מלחמת חרבות ברזל: השימוש בטילי קרקע-אוויר או SAMs כדי למקד כטב"מים ישראלים אינו חדש. כזכור, חיזבאללה הפיל הבוקר (שני) רחפן ישראלי מסוג הרמס 450 'זיק' באמצעות טיל קרקע-אוויר.

בלילה שלפני הטבח: מאות מחבלי נוח'בה החליפו לסים ישראלי בטלפונים
סמים, טרור ומיליארדי דולרים: התקיפה בלבנון כוונה לבטן הרכה של חיזבאללה

חיזבאללה ביצע פעולות דומות בעבר. עם זאת, הוא לא הפיל רחפנים ישראלים בעבר. מיקוד מוצלח של כטב"ם זיק פירושו הסלמה בצפון. הדבר מתרחש לאחר ששר הביטחון יואב גלנט ביקר בצפון ואמר, כי צה"ל ימשיך לתקוף את חיזבאללה עד שהוא ייסוג מהגבול.

כטב"ם זיק הוא כלי ישראלי לביצוע מעקבים שיכול גם לבצע תקיפות. ישראל משתמשת במספר סוגים של כטב"מים, החל מקוואדקופטרים קטנים ועד כטב"מים גדולים יותר בגודל של מטוסים. הזיק הוא כטב"ם בינוני באורך של כ-6 מטרים ומוטת כנפיים של 10 מטרים.

הוא תוכנן בתור "סוס עבודה" בעולם הכטב"םים, כדי לשמש לעתים קרובות למשימות טקטיות. נעשה בו שימוש בעזה וגם בגבול הצפון. מצה"ל נמסר כי "מערכת ההגנה האווירית של קלע דוד יירטה טיל קרקע-אוויר שנורה לעבר כטב"ם של חיל האוויר הישראלי שפעל בלבנון. בעקבות שיגור המיירט נשמעו סירנות באזור אלון תבור בצפון הארץ. לא דווח על נפגעים".

יואב גלנט מאיים על חיזבאללה (צילום :אלעד מלכה)

על פי דיווחים ערבים, חיזבאללה הפיל "רחפן הרמס 450 עם טיל קרקע-אוויר, מעל אזור איקלים אל-טופח בדרום לבנון". הארגון הנתמך על ידי איראן אמר כי הכטב"ם "נפל מהשמיים" ונראה על ידי המקומיים.

בסוריה יחידות ההגנה האווירית ירו לעתים קרובות טילי SAMs, בדרך כלל באמצעות הנשק S-200. במקרה אחד, טס טיל לתוך צפון קפריסין ובמקרה אחר חצה טיל את המרחב האווירי הירדני.

חיזבאללה השתמש בטילים נגד טנקים כדי לפגוע ב-500 מבנים בצפון ישראל מאז ה-8 באוקטובר. בחיזבאללה מאמינים שישראל חושבת שהיא לא יכולה לדחוף את חיזבאללה כל כך צפונה.