני המטה בפיקוד, ושלח מסר מאיים לחיזבאללה: "מתכננים להגביר את עוצמת האש נגד חיזבאללה, שלא מצליח למצוא מחליפים למפקדים שאנו מחסלים. במקרה של הפוגה זמנית בעזה - נעצים את האש בצפון באופן בלתי תלוי, ונמשיך עד להסגה מלאה של חיזבאללה והשבת התושבים לבתיהם".

שר הביטחון קיבל סקירה מקציני המודיעין והמבצעים של הפיקוד על ההתפתחויות האחרונות, תוכניות האש והמאמצים לדחיקת כוחות חיזבאללה ממרחב הגבול ולסיכול חוליות ירי, מפקדים בארגון ושלילת יכולות ונכסים. עוד אמר גלנט: "הגעתי לפיקוד הצפון לאחר סוף שבוע עצים שבו צה"ל תקף והיכה בחיזבאללה. באתי על מנת לבחון כיצד אנחנו מגבירים את יכולות האש שלנו ומוכנים לפעול כנגד חיזבאללה בכל מקום, בעוצמה הולכת וגוברת״.

״אנחנו פוגעים בפעילים, אנחנו פוגעים במפקדים של חיזבאללה, והם מחפשים מחליפים ואני יכול לומר לכם שאני לא רואה מתנדבים, כולם מפחדים. אנחנו נמשיך ונכה אותם. אם יש כאן מישהו שחושב שכאשר נגיע לעסקה של שחרור חטופים בדרום והאש תפסק זמנית, הדבר הזה יקל ממה שקורה כאן, הוא טועה. אנחנו נמשיך את האש ונעצים אותה באופן בלתי תלוי בדרום עד אשר נשיג את המטרות שלנו. המטרה היא פשוטה – להסיג את חיזבאללה למקום שבו הוא צריך להיות. או בהסכם, או שאנחנו נעשה את זה בכוח", הוסיף.

הסרטון בכתבה פורסם לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר.  אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת : [email protected]